LATINALAISEN AMERIKAN VILLITYS VALLANNUT VAIHTO-OPPILASNUORET

Latinalaisen Amerikan maat ovat muutaman viime vuoden aikana nousseet suomalaisnuorten halutuimpien vaihto-oppilaskohteiden joukkoon.

– Voidaan puhua lattari-buumista. Tämän päivän nuoret ovat tottuneet matkustamaan, eivätkä pelkää valita eksoottisempaa kohdetta vaihto-oppilasvuoden viettoon. Vuosi Ecuadorissa, Chilessä tai Argentiinassa tuntuu nyt olevan todella suosittua. Espanjan kieli on yksi maailman neljästä puhutuimmasta kielestä. Sen osaajille voi avautua mielenkiintoisia opiskelu- ja työmahdollisuuksia myös tulevaisuudessa, kertoo Suomen Youth For Understanding ry:n (YFU) toiminnanjohtaja Elina Talonen-Lintunen.

Nuorten vaihto-oppilashakemuksista välittyy usein syvä kiinnostus Latinalaisen Amerikan maiden kulttuureihin ja espanjan kieleen.

– Moni nuori kertoo, että maiden rikas kulttuuriperintö, alkuperäiskansat sekä vaihtelevat luonto kiehtovat. On mielenkiintoista, että melko itsenäiset suomalaisnuoret haluavat mennä kokemaan perhe- ja sukukeskeisemmän elämäntavan. Nuoret selvästi kaipaavat yhteisöllisyyttä, kertoo Elina Talonen-Lintunen.

Vaihto-oppilasvuosi ei Latinalaisessa Amerikassakaan ole lomailua, vaan koulunkäyntiä ja perhe-elämän arkea. Vieraassa kulttuurissa nuori kohtaa paljon haasteita, joihin täytyy valmentautua etukäteen.

– Kulttuurishokki saattaa iskeä voimakkaana. YFU:n valmennuksissa puhutaan perusteellisesti kulttuurishokista ja sen käsittelystä, jotta sopeutuminen vieraaseen kulttuuriin sujuisi mahdollisimman hyvin ja vuosi olisi antoisa, sanoo Talonen-Lintunen.

Lukiolainen Susanna Gulentz vietti vaihto-oppilasvuoden Ecuadorissa.

– Päällimmäiseksi mieleeni jäi ihmisten ystävällisyys. En muista kertaakaan, että minut olisi esimerkiksi koulussa jätetty yksin. Mieleen jäi myös se, että ihmisillä ei ollut kiire mihinkään. Kellon unohtaminen vuodeksi oli ihanaa. Luulen, että suomalaisnuoret haluavat Latinalaiseen Amerikkaan juuri rennomman kulttuurin takia, sillä se on niin erilaista suomalaiseen sulkeutuneisuuteen verrattuna, toteaa Susanna Gulentz.

Hakuaika vaihto-oppilaaksi lukuvuodelle 2010–2011 on alkanut. YFU:n valikoimassa on yli 30 kohdemaata. Vaihto-oppilasvuotta varten voi anoa tukea YFU:n stipendirahastosta.