RAKASTETTU COCA-COLA-JOULUPUKKI VIETTÄÄ 80-VUOTISSYNTYMÄPÄIVIÄÄN

Coca-Cola-joulupukin luojan sukujuuret Suomessa

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Maailmanlaajuisesti tunnettu hahmo, punanuttuinen ja valkopartainen joulupukki sai alkunsa 80 vuotta sitten.  Suomalaissukuisen amerikkalaistaiteilijan Haddon Sundblomin luomus teki ensiesiintymisensä Coca-Colan mainoksessa vuonna 1931. Sundblom käytti mallina omia suomalaisia piirteitään luodessaan maailman tunnetuimman joulunajan hahmon.

Joulupukissa suomalaisia piirteitä
Coca-Cola-joulupukki on hahmo, joka tunnetaan kaikkialla maailmassa. Punanuttuisen joulupukin luojan Haddon Sundblomin sukujuuret ovat Suomessa. Michiganissa vuonna 1899 syntyneen joulupukkitaiteilijan isä oli lähtöisin Ahvenanmaalta. Sundblom loi menestyksekkään uransa julisteiden ja mainostaulujen kulta-aikana. Coca-Colan ohella hän tuotti mainosgrafiikkaa myös useille muille aikansa merkittäville yrityksille. Häntä on myös tituleerattu aikansa merkittävimmäksi mainosgraafikoksi.

Sundblomin isoisämäinen, elämästään nauttiva joulunajan hahmo on ikuistettu tunnetuissa Coca-Colan mainoksissa muun muassa jääkaapilla herkuttelemassa ja lasten kanssa leikkimässä. Taiteilija ikuisti omia, suomalaisille tunnusomaisia piirteitään joulupukkiin, kuten pyöreät ja korkeat poskipäät. Tuikkivat silmät ja naururypyt Sundblom lainasi ympärillään olevilta ihmisiltä. Ennen hänen luomaansa lempeää punaposkista ja -nuttuista näkemystä joulupukista, kuvattiin pukki usein vakavana ja hieman synkkänäkin hahmona, jolla myös peloteltiin tuhmia lapsia.

Coca-Cola-joulupukki – rakastettu joulunajan hahmo jo 80 vuoden ajan

Coca-Colan vuonna 1931 lanseeraama joulupukkihahmo omaksuttiin nopeasti maailmanlaajuisesti, sillä se tuli tutuksi niin Coca-Colan pakkauksista, oheistuotteista kuin aikakautensa merkittävimmistä joukkotiedotusvälineistä, aikakauslehdistä. Sundblomin ajattomia teoksia käytetään yhä edelleen Coca-Colan mainonnassa, pakkauksissa ja oheistuotteissa.

Sundblom tuotti Coca-Colalle 33 vuoden aikana yli 40 joulupukkiaiheista maalausta. Alkuperäisteokset ovat olleet esillä maineikkaissa museoissa, muun muassa Pariisin Louvressa. Ahvenanmaa julkaisi vuonna 2007 Coca-Cola-joulupukkia esittävän joulupostimerkin Sundblomin ahvenanmaalaisen alkuperän kunniaksi. Sundblom loi ainutlaatuisen taianomaisen joulunajan hahmon, joka puhuttelee edelleen ihmisiä yli kulttuurirajojen.

Coca-Cola-joulupukki

• Coca-Cola-joulupukin luojan, amerikkalaisen Haddon Sundblomin (1899–1976) isä oli kotoisin Ahvenanmaalta ja äiti Ruotsista.
  • Joulupukki esiteltiin yleisölle vuonna 1931. Joulupukki esiintyi tuolloin Coca-Colan aikakauslehtimainoksissa, mm. National Geographicissa.
  • Coca-Colan joulupukkihahmo muodosti kaikkialla maailmassa tunnetun ja yhteneväisen mielikuvan joulupukista.
  • Sundblomin ajattomat joulupukit ovat hallinneet Coca-Colan joulunajan mainontaa tähän päivään saakka.
  • Sundblom tuotti 33 vuoden aikana yli 40 joulupukkiaiheista maalausta.
  • Joulupukki sai piirteensä Sundblomilta itseltään sekä Sundblomin ystäviltä.

Lisätiedot ja viestintä:
PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070