STOP-KARKOTTEET PITÄVÄT KIUSALLISET HYÖNTEISET TUTKITUSTI LOITOLLA

Ikaridiini-pohjaiset tuotteet karkottavat hajuttomasti ja ihoa ärsyttämättä

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Kevät ja kesä tuovat kärpästen ohella myös monet muut hyönteiset, joilta suojautumisella voi välttyä niiden levittämiltä taudeilta sekä mahdollisilta allergisilta reaktioilta. Stop-karkotetuotteiden tehoaineena on Maailman terveysjärjestö WHO:n hyväksymä ikaridiini, jonka on todettu tutkitusti karkottavan niin kiusalliset hyttyset ja hirvikärpäset kuin vaarallisia tauteja levittävät punkit. Hajuttomien, ihoa desinfioivien ja hoitavien Stop-karkotteiden teho ei heikkene valon, veden tai hien vaikutuksesta. Valikoima sisältää 50 ml pumppuspray-tuotteet hyttysiä ja hirvikärpäsiä vastaan sekä punkeilta suojaavat helppokäyttöiset yksittäispakatut karkotepyyhkeet.

HyttysStop ja HyttysStop Super takaavat rauhalliset kesäillat
Suomessa elää nelisenkymmentä hyttyslajia, joista noin kymmenen lajia kiusaa ihmisiä. Karkotteiden tehoaine, ikaridiini estää hyönteisiä tunnistamasta ihmisen tuottamaa hiilidioksidi- ja hajujälkeä, jonka hyttyset kykenevät aistimaan jopa sadan metrin päähän. HyttysStop-suihkeessa on ikaridiinia 50 g/kg ja se antaa suojan 2-3 tunnin ajaksi. Tehokkaamman suojan erityisesti Lapissa ja Pohjois-Suomessa antaa HyttysStop Super -suihke, jossa on ikaridiinia 100 g/kg. Tuote suojaa hyttysiltä 4-6 tuntia ja se karkottaa myös mäkärät ja paarmat.

HyttysStop-karkotesuihke, 50 ml, hinta noin 3,50–4,00 €

HyttysStop Super -karkotesuihke, 50 ml, hinta noin 4,50–5,00 €
Jälleenmyynti: Apteekit kautta maa sekä St1- ja Shell-huoltamot

HirvikärpäsStop suojaa metsässä 90 % varmuudella
Hirvikärpäset häiritsevät metsässä liikkujia normaalisti elokuun alusta lokakuuhun saakka. Lennettyään vaatteille, iholle tai hiuksiin kärpänen pudottaa siipensä ja pyrkii piiloutumaan suojaiseen paikkaan. HirvikärpäsStop-suihke sisältää ikaridiinia 200 g/kg antaen jopa 2-3 tuntia kestävän suojan hirvikärpäsiä vastaan. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus on testannut laboratoriossa HirvikärpäsStopin tehoa hirvikärpäsiin. Laboratoriossa tehdyn testin mukaan HirvikärpäsSTOP esti hirvikärpästen laskeutumista iholle. (1)

HirvikärpäsStop-karkotesuihke, 50 ml, hinta noin 13,00–14,00 €

Jälleenmyynti: Apteekit kautta maan, S-Marketit, Prismat, Alepat, Salet, Siwat, Valintatalot, K-maatalouspisteet, K-Raudat, Agrimarketit ja Multasormi-myymälät

PunkkiStop-karkotepyyhe antaa suojan punkkia vastaan
Suomessa punkit eli puutiaiset ovat erittäin yleisiä saaristoalueella ja Ahvenanmaalla, mutta niitä esiintyy lähes koko sisämaassa. Punkit liikkuvat aluskasvillisuuden seassa, heinikoissa ja pensaikoissa huhti-toukokuusta aina loka-marraskuuhun saakka. Punkin puremilta on syytä suojautua niiden levittämien tautien, borrelioosin ja puutiaisaivokuumeen vuoksi.

Yksittäispakattu PunkkiStop-karkotepyyhkeiden käyttö yhdessä suojaavan vaatetuksen kanssa vähentää punkin pureman riskiä merkittävästi. Ikaridiinia 200 g/kg sisältävällä karkotepyyhkeellä sivellään paljaat ihoalueet ennen punkkialueilla liikkumista. Tuote karkottaa punkkeja 4-6 tunnin ajan ja se antaa suojan myös mäkäröitä, paarmoja ja hyttysiä vastaan jopa 8 tunniksi.

– Punkkikarkotepyyhkeiden käyttöä voi suositella kaikille punkkialueella luonnossa liikkuville, koska se vähentää punkinpureman riskiä merkittävästi, kertoo Suomen johtaviin punkkiasiantuntijoihin kuuluva infektiolääkäri, dosentti Jarmo Oksi (TYKS).

PunkkiStop-karkotepyyhe, 10 kpl/pakkaus, hinta noin 6,00–7,00 €
Jälleenmyynti: Apteekit kautta maan, kaikki K-ryhmän myyntipisteet, Alepat, S-Marketit, Prismat, Salet, Siwat, Valintatalot, Agrimarketit ja Multasormi-myymälät

HPP Europe Oy, www.stopkarkote.fi
Marketing Manager Harri Hurmola
harri.hurmola@hppeurope.fi, 0500 877 947

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. 09 170 070
Karri Harju, karri.harju@promode.fi / tiedotus ja kuvamateriaali
Jarna Tikkanen, jarna.tikkanen@promode.fi / tuotenäytteet

1   Lausunto torjunta-aineen biologisen tehokkuuden ja käyttökelpoisuuden tarkastuksesta. 24.5.2010. Jokioinen: Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus.

HPP Europe Oy suomalainen yritys, jonka päätoimialana ovat karkote- sekä puhdistus- ja hoitokemikaalituotteet. Stop-karkotteet ovat tutkittuja tuotteita, joilla on Suomen ja EU:n viranomaisten hyväksyntä. Maailman terveysjärjestö WHO on hyväksynyt ikaridiinin käytön hyönteiskarkotteissa kaikkialla maailmassa. HPP Europe Oy:n yhteistyökumppani Stop-tuotteiden valmistuksessa ovat Bayer-konserniin kuuluva Saltigo GmbH. Saltigo omistaa oikeudet Bayerin kehittämään ikaridiiniin (markkinointinimi Saltidin®), joka on tehoaineena kaikissa Stop-tuotteissa.