KOLESTEROLI HALLINTAAN DANONEN UUSILLA DANACOL-JOGURTTIJUOMILLA

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja pdf-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.) Danone tuo LDL-kolesterolia alentavat, hyvänmakuiset Danacol-jogurttijuomat Suomen markkinoille. Tehojuomien sisältämät kasvisterolit alentavat veren LDL-kolesterolitasoa 3 viikon kuluessa tutkitusti noin 10 %. Kohonneet veren kokonaiskolesterolitasot voivat kaksinkertaistaa sydän- ja verisuonitautiriskin. Lähes kolmannes kuluttajista ei kuitenkaan tee mitään alentaakseen kohonneita kolesteroliarvojaan.

TUTKITUT JA TURVALLISET TEHOJUOMAT Danonen uudet Danacol-jogurttijuomat Mansikka ja Natural auttavat alentamaan veren LDL-kolesterolitasoa osana monipuolista ruokavaliota ja terveellistä elämäntapaa. Danacolin sisältämät kasvisterolit estävät kolesterolin imeytymistä ohutsuolessa, jolloin kolesteroli poistuu elimistöstä ulosteen mukana. Danacol-jogurttijuoma on tarkoitettu henkilöille, joilla on kohonneet kokonaiskolesteroliarvot. Danacolin päiväannos on yksi pullo (100 ml), josta saadaan kasvisteroleja 1,6 g. Kolesterolilääkitystä käyttävien tulee keskustella tuotteen käytöstä lääkärin kanssa. Yksi Danacol-pullo päivässä alentaa LDL-kolesterolia 3 viikon kuluessa noin 10 %, ja vaikutus säilyy, kun tuotteen käyttöä jatketaan päivittäin1. Danacol-jogurttijuoman vaikutus on samanlainen kuin muilla vastaavilla, markkinoilla olevilla tuotteilla. Kasvisterolien teho LDL-kolesterolin alentamiseen on osoitettu yli 80 kliinisessä tutkimuksessa. HYVÄ, PAHA KOLESTEROLI Kolesteroli on tärkeä solukalvojen ja hormonien rakennusaine, ja lisäksi se suojelee hermosoluja muun muassa aivoissa. Kolesterolista puhuttaessa käytetään yleisesti nimityksiä ’paha’ LDL-kolesteroli ja ’hyvä’ HDL-kolesteroli. Nimitykset viittaavat partikkeleihin, joissa kolesteroli kulkeutuu elimistössä. LDL-lipoproteiini kuljettaa kolesterolia kudoksiin ja verisuonten seinämiin. HDL-lipoproteiini puolestaan kuljettaa kolesterolia pois kudoksista maksaan hajotettavaksi. Liika LDL-kolesteroli kertyy verisuonten seinämiin ja voi ahtauttaa verisuonen. Ahtauma sydänverisuonissa johtaa sydänkohtaukseen. Ohutsuolesta elimistöön imeytyvästä kolesterolista noin kaksi kolmasosaa on maksan valmistamaa, ja kolmasosa on ruoasta saatavaa, eläinperäistä rasvaa. Maksan valmistama kolesteroli kulkeutuu sappinesteessä suoleen, missä sappi osallistuu rasvojen imeytymiseen. − Sappinestettä erittyy suoleen syödessä, minkä vuoksi Danacol-jogurttijuoma suositellaan nautittavaksi aterian yhteydessä, Danone Finland Oy:n ravitsemusasiantuntija, elintarviketieteiden tohtori Minna Huttunen kertoo. ___________________________ KOLESTEROLI • tärkeä solukalvojen ja hormonien rakennusaine • suojelee hermosoluja muun muassa aivoissa • Suositusten mukaan - kokonaiskolesteroli alle 5 mmol/L - LDL-kolesteroli alle 3 mmol/L - HDL-kolesteroli yli 1 mmol/L • Suomessa 68,5 %:lla työikäisistä (25−64 v.) on korkea kolesteroli.2 ___________________________ KAKSI KOLMASOSAA EI TIEDÄ KOLESTEROLIARVOJAAN Kohonneet veren kokonaiskolesteroliarvot ovat kuin tikittävä aikapommi − ne voivat kaksinkertaistaa sydän- ja verisuonitautiriskin. Suomessa sydän- ja verisuonitauteja sairastaa jo noin 300 000 henkilöä. Kokonaiskolesterolin alentaminen onkin Suomessa kansallinen terveyshaaste. Danone Finland Oy:n teettämästä ja Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta tutkimuksesta (n = 9 293) ilmeni, että kaksi kolmasosaa yli 35-vuotiaista ei tiedä kolesteroliarvojaan. Lähes kolmannes niistä, joilla oman arvionsa mukaan vähintäänkin saattaa olla kohonneet veren kokonaiskolesteroliarvot, ei tee asialle mitään. LDL- kolesterolia alentava Danacol-jogurttijuoma vastaa tähän haasteeseen. 1 A randomised, double-blind, placebo-controlled parallel-group clinical study on the effects of a fermented dairy product enriched with phytosterols over blood cholesterol levels of hypercholesterolemic adults subjects. Danone Internal Data. 2006. 2Suomen Sydänliitto. Toimenpideohjelma suomalaisten sydän- ja verisuoniterveyden edistämiseksi vuosille 2005–2011. Suomen Sydänliiton julkaisuja 2005:1. ________________________________________________ Danone Danacol-jogurttijuoma Mansikka Ravintosisältö/100 g Energiaa 37 kcal/156 kJ Proteiinia 3,3 g Hiilihydraatteja 4,6 g Rasvaa* 0,6 g - josta tyydyttynyttä 0,6 g Kuitua 0,7 g Natriumia 0,05 g *kasvisterolien lisäksi Danone Danacol-jogurttijuoma Natural Ravintosisältö/100 g Energiaa 37 kcal/156 kJ Proteiinia 3,3 g Hiilihydraatteja 4,6 g Rasvaa* 0,6 g - josta tyydyttynyttä 0,6 g Kuitua 0,7 g Natriumia 0,05 g *kasvisterolien lisäksi ________________________________________________