Sadoissa merkittävissä vesiprojekteissa mukana oleva yhtiö tehostaa omaa vedenkäyttöään:

COCA-COLAN  VESIRAPORTTI SEURAA YHTIÖN ANTAMIEN VESISITOUMUSTEN TOTEUTUMISTA

The
Coca-Cola Company on julkaissut viidennen vesitavoitteidensa toteutumista esittelevän Global Water Stewardship and Replenish Report -vesiraportin. Yhtiön oman vedenkäytön hallitseminen ja ekologisuus sekä vedensaannin turvaaminen ihmisille ympäri maailmaa ovat keskeinen osa yhtiön kestävän kehityksen toimintaa. Coca-Colan laajimpiin vesiprojekteihin kuuluva The Replenish Africa Initiative, eli RAIN tavoittelee puhtaan juomaveden saantia yli kahdelle miljoonalle afrikkalaiselle vuoteen 2015 mennessä.

The Coca-Cola Company esittelee vuoden 2012 vesiraportissaan tavoitteita ja toimenpiteitä, joita yhtiö tekee hallinnoidakseen vedenkäyttöään. Coca-Cola on vuonna 2007 sitoutunut vähentämään ja tehostamaan vedenkäyttöään juomiensa valmistuksessa vuoteen 2020 mennessä. Vuodesta 2004 yhtiön juomien litraa kohden käytetty vesimäärä (water use ratio) on pienentynyt 16 prosenttia ja on laskenut kansainvälisesti 2,7 litrasta 2,26 litraan (tavoite 2020 20%). Myös itse juomien valmistukseen käytettävästä vedestä yhä suurempi osa pystytään palauttamaan yhteisöjen käyttöön paikallisten vesiprojektien kautta. Yhtiö arvioi palauttaneensa 54,8 miljardia litraa käyttämästään vedestä luonnon ja vettä tarvitsevien yhteisöjen hyväksi, mikä vastaa 35 prosenttia Coca-Cola Companyn käyttämästä vesimäärästä. Coca-Colan-yhtiön juomien valmistuksesta vastaavista yrityksistä 96 prosenttia noudattaa Coca-Colan vedenpuhdistukselle asettamia standardeja (tavoite: kaikki juomalaitokset). Kaikki laitokset ovat jo sitoutuneet toimimaan, jotta standardien noudattaminen on mahdollista.

”Yhteisöjen, luonnon ja koko liike-elämän tulevaisuus on riippuvainen veden käytöstä ja sen hallinnasta”, painottaa Coca-Colan kestävän kehityksen päällikkö Bea Perez. ”Meidän kaikkien on kannettava osamme vastuusta selvitäksemme veteen liittyvistä haasteista. Coca-Cola hyödyntää innovatiivista teknologiaa sekä maailmanlaajuista yhteistyöverkostoaan edesauttaakseen tämän tärkeän yhteisen luonnonvaran kestävää kehitystä.”

Vesisitoumustensa toteuttamiseksi yhtiö tekee yhteistyötä sen juomien valmistuksesta vastaavien pullotajayhtiöiden sekä yli 500 eri organisaation ja kansalaisjärjestön kanssa. Vuodesta 2005 The Coca‐Cola Company ja sen juomien valmistuksesta vastaavat yritykset ovat osallistuneet yli 396 yhteisövesiprojektiin 94 maassa. Merkittävien vesistöalueiden suojelu, puhtaan veden saatavuus ja sanitaatio, maatalouden tehokas vedenkäyttö sekä vesien suojeluun ja puhtauteen liittyvät kansalaisten koulutusohjelmat ovat esimerkkejä projekteista, joissa yhtiö on ollut mukana (vesiraportin liitteet A ja B). RAIN-aloite (The Replenish Africa Initiative) on Coca-Cola Afrikka-säätiön kuusivuotinen yhteisöohjelma, jota The Coca-Cola Company on sitoutunut tukemaan 30 miljoonalla dollarilla. Yhteistyössä muiden lahjoittajien kanssa RAINin tavoitteena on turvata puhtaan juomaveden saatavuus yli 2 miljoonalle ihmiselle Afrikassa vuoteen 2015 mennessä. RAINin puitteissa käynnistetään yli 100 projektia puhtaan veden saatavuuden parantamiseksi eri puolilla Afrikkaa.

Coca-Cola Finland on vuodesta 2010 toteuttanut Suomessa ”3 litraa puhdasta vettä” –kampanjaa. Tänä vuonna projekti toteutetaan yhetistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa ja kampanjalla kootaan vähintään 70 miljoonan litran juomavesilahjoitus Kenian Ikuthaan.

Coca-Colan vesiprojekteista kertova video on nähtävissä täällä: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=K6zrX1akC0E
Bonaquan 3 litraa puhdasta vettä -projektia voi seurata kampanjasivuilla: https://www.facebook.com/3litraapuhdastavetta

Coca‐Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 528 9777, tnatri@coca‐cola.com
Viestintä ja kuvamateriaali:
PR‐ ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070, Eliisa Salminen, eliisa.salminen@promode.fi

CocaCola on The CocaCola Companyn rekisteröimä tavaramerkki. The CocaCola Company on maailman suurin juomayhtiö, jonka yli 500erilaista juomaa virkistävät kuluttajia ympäri maailman. CocaColan lisäksi yhtiön juomavalikoimaan kuuluu 12 muuta brändiä, joiden myynti on yli miljardi dollaria. Näitä ovat mm. CocaCola light, Fanta, Sprite, CocaCola Zero, Glacéau Vitaminwater, Powerade, Minute Maid, Simply ja Georgia. Kansainvälisesti The CocaCola Company on johtava yhtiö hiilihapollisten juomien, mehujen ja mehujuomien sekävalmiiden tee ja kahvijuomien kategorioissa. Suomessa CocaColayhtiön juomien valmistuksesta, myynnistä ja jakelusta vastaa keravalainen Sinebrychoff ja brändeistä, kuluttajamarkkinoinnista ja tutkimuksesta Sinebrychoffin tiloissa toimiva CocaCola Finland Oy.