Taxify tulee Suomeen: mobiilisovellus yhdistää asiakkaan ja taksin ilman välikäsiä

Taxify on Virossa kehitetty, paljon kehuttu ja käytettävyydestään palkittu mobiilisovellus, jonka avulla asiakas voi tilata haluamansa vapaan taksin maksuttomasti napin painalluksella. Sovellus esittelee lähimmät taksit ja kyydin voi saatavuuden lisäksi valita esimerkiksi auton, sen koon tai käyttäjien kyydistä antaman arvion perusteella. Suomeen lanseerattavasta Taxify-palvelusta löytyvät kuljettajat ovat vain suomalaisen taksiluvan omaavia ammattilaisia.

Taxify perustuu mobiilipaikannukseen ja tuo kyytiä vailla olevat asiakkaat ja vapaat taksit lähemmäs toisiaan. Sovellus tarjoaa myös uuden markkinointikanavan taksinkuljettajille sekä -yrittäjille, sillä käyttäjä näkee kyytiä valitessaan taksista hyödyllisiä lisätietoja. Tällaisia ovat esimerkiksi auton matkustajamäärän, merkin ja mallin lisäksi myös kuljettajan nauttima asiakasarvostus, sillä jokaisen Taxify-sovelluksella tilatun ajon jälkeen asiakkaalta pyydetään kyytiä koskeva arvio. Tämä antaa taksikuljettajille mahdollisuuden erottautua myös hyvällä asiakaspalvelulla. Sovelluksen odotetaan myös vähentävän taksien ajoa tyhjänä esimerkiksi paluumatkoilla nykyisten aluevarausrajojen ulkopuolelta, kuten vietyään asiakkaan Helsingin keskustasta Vantaan puolelle lentokentälle.

Virolaisen start-up -yrityksen kehittämän Taxify-mobiilisovelluksen käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti vajaassa kymmenessä kuukaudessa. Jo yli 35 prosenttia Tallinnassa ajetuista taksikyydeistä on tilattu Taxifyn kautta ja sovellusta kiittävät niin taksiyrittäjät ja -kuljettajat kuin asiakkaatkin kaupungissa ajettujen yli 300.000 Taxify-tilauksen kokemuksella. Tallinnan lisäksi sovellus on otettu jo käyttöön kolmessa muussa virolaiskaupungissa ja Latvian Riikassa. Tukholman, Amsterdamin, Vilnan ja Minskin ohella uusi taksintilaustapa lanseerataan elokuun aikana myös pääkaupunkiseudulla.

”Taxify on merkittävästi helpottanut taksien käyttöä Virossa. Palvelulle oli tilausta, sillä aiemmin ihmiset saattoivat jonottaa lauantai-iltaisin ikuisuuden saadakseen yhteyden edes taksikeskukseen, kyydistä puhumattakaan. Älypuhelimessa toimiva Taxify etsii paikannuspalvelun avulla vapaan kuljettajan heti ja siihen saa suoran yhteyden ilman taksikeskuksia tai muita välikäsiä”, kertoo Taxifyn perustaja Markus Villig ja jatkaa: ”Viron kirjavien, taksiyhtiökohtaisten varauskeskusten sijaan Suomessa on jo hyvin toimivia alueellisia taksikeskuksia, joiden rinnalle Taxify tuo kuljettajille lisämahdollisuuden ajomääriensä kasvattamiseen. Internet-pohjaisen sovelluksemme käyttö on lisäksi asiakkaalle täysin ilmaista, eli emme peri perinteisille tekstiviestitilauksille tyypillisiä välityspalkkioita. Lisäksi uskomme, että Taxify tuo asiakkaille lisäarvoa myös sillä, että se kannustaa kuljettajia entistä parempaan palveluun.”

Taxify valittiin kuluvan vuoden parhaaksi mobiilisovellukseksi Viron tietojärjestelmäviraston (Riigi Infosüsteemi Amet) järjestämässä kilpailussa. Taxify on myös yksi Viron elinkeinoelämän kehittämissäätiön EAS:n vuotuisin järjestämän Ajujaht-yrittäjyyskilpailun finalisteista. Rahoitusta tuotekehitykseensä ja kansainvälistymiseensä Taxify on saanut EAS:lta sekä Skypen ja Pipedriven sijoittajilta ja suomalaiselta startup-sijoittajalta Mikko Silventolalta.

Taxify asiakkaalle

Älypuhelimen paikannusta hyödyntävän Taxifyn avulla käyttäjän ei tarvitse tietää tarkkaa katuosoitettaan tilausta tehdessään. Asiakas voi valita itselleen sopivan taksin muun muassa käyttäjien antaman arvion tai auton matkustajamäärän, merkin ja mallin perusteella. Taksin tilaaminen tapahtuu maksuttomasti suoraan sovelluksesta. Vapaana oleva kuljettaja kuittaa tilauksen vastaanotetuksi ja ilmoittaa asiakkaalle arvioimansa odotusajan. Sovellus hälyttää, kun taksi on saapunut tilattuun osoitteeseen. Matkan päätteeksi ja kyytimaksun suorituksen jälkeen sovellus pyytää asiakkaalta arviota saamastaan palvelusta. Sovellus toimii alkuvaiheessa vain iOS- ja Android-järjestelmiä käyttävissä puhelimissa.

Taxify kuljettajalle

Taxifyn kuljettajasovellus mahdollistaa tilauksien vastaanottamisen suoraan Taxify-asiakassovellusta käyttäviltä asiakkailta kuljettajan älypuhelimeen. Kutsun esittänyt asiakas paikannetaan älypuhelimen avulla, jolloin sovellus näyttää kuljettajalle automaattisesti potentiaalisen asiakkaan sijainnin ja etäisyyden. Kuljettajan hyväksyttyä Taxify-asiakastilauksen, hän ilmoittaa sovelluksen kautta asiakkaalleen arvioidun saapumisaikansa ja merkitsee itsensä varatuksi myös mahdollisesti toiseen käytössään olevaan tilausjärjestelmään. Aiheettomien tilausten määrä on minimoitu asiakkaiden rekisteröitymisen ansiosta. Taxify-kuljettajasovelluksen käyttäminen vaatii iOS- tai Android-järjestelmäisen älypuhelimen ohella palveluun rekisteröitymisen, jossa ilmoitetaan kuljettajan tietojen lisäksi muun muassa taksiyrityksen yhteys- ja reksiteritiedot, taksiluvan numero sekä ajoneuvon tiedot.

Taxify Oy:n Helsingin aluepäällikkö, Matti Vaininen, 040 168 0001, matti@taxify.eu tai www.taxify.eu