KULTAINEN KALA OY TUO TURSKAN TAKAISIN OSAKSI SUOMALAISTA RUOKAPÖYTÄÄ

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja turskareseptiikkaan ovat viestin lopussa.)

Turska on kasvattanut suosiotaan viime vuosina Pohjoismaissa niin ravintoloiden ruokalistoilla kuin kotien ruokapöydissä. Arvokala-asemansa takaisin lunastanut turska on uudelleen rantautumassa myös Suomeen. Kalatukkukauppa Kultainen Kala Oy lanseeraa markkinoille turskasäilykevalikoiman niin kuluttajille kuin suurkeittiöille. Kalasäilykkeet sisältävät herkullista, isosyistä turskanlihaa, jossa ei ole lainkaan ruotoja. Luonnonkala on pyydetty Barentsinmeren puhtaista ja syvistä vesistä, jossa on eettisesti kestävät kalakannat. Kalastusmenetelmien MSC-sertifiointi takaa, että kala on pyydetty ekologisesti kestävällä tavalla.

Turska osana monipuolista ruokavaliota
Kala kuuluu osaksi monipuolista ruokavaliota. Evira suosittaa, että kalaa tulisi syödä vähintään kaksi kertaa viikossa. Suomalaiset syövät kalaa kuitenkin keskimäärin vain kerran viikossa tai harvemmin, joten kalan käyttöä voisi lisätä tuntuvasti. Kala sisältää runsaasti proteiinia, terveellisiä rasvahappoja sekä useita vitamiineja ja kivennäisaineita. Terveellinen ja monikäyttöinen turska on kasvattanut suosiotaan sekä skandinaavisessa että kansainvälisessäkin keittiössä. Se sopii miedon makunsa vuoksi niin pohjolan selkeisiin makuihin kuin vaikkapa aasialaisen keittiön rikkaaseen makumaailmaan. Turskan ravintoarvot ovat hyvät – vaalea, vähärasvainen kala soveltuu erinomaisesti vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Turska sisältää myös luonnostaan D-vitamiinia, noin 7,0 µg/100 g*.

Kultainen Kala Oy:n turskatuotteista vaivatonta gourmeeta
Kultainen Kala Oy:n turskatuotteet maistuvat koko perheelle, sillä herkulliset isosyiset fileet ovat ruodottomia ja maultaan sopivan mietoja. Laadukas kylmäsavuturska vie kielen mennessään ja sopii käytettäväksi esimerkiksi sushiin. Turskan kiinteä selkäfilee puolestaan on premium-tason herkku. Säilötystä turskasta on helppo ja nopea valmistaa niin aterian pääruokalaji kuin pienemmätkin tarjottavat, kuten vaikkapa maukkaat turskabruchetat. Kultainen Kala Oy kehittää turskatuotevalikoimaansa sekä kuluttajille että suurkeittiöille, ja valikoimaan kuuluvat myös täyssäilyketurska sekä lasipurkkisäilykkeenä maustettu ja marinoitu turska.

Kultainen Kala -tuotteiden turska tulee Barentsinmeren puhtaista syvistä vesistä. Kala on pyydetty MSC-sertifioinnin mukaisesti. MSC:n (Marine Stewardship Council) tavoitteena on vähentää luonnonvarojen kestämätöntä käyttöä. Organisaation sertifikaatti pyrkii takaamaan sertifioitujen tuotteiden ekologisuuden.

Kultainen Kala Oy
Göran Eklund, goran.eklund@kolumbus.fi, puh. 0400 737 318

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070,
Ulla-Maija Tamminen, ulla-maija.tamminen@promode.fi

* Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämä elintarvikkeiden koostumustietopankki Fineli, Käsittelemätön tai tuore turska.