Timberwisen Allergiatunnuksen saaneet parketit edistävät kodin hyvää sisäilmaa

(Linkit painolaatuisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa)

Kotimainen Timberwise Oy on ensimmäisenä lattiavalmistajana saanut Allergia- ja astmaliiton myöntämän Allergiatunnuksen korkealaatuisille parketeilleen. Allergiatunnus todistaa, että Timberwise-parketeissa ei ole tutkitusti käytetty värikäsittelyitä, lakkoja, vahoja tai liimoja, joista haihtuisi asuintiloihin sisäilman laatua heikentäviä päästöjä. Lukkoponttien ansiosta asennuksessakaan ei tarvitse käyttää liimaa. Timberwise-parketit ovat turvallinen valinta myös lapsiperheille ja allergikoille, ja ne mahdollistavat nopean sisäänmuuton kohteeseen, johon on vasta asennettu uusi lattia.

Allergiatunnus nostaa esiin tuotteiden terveysvaikutukset
Vuonna 2000 perustettu Timberwise Oy on Loimaalla sijaitseva perheyritys, joka on erikoistunut yksisäleisten parkettien eli lankkuparkettien valmistukseen. Premium-laatuiset Timberwise-parketit ovat ensimmäisenä lattiamateriaalina saaneet oikeuden käyttää Allergia- ja astmaliiton myöntämää Allergiatunnusta. Allergiatunnuksen tavoitteena on parantaa allergiasta ja astmasta kärsivien elämänlaatua sekä vaikuttaa valmistajiin siten, että tuotekehityksessä huomioitaisiin myös allergiset, astmaatikot, herkkäihoiset ja hajusteyliherkät ihmiset. Tuotteiden terveysvaikutuksia esiin nostavalla Allergiatunnuksella on merkittävä vaikutus monien kuluttajien ostopäätöksiin, sillä joka toinen suomalainen kärsii allergiaoireista jossakin elämänvaiheessa.

– Allergiatunnusta myönnettäessä asiantuntijamme ovat tutkineet Timberwise-parketteja erityisesti valmiin tuotteen päästöjen eli haihtuvien orgaanisten yhdisteiden, hajujen sekä käytettyjen värjäysmenetelmien ja liimojen osalta. Timberwise-parkettien päästöt alittavat ja täyttävät kaikki vaaditut allergianäkökulmat, ja siksi ne soveltuvat myös vaativiin sisustuskohteisiin, joissa lämpötilat ja ilmankosteus vaihtelevat suuresti, kertoo Allergia- ja astmaliiton viestintäpalveluiden johtaja Niki Alanko.

Allergiatunnus myönnetään tai evätään aina lääketieteellisin tai tutkimuksellisin perustein. Myöntämiselle on määritelty tuoteryhmäkohtaiset kriteerit, jotka on laadittu yhdessä ulkopuolisten asiantuntijoiden ja  puolueettomien tutkimuslaitosten kanssa. Lattiamateriaaleja koskevat rakennusmateriaaleille määritellyt kriteerit, jotka ovat luettavissa Allergia- ja astmaliiton internetsivustolta: http://www.allergia.fi/allergiatunnus/kriteerit/.

Timberwise-parketit lisäävät asumismukavuutta parantamalla kodin sisäilman laatua
– Koska lattia on yksi suurimmista kodin pinnoista, olemme Timberwisellä asettaneet tuoteturvallisuuden yhdeksi tärkeimmistä laatukriteereistämme. Puhtaan hengitysilman takaamiseksi käytämme parketin vankan kolmikerrosrakenteen yhteenliimauksessa ainoastaan liimoja, jotka eivät sisällä lainkaan haitallisia formaldehydejä, kertoo Timberwisen markkinointipäällikkö Laura Lankinen.

Formaldehydi on yksi sisäilman laatua heikentävistä kemikaaleista, joka haihtuessaan saattaa pieninäkin pitoisuuksina ärsyttää silmiä ja ylempiä hengitysteitä. Sen yhteyttä allergia- ja astmaoireiden syntyyn on tutkittu. Formaldehydin pääasiallinen lähde on lastulevy, mutta myös parketeista ja laminaateista voi haihtua formaldehydiä, mikäli niiden valmistuksessa on käytetty formaldehydiä sisältävää liimaa.

– Tämän lisäksi käytämme mahdollisimman luonnonmukaisia pintakäsittelyaineita. Esimerkiksi Osmo Colorin öljyvahat ovat kasviöljypohjaisia, ja lakat joita käytämme ovat UV-kovetteisia, joten niistäkään ei haihdu päästöjä huoneilmaan. Hankimme raaka-aineet aina korkealaatuisina ja mahdollisimman läheltä, Lankinen jatkaa.

Avainlippu-merkin saaneet Timberwise-parketit valmistetaan Loimaalla, ja kotimaisten raaka-aineiden osuus tuotteissa on aina vähintään kaksi kolmasosaa. Kaikki Timberwisen käyttämä puu tulee EU-alueelta, PEFC-sertifioiduista metsistä.

Tiedotteen mukana lähetetään kuvamateriaalia Timberwisen uutuusparketeista Tammi Beach House White ja Tammi Industrial Ferro, jotka ovat tulossa myyntiin vuoden 2015 alussa. Kuvia ja tuotetietoja Timberwisen muista parketeista löytyy internetsivustolta: www.timberwise.fi. Sivuston mediakirjastosta voi ladata lisää painokelpoista kuvamateriaalia (salasana: Lankkuparketti).

Kuvien tuotteet:

Tammi Beach House White -parketti, harjattu, mattalakattu
mitat: 15 x 185 x 2180 mm, hinta noin: 92 €/m2, uutuustuote tulossa myyntiin vuoden 2015 alusta

Tammi Industrial Ferro -parketti, harjattu, mattalakattu

Timberwise Oy, www.timberwise.fi
markkinointipäällikkö Laura Lankinen, puh. 050 516 9221, laura.lankinen@timberwise.fi

Allergia- ja astmaliitto, www.allergia.fi
viestintäpalveluiden johtaja Niki Alanko, puh. 040 525 5982, niki.alanko@allergia.fi

PR- ja viestintätoimisto Soprano Promode, puh. (09) 170 070
Heini Kantala, heini.kantala@promode.fi / viestintä, kuvamateriaali, näyte- ja kuvaustuotteet

Timberwise Oy, puh. (02) 763 6420

Hyvin varustetut lattia-alan erikoisliikkeet sekä rautakaupat kautta maan