TALTIONIN SÄHKÖINEN TERVEYSTILI AUTTAA SUOMALAISIA HUOLEHTIMAAN TERVEYDESTÄÄN

(Pdf-muotoinen tiedote on viestin lopussa.)

Terveydenhuollon sähköiseen asiointiin ja omahoitoon on etsitty Suomessa aktiivisesti ratkaisuja. Tammikuussa 2013 avattu Taltioni-tietokanta tarjoaa suomalaisille mahdollisuuden tallentaa omaan terveyteensä liittyviä tietoja henkilökohtaiselle, sähköiselle terveystilille. Taltionin avulla käyttäjät voivat myös jakaa valitsemiaan tietoja esimerkiksi omaisten ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

Sähköisellä terveystilillä terveystiedot ovat varmassa tallessa
Taltioni
on tietokanta ja palvelualusta, johon jokaisella suomalaisella on mahdollisuus tallentaa omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa liittyvää tietoa henkilökohtaiselle terveystilille. Sähköiseen terveystiliin voi tallentaa keskitetysti joko itse tuotettua tai terveydenhuollon ammattilaisilta saatua tietoa. Koottavia tietoja ovat esimerkiksi rokotustiedot, lääkitykset, laboratoriotulokset, verenpainemittaukset sekä ravinto- ja liikuntatiedot. Näin tiedot pysyvät tilin omistajan hallinnassa elämäntilanteiden ja asuinpaikkojen muutoksista riippumatta.

– Taltioni-terveystilin tarkoitus ei ole korvata terveydenhuollon ammattilaisten potilastietojärjestelmiä, vaan täydentää ja tukea niitä. Terveystilin painopiste on nimenomaan sairauksien ennaltaehkäisyssä sekä jälkihoidon tukemisessa. Sen tavoitteena on edistää käyttäjiensä hyvinvointia ja antaa heille parempi kokonaiskuva heidän omaan terveyteensä vaikuttavista tekijöistä, kertoo Taltionin toimitusjohtaja Tuomas Teuri.

Maksuttoman terveystilin voi avata osoitteessa www.taltioni.fi. Vanhemmat voivat liittää oman terveystilinsä yhteyteen tilit myös alaikäisille lapsilleen. Lapsen tilin voi myöhemmin siirtää lapsen kasvaessa hänen itsensä hallittavaksi.

Taltionin tärkein ominaisuus on tietoturva

Terveystilin avaaminen ja sille kirjautuminen edellyttävät aina vahvaa tunnistautumista joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Taltioni mahdollistaa tietojen turvallisen jakamisen esimerkiksi omaisille ja terveyspalveluiden tuottajille. Jokainen hallitsee Taltioniin tallentamiaan tietoja ja voi itse päättää, mitä tietoja haluaa jakaa, kenelle ja missä laajuudessa.

– Terveystilin tietojen jakamisesta on hyötyä esimerkiksi tilanteessa, jossa omaiset osallistuvat iäkkään sukulaisen hoitoon ja kroonisen sairauden hallintaan. Valtuutetut henkilöt saavat oikeuden lukea ja kirjoittaa tietoja Taltioniin, jolloin tieto tavoittaa kaikki hoitoon osallistuvat. Terveystilin omistajalla säilyy oikeus peruuttaa antamansa valtuutukset, Teuri kuvailee.

Taltionin palvelusovellukset tehostavat terveystilin käyttöä

Terveystilin lisäksi Taltioni-palvelualustalla tullaan tarjoamaan erilaisia palvelusovelluksia, jotka auttavat käyttäjiä hyödyntämään terveystilille tallentamiaan tietoja sekä edistämään hyvinvointiaan. Ensimmäisinä palveluina on avattu Terveystalon Oma Terveys -verkkopalvelu ja Lääketietokeskuksen kehittämä Lääkekortti.fi-palvelu. Eri käyttäjäryhmille suunnattuja palveluita kehitetään jatkuvasti, ja uusia palveluita on tulossa jo kevään 2013 aikana.

Taltioni-palvelualustaa ylläpitää voittoa tavoittelematon osuuskunta

Taltioni-terveystilin juuret ovat Sitran johtamassa Terveystaltio-hankkeessa (2010–2012), jonka tuloksena perustettiin maaliskuussa 2012 palvelualustaa ylläpitävä Taltioni osuuskunta. Voittoa tavoittelemattomassa osuuskunnassa on tällä hetkellä 49 jäsenorganisaatiota, jotka edustavat monipuolisesti terveydenhuollon palvelunkehittäjiä, käyttäjäorganisaatioita ja ICT-toimijoita. Mukana on sekä julkisen että yksityisen sektorin tahoja, jotka osallistuvat Taltionin toisiaan täydentävien palvelusovellusten kehittämiseen. Osuuskunnan jäsenlista on nähtävissä osoitteessa http://www.taltioni.fi/fi/kumppanit/osuuskunta.

– Taltionin tavoitteena on tehdä Suomesta sähköisten hyvinvointipalvelujen edelläkävijämaa. Taltioni on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhteinen kehitysponnistus sähköisten omahoitopalvelujen edistämiseksi. Terveyden edistämisellä on positiivisia vaikutuksia paitsi yksilöille myös yhteiskunnalle, sillä se auttaa hillitsemään terveydenhuollon kustannusten kasvua, Teuri sanoo.

Taltioni, www.taltioni.fi

toimitusjohtaja Tuomas Teuri, puh. 040 754 9507, tuomas.teuri@taltioni.fi

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070
Karri Harju, karri.harju@promode.fi / viestintä ja kuvamateriaali