KEKKILÄN KESÄKUKKAMULTA, KESÄKUKKALANNOITE JA RUUKKUSORA TAKAAVAT YHDESSÄ KUKKALOISTON

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa. Kuvien käytön yhteydessä on mainittava Kekkilä.)

Kekkilän Kesäkukkamulta, Kesäkukkalannoite ja Ruukkusora muodostavat yhdessä tuotekokonaisuuden, jolla kesäisen kukkaloiston luominen onnistuu varmasti. Suomessa myydään kesäkukkia vuosittain noin 70 miljoonalla eurolla, ja myynnin määrä on ollut jatkuvasti kasvussa. Kasvava puutarhatrendi on, että kesäkukkia ja keittiöpuutarhan syötäviä kasveja istutetaan toistensa lomaan. Kotipuutarhurien avuksi Kekkilä on laatinut internetsivuilleen kesäkukkien istutusreseptejä, jotka antavat käytännöllisiä neuvoja erilaisten kesäkukkien istutukseen, hoitoon ja yhdistelyyn.

Kesäkukkamulta – ammattilaistuote kotipuutarhurin iloksi
Valtaosa suomalaisista ammattiviljelijöistä kasvattaa kesäkukkansa Kekkilän mullassa. Kesäkukkamulta on kevytrakenteinen, ilmava ja pitkävaikutteista lannoitetta sisältävä multa, joka soveltuu erityisesti ruukkuihin, amppeleihin ja parvekelaatikkoihin. Kesäkukkamullan koostumus perustuu alun perin ammattimaiseen kesäkukkien viljelyyn kehitettyyn reseptiin, jossa on yhdistetty kesäkukille ihanteellista vaaleaa, ilmavaa turvetta, hienoa ja karkeaa hietaa sekä hiekkaa. Mullan pitkävaikutteiset lannoitteet vapautuvat kasvien käyttöön neljän kuukauden ajan kosteuden ja lämpötilan vaikutuksesta. Kastelun ja kasvien vedensaannin helpottamiseksi multaan on lisätty kastelukiteitä, jotka imevät ja vapauttavat vettä noin yhden desilitran yhtä multalitraa kohden. Kastelukiteet auttavat ehkäisemään liian vähäisen kastelun kasveille aiheuttamia haittoja. Tuotetta myydään 10 ja 30 litran säkeissä.

Kesäkukkalannoite – kasvuvoimaa kesäiseen kukkaloistoon

Kekkilän suosittua Kesäkukkalannoitetta on nyt saatavana riittoisana ja edullisena jauheena, jota myydään 200 gramman pakkauksessa. Kasteluveteen sekoitettava lannoitejauhe saa kesäkukat kukoistamaan läpi kesän pitkälle syksyyn. Yksi mittalusikallinen jauhetta sekoitetaan yhteen litraan vettä.

– Pitkäkestoinen ja runsas kukinta vaatii paljon ravinteita. Siksi yksivuotisten kesäkukkien lannoittaminen on erityisen tärkeää. Kekkilän Kesäkukkamulta varmistaa peruskasvun neljän kuukauden ajan, mutta kukkaloiston takaamiseksi kesäkukkia tulisi lannoittaa alusta asti jokaisella tai joka toisella kastelukerralla, neuvoo Kekkilän puutarhuri Mari Kaartokallio.

Ruukkusora – ruukkujen salaojitukseen ja kevennykseen

Kekkilän Ruukkusora soveltuu ihanteellisesti parvekelaatikoiden, amppelien ja ruukkujen salaojitukseen. Suuria ruukkuja voi myös keventää siirtämisen helpottamiseksi täyttämällä ne puoliksi Ruukkusoralla. Poltetusta savesta valmistettu Ruukkusora ei sisällä ravinteita. Tuotetta on saatavana 4 ja 25 litran säkeissä.

– Ruukkujen salaojitus on erityisen tärkeää silloin, kun ruukun pohjassa ei ole reikää. Oikeaoppinen 2–5 cm korkuinen salaojitus takaa sen, että kasvien juuret saavat riittävästi happea eikä ylimääräinen vesi tukehduta juuristoa. Kekkilän Ruukkusora sitoo kosteutta ja vapauttaa sitä sopivasti kasvin käyttöön, Kaartokallio kuvailee.

Tutustu kesäkukkien istutusresepteihin osoitteessa: www.kekkila.fi/kesakukkareseptit

Kesäkukkamulta (10 l), hinta noin 3,90 €, (30 l), hinta noin 5,40 €
Kesäkukkalannoite (jauhe, 200 g), hinta noin 3,90 €
Ruukkusora (4 l), hinta noin 2,90 €, (25 l), hinta noin 11,50 €