NCC Asumiselle uusi maajohtaja

Hietanen vastaa sekä Suomen että Venäjän asuntorakennuttamisesta

Juuso Hietanen on nimitetty NCC-konsernin Asuminen-liiketoimintayksikön uudeksi Suomen maajohtajaksi. Hän aloitti tehtävässä 5.1.2015. Nuoresta iästään huolimatta 37-vuotias Hietanen on toiminut jo lähes vuosikymmenen ajan NCC:n toimitusjohtajana Venäjällä. Nimityksen myötä jalkapalloa rakastava diplomi-insinööri ottaa vastuulleen sekä Suomen että Venäjän asuntorakennuttamisen.

Vastassa kahden markkinan haasteet
Juuso Hietasen uusi toimenkuva on laaja: Asumisen maajohtaja Suomessa, NCC:n toimitusjohtaja Venäjällä ja Business Area Housingin johtoryhmän jäsen konsernitasolla. Vuodesta 2004 asti NCC:llä työskennellyt Hietanen kohtaa kahden markkinan haasteen luottavaisena.

– Tasapaino markkinoiden välillä toteutuu jakamalla vastuuta. Meillä on kummassakin maassa erinomainen organisaatio ja työntekijöinä päteviä, asiakkaista välittäviä ihmisiä, jotka ovat ylpeitä työstään ja haluavat näyttää, mitä me osaamme. Intohimoa löytyy. Heidän toimestaan tavoitteemme toteutuvat, ja minun työni on auttaa heitä onnistumaan siinä, Hietanen linjaa.

NCC on yksi Pohjoismaiden johtavista kiinteistö- ja rakennusalan yrityksistä. Housing-liiketoimintayksikön tehtävänä on rakennuttaa uudisasuntoja ja hoitaa hankkeiden läpivienti tontin hankinnasta asuntojen myyntiin asti. Suomen Asuminen-yksikössä työskentelee noin 80 asuntorakennuttamisen ammattilaista ja Venäjällä Hietasen alaisuudessa 267 henkilöä, sillä rakennuttaminen ja rakentaminen on siellä yhdistetty samaan organisaatioon.

Asemapaikkana Pietari
Hietanen on ollut mukana käynnistämässä NCC:n omaa asuntotuotantoa Venäjällä ja johtanut toimintaa Pietarista käsin vuodesta 2006 lähtien. Tätä ennen NCC osallistui laajojen rakennusprojektien urakointiin ympäri maata vuodesta 1972 lähtien, aluksi Puolimatkan nimellä. NCC:n nykyinen toiminta Venäjällä keskittyy Pietariin ja sen lähialueisiin. Vuoden 2014 lopulla Pietarin alueella oli noin 2500 asuntoa tuotannossa ja 5000 asuntoa kehitteillä.

– Meillä on Venäjällä mielenkiintoinen tilanne poliittisesta ja taloudellisesta tilanteesta johtuen. Pietarissa asuntokauppa on vetänyt jopa erinomaisesti, sillä venäläiset ovat halunneet suojata omaisuuttaan ostamalla asuntoja talletusten sijaan. Markkinoiden heilahdellessa koti halutaan ostaa turvallisilta toimijoilta, kuten NCC:ltä, Hietanen kertoo.

Vapaa-ajallaan Hietanen harrastaa jalkapalloa, juoksua, Venäjällä yleistä lukkopainia ja nyrkkeilyä. Paikallinen varakuvernööri sekä entinen nyrkkeilyn maailmanmestari ovat haastaneet Hietasen PR-henkiseen näytösotteluun. Perheen alle kouluikäiset pojat jakavat isänsä kiinnostuksen jalkapalloon ja seuraavat Pietarin kodin parvekkeelta jalkapalloseura Zenitin maailmanluokan tähtien harjoituksia.

Tavoitteena erottautuminen kilpailijoista
Taloustilanteen epävarmuus heijastuu Suomessa edelleen rakennus- ja kiinteistöalan investointeihin. Uudisasuntojen lisätarve kasvukeskuksissa jatkuu kuitenkin entisellään. NCC Asumisen etuna on, että se palvelee sekä vuokra- että omistusmarkkinoita. Vuokra- ja asumisoikeusasuntojen kysyntä sekä asuntosijoittajien entistä suurempi aktiivisuus ovat mahdollistaneet useiden uusien rakennuskohteiden aloitukset tiukassa taloustilanteessa. Venäjällä sen sijaan rakennetaan lähinnä omistusasuntoja.

– Suomessa asuntorakentajat ovat valitettavan samanlaisia. Venäjällä yritykset ja heidän rakentamansa kodit eroavat reippaasti toisistaan. NCC on erottunut siellä edukseen: olemme selkeä edelläkävijä vihreän, innovatiivisen laatuasumisen tarjoajana. Tavoitteenani on tehdä nämä vahvuutemme paremmin näkyviksi myös Suomessa, jotta NCC erottuisi positiivisesti asiakkaiden silmissä, Hietanen toteaa.

NCC Rakennus Oy, Asuminen
Maajohtaja Juuso Hietanen
juuso.hietanen@ncc.fi, puh. +7921 915 0553

NCC on yksi Pohjoismaiden johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä. Yritys kehittää ja rakentaa asuntoja, teollisuus- ja toimitiloja, julkisia rakennuksia, teitä ja infrastruktuuria. Pohjoismaiden lisäksi toimintaa on Saksassa, Virossa, Latviassa ja Pietarissa. Suomessa organisaatio on jakautunut viiteen yksikköön: NCC Rakennus, NCC Asuminen, NCC Property Development ja NCC Roads. Suunnittelutoimisto Optiplan on NCC Rakennuksen tytäryhtiö. Suomen toimintojen liikevaihto on noin miljardi euroa ja henkilöstömäärä 2700. Konsernitasolla liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa vuonna 2014 ja henkilöstömäärä 18 000.