PIHAINNOSTUS JATKAA YHÄ KASVUAAN Terassi-lehti tarjoaa inspiraatiota, ideoita ja vinkkejä viihtyisien ulkoalueiden luomiseen

(Linkki pdf-muotoiseen tiedotteeseen on viestin lopussa.)

Suomalaisten kiinnostus pihojen, parvekkeiden ja muiden ulkoalueiden rakentamiseen ja sisustamiseen on jatkuvassa kasvussa. Hyvin toteutetut ulkoalueet tarjoavat virikkeitä, luovat hyvinvointia ja lisäävät koko ympäristön viihtyisyyttä. Harkitusti tehty pihanrakentaminen nostaa myös tutkitusti kiinteistön arvoa. Ideoita suunnitteluun ja toteutukseen haetaan ensisijaisesti piha- ja puutarhalehdistä. Tähän kysyntään vastaa ulkoalueiden kohentamiseen erikoistunut Terassi, joka edustaa Habitaressa osastolla 6m46.

Pihateema veti kävijöitä Kuopion Asuntomessuille
Suomalaisten jatkuvasti kasvava kiinnostus pihoja kohtaan näkyi tänä kesänä Kuopion Asuntomessuilla, joiden yhdeksi teemaksi oli kävijäpalautteiden perusteella nostettu oma piha. Messujen kävijätutkimuksen mukaan 28 prosenttia kävijöistä tuli paikalle juuri pihojen vuoksi. Nousu oli edellisvuoteen verrattuna merkittävä: viime vuonna vastaava luku oli 14 prosenttia.

– Asuntomessujen pihateeman kiinnostavuus näkyi selvästi myös Terassi-lehden kaikki messupihat esittelevän erikoisnumeron myynnissä, kertoo lehden päätoimittaja ja kustantaja Eeva Ek.

Pihanrakentamisella viihtyisyyttä ja arvonnousua
Suomalaiset arvostavat suuresti pihoja ja puutarhoja, kertoo pihanrakentamisen kuluttajatutkimus.
[1] Vastaajista 98 prosenttia koki hyvin rakennetun pihan lisäävän asumisviihtyvyyttä ja 99 prosenttia uskoi pihan lisäävän kiinteistön arvoa. Harkitusti toteutetun piharakentamisen onkin todettu tuottavan kiinteistölle pihan rakentamiskustannuksia suurempaa, jopa 5–15 prosentin arvonnousua. Eniten omakotitalojen arvoa nostavat sisääntulon kiveykset, istutukset, puut, suojaavat pensaat ja viihtyisät, katseilta suojatut terassit. Kerrostalopihoilla arvonnousua tuottavat kulkureittien laadukkaat pinnoitteet, asukkaiden yhteinen oleskelualue ja hoidetut istutukset erityisesti sisääntulon yhteydessä.

– Terassi tarjoaa monipuolista, ajankohtaista tietoa muun muassa pihanrakentamisen kotimaisista ja ulkomaisista suuntauksista. Lehden tavoitteena on inspiroida lukijoita luomaan viihtyisiä pihoja ja muita ulkotiloja, joissa koko perhe viihtyy ympäri vuoden, Ek kuvailee.

Piha- ja puutarhalehdet ensisijaisia tiedonlähteitä
Pihanrakentamisen kuluttajatutkimus kertoo, että piha- ja puutarhalehdet ovat ensisijaisia inspiraation ja tiedon lähteitä 53 prosentille pihaansa suunnittelevista kuluttajista. Lehtiä pidetään myös mieluisimpana tiedonlähteenä, internetin ja piha-alan yritysten kotisivujen ohella.

– Terassi haluaa vastata tähän tarpeeseen jakamalla hyödyllistä tietoa sekä inspiroimalla suomalaisia panostamaan pihoihinsa ja parvekkeihinsa kaikkina vuodenaikoina, Ek sanoo.
________________________________________________________________

[1] Kiviteollisuusliitto ry:n, Rakennustuoteteollisuus RTT ry:n ja Viheraluerakentajat ry:n teettämä piha- ja ympäristörakentamista koskeva tutkimus (2008). Tutkimukseen vastasi 400 pientaloa rakentavaa ja kunnostavaa kuluttajaa sekä 176 ympäristörakentamisen ammattilaista. Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy.

Terassi Media Oy / kustantaja ja päätoimittaja Eeva Ek
puh. 045 341 5747,