OMAKSI HYVÄKSI 2013 -KAMPANJA HAASTAA SUOMALAISET HYVINVOINTILUPAUSTEN TEKOON

Omaksi hyväksi 2013 -kampanjan tavoitteena on kutsua suomalaiset tekemään henkilökohtaisia hyvinvointilupauksia uuden Wellmo-mobiilisovelluksen avulla. Jokaisesta annetusta lupauksesta, johon liitetään Taltioni-terveystili, Taltioni lahjoittaa 10 senttiä Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry:lle. Kansanterveyttä edistävä ja sähköisiä hyvinvointipalveluja esittelevä kampanja käynnistyy 2.5.2013. Kampanjan palvelut ovat maksuttomia.

Lupaus omaksi ja yhteiseksi hyväksi
Omaksi hyväksi 2013 -kampanja on mobiilisovellus Wellmon, terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja tarjoavan Terveystalon ja sähköisen terveystilin Taltionin yhteinen hanke, joka aktivoi ihmisiä pitämään huolta itsestään. Kannustimeksi on luotu terveellisiä elämäntapoja edistävä Wellmo-mobiilisovellus. Sen avulla käyttäjät voivat asettaa itselleen terveystavoitteita, seurata edistymistään sekä saada tukea niiden saavuttamiseksi. Helppokäyttöinen Wellmo-mobiilisovellus toimii Android-, iPhone-, ja Symbian-puhelimissa. Mobiilisovellus on saatavissa Windows Phone 8 -puhelimiin toukokuun aikana. Asennuksen jälkeen Wellmo alkaa kerätä käyttäjän hyvinvointiin liittyvää tietoa, esimerkiksi sisäänrakennetun askelmittarin avulla. Wellmon voi ottaa maksutta käyttöön kampanjan aikana 2.5.–31.10.2013 osoitteessa: www.omaksihyvaksi.fi. Sovelluksen käyttöä voi jatkaa 31.12.2013 saakka.

Omaksi hyväksi 2013 -kampanjassa jokainen voi tehdä parhaiten itselleen sopivan hyvinvointilupauksen, esimerkiksi liikuntaan, painoon, uneen tai alkoholinkäyttöön liittyen. Hyvinvointilupauksen tekeminen edistää samalla myös yhteistä hyvää, sillä jokaisesta Taltioni-terveystiliin liitetystä lupauksesta lahjoitetaan 10 senttiä Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry:lle. Kampanjan tavoitteena on saada suomalaiset aktivoitumaan oman terveytensä vaalijaksi. Toteutuessaan yksittäiset lupaukset johtavat laajempaan asennemuutokseen ja lopulta uuteen toimintatapaan yhteiskunnallisella tasolla.

Hyvinvointisovellukset avuksi terveydenhuollon rakennemuutokseen

Terveydenhuollon rakenteita on tulevaisuudessa pakko muuttaa radikaalisti, jotta pienenevät resurssit saadaan riittämään huoltosuhteen heikentyessä.

– Keskeinen rakennemuutos koskee potilaiden roolia hoitoprosessissa, sillä elintapasairaudet ovat yleistymässä ja niiden hoitamiseen kuluu jo nyt 60–70 % terveysmenoista. Nimensä mukaisesti elintapasairauksia voidaan kuitenkin ehkäistä hyvillä elintavoilla. Vaikka terveysvalistusta on runsaasti tarjolla, niin haasteena on motivoida ihmisiä kantamaan vastuuta omasta terveydestään. Taltioni-terveystili ja siihen kytketyt sovellukset, kuten Wellmo, tarjoavat hyödyllisiä työkaluja hyvinvoinnin ylläpitämiseen, kertoo VTT:n tutkimusprofessori Niilo Saranummi.

Omaksi hyväksi 2013 -kampanja tekee terveyden edistämiseen suunniteltuja sähköisiä välineitä tutuiksi suomalaisille.

Wellmosta kertyvät tiedot talteen Taltioni-terveystilille

Tammikuussa 2013 avattu Taltioni-tietokanta tarjoaa suomalaisille mahdollisuuden tallentaa omaan terveyteensä liittyviä tietoja henkilökohtaiselle, sähköiselle terveystilille. Taltioni-terveystiliin voi tallentaa keskitetysti joko itse tuotettua tai terveydenhuollon ammattilaisilta saatua tietoa. Koottavia tietoja ovat esimerkiksi rokotustiedot, lääkitykset, laboratoriotulokset, verenpainemittaukset sekä ravinto- ja liikuntatiedot. Maksuttoman terveystilin voi avata osoitteessa www.taltioni.fi.

Terveystiliin voi liittää Taltionin kanssa yhteensopivia palvelusovelluksia, kuten Wellmon, jolloin sovelluksen tuottamat terveystiedot päivittyvät automaattisesti siihen liitetylle terveystilille. Näin tiedot pysyvät tilin omistajan hallinnassa elämäntilanteiden ja asuinpaikkojen muutoksista riippumatta tietoturvan huomioiden. Taltionin avulla käyttäjät voivat myös jakaa valitsemiaan tietoja esimerkiksi omaisten ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Esimerkiksi Wellmon avulla mitatut tiedot, kuten päivän arkiliikunta ja paino, ovat käyttäjän suostumuksella myös Terveystalon ammattilaisten käytettävissä, kun samaan terveystiliin liitetään Terveystalon Oma Terveys -palvelusovellus.

Kuinka teen hyvinvointilupauksen:

1. Ota ilmainen Wellmo-mobiilisovellus käyttöön osoitteessa www.omaksihyvaksi.fi. Voit samalla tilata Terveystalon Club terveys -uutiskirjeen.
  2. Liitä Wellmo ilmaiseen Taltioni-terveystiliisi sovelluksen antamien ohjeiden mukaan.
  3. Uusi lastensairaala saa 10 sentin lahjoituksen ja sinä saat Wellmosta henkilökohtaisen hyvinvointivalmentajan, joka kulkee mukana älypuhelimessasi.

www.omaksihyvaksi.fi
, www.wellmo.com, www.terveystalo.com ja www.taltioni.fi
Mobile Wellness Solutions MWS Oy
, toimitusjohtaja Jaakko Olkkonen, puh. 050 482 2161, jaakko.olkkonen@mwsoy.com