Leggingsit jumpasta juhlaan

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja pdf-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Vuosituhannen vaihteessa markkinoille tulleet leggingsit ovat vakiinnuttaneet asemansa kaikenikäisten ja -kokoisten naisten perusasusteena. Mustat, jumppatrikoomaiset leggingsit ovat saaneet vuosikymmenen aikana rinnalleen lukuisia värejä, malleja, mittoja ja materiaaleja. Nykyään valikoimissa on myös muotoilevia leggingsejä sekä juhlakäyttöön soveltuvia malleja.

Mustista perusleggingseistä runsaaseen värien kirjoon
– Ensimmäisenä markkinoille tulivat sileät, polyamidilycrasta valmistetut perusleggingsit, jotka muistuttivat jumppatrikoita. Värinä oli musta ja pituutena täysimitta eli nilkkapituus, kertoo Nanso Group Oy:n Brand Manager Jaana Nummela.

Normaalimittaisia leggingsejä, kuten Norlynin Opaque-leggingsejä, seurasivat 2000-luvun alussa kesähameenkin alle sopivat, capri-mittaiset leggingsit sekä uudet perusvärit, kuten tummanruskea ja -harmaa.

– Capri-leggingsit tulivat aluksi yhden kevään trendituotteeksi, mutta suuren suosionsa vuoksi ne jäivät myyntiin. Tällä hetkellä capri-leggingsit ovat yksi Voguen myydyimmista tuotteista. Värimaailma puolestaan on vuosien kuluessa laajentunut kattamaan koko sateenkaaren kirjon. Esimerkiksi Vogue Coloren leggingsmallistossa on tällä hetkellä 15 ja ensi keväänä jopa 20 väriä, Nummela kertoo.

Uusia malleja ja muotoilevuutta
Kun leggingsien suosio jatkoi kasvuaan 2000-luvun alkupuolella, tuli valikoimiin uusien värien lisäksi useita uusia malleja ja materiaaleja.  Esimerkiksi matalavyötäröisiä hameita ja housuja seurasivat hipster-leggingsit, ja pitsitrendi toi leggingsienkin lahkeisiin pitsikoristeet. Lisäksi myyntiin on tullut kunnolla peittäviä, jopa 100 denierin paksuisia leggingsejä. Materiaaleiksi on otettu mikrokuidun lisäksi muun muassa puuvillaa ja villaa, ja syksyllä Nanso Groupin leggingsvalikoimaan on tulossa myös bambua. Uusia leggingspituuksia ovat esimerkiksi ylimittaisuus eli ns. overlong sekä tämän kevään uutuutena heti polven alle päättyvä piraattimitta.

– Nykypäivän leggingsejä voi verrata sukkahousuihin: Tarjolla on perus- ja erikoistuotteita. Tuotteiden tekniset ominaisuudet, kuten kolmiulotteinen jousto eli 3D Lycra, ovat samanlaisia niin sukkahousuissa kuin leggingseissäkin, Nummela lisää.

Yksi esimerkki leggingsien jatkuvasta tuotekehityksestä ovat muotoilevat control-housuosat. Nykyään leggingsienkin käyttäjä voi siis halutessaan valita mallin, joka saa vatsan näyttämään todellista litteämmältä.

Salonkikelpoisuutta kaikenikäisille
– Leggingsmaailma on laajentunut 2000-luvulla merkittävästi. Monet alkuaikojen tuotteet ovat yhä valikoimissa, mutta mukaan tulee jatkuvasti uutta. Enää leggingsit eivät ole pelkästään teinityttöjen trendikkäitä vapaa-ajanvaatteita – saati liikuntahousuja. Nykyään mallistoissa on myös salonkikelpoisia, juhlakäyttöön soveltuvia vaihtoehtoja kaikenikäisille naisille. Esimerkiksi smokkityyliset Vogue Black Tie -leggingsit toimivat tyylikkään juhla-asun osana kenellä tahansa, Jaana Nummela toteaa.

Tämän kesän trendileggingseissä näkyy muun muassa nappikoristeita, nilkalle rypyttyvää tylliverkkoa, repaleisuutta sekä kirkkaita värejä useissa eri pituuksissa.

– Voguen ja Norlynin ensi syksyn leggingsmallistojen trendituotteisiin on valittu muun muassa solkia, liskopainatusta ja kukonaskelkuviota. Uutta ovat myös esimerkiksi erilaisten materiaalien yhdistelmät, kuten ohuen, kirjaillun tylliyläosan yhdistyminen paksuun, polvesta alkavaan ribbineulokseen Vogue Daydream -leggingseissä, Nummela paljastaa.

Nanso Group Oy
Brand Manager Jaana Nummela, puh. 040 749 1348, jaana.nummela@nansogroup.com, www.nansogroup.com

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070
Johanna Kleemola, johanna.kleemola@promode.fi / tiedotus ja kuvamateriaali