TULIKIVEN JA KERMANSAVEN TULISIJAT VOI LIITTÄÄ OSAKSI VESIKIERTOISTA HYBRIDILÄMMITYSTÄ

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Tulikivi Green W10 -vesilämmitysjärjestelmä mahdollistaa Tulikiven ja Kermansaven kaksikuorirakenteisten tulisijojen liittämisen osaksi asunnon hybridilämmitystä. Tulisijojen rinnalla energianlähteinä voidaan käyttää ilma-vesilämpöpumppua sekä aurinkokeräimiä. Hybridilämmitys mahdollistaa tehokkaan ja ympäristöystävällisen, lähes omavaraisen energiantuotannon, jonka ansiosta kodin energiakulut laskevat.

Veteen varaava tulisija osana hybridilämmitystä
Hybridilämmityksessä eri energianlähteitä hyödynnetään rinnakkain vesikeskuslämmityksessä sekä lämpimän käyttöveden tuottamisessa. Tulikivi Green W10 -vesilämmitysjärjestelmässä Tulikiven tai Kermansaven varaavaan, kaksikuorirakenteiseen tulisijaan asennetaan sisä- ja ulkokuoren väliin lämmönsiirrinpaketti, jonka avulla jopa 50 % tulisijan varaamasta lämmöstä voidaan siirtää vesikiertoiseen lattialämmitykseen ja käyttöveden lämmitykseen.

Tulisijan lisäksi lämmitysjärjestelmään voidaan kytkeä esimerkiksi ilma-vesilämpöpumppu ja aurinkokeräimiä, joiden tuottama lämpö johdetaan kombienergiavaraajaan. Jos ulkopuolisten lämmönlähteiden tuottama energia ei riitä, varaajan sähkövastukset kytkeytyvät automaattisesti päälle ja varmistavat lämmön riittävyyden.

– Uuni- ja aurinkolämpö sopivat erinomaisesti rinnakkaisiksi energianlähteiksi lämmitykseen. Uunin säännöllinen lämmittäminen on luontevinta lämmityskaudella syys-huhtikuussa, jolloin lämmitysenergian tarve on suurin. Aurinkolämmön tuotanto on tehokkainta kevättalvella ja kesällä touko-elokuussa, jolloin syntyvä lämpöenergia voidaan johtaa käyttöveden lämmittämiseen. Vuorolämmityksellä ostosähkön tarve saadaan minimoitua, sillä noin 75 % asuntojen energiankulutuksesta menee lämmön tuotantoon, kertoo Tulikiven tulisijojen myyntijohtaja Juha Sivonen.

Tulikivi Green -tuoteperheessä myös pelletti- ja uuninohjausjärjestelmät
Tulikivi Green -tuoteperheeseen kuuluu W10-vesilämmitysjärjestelmän lisäksi P10-pellettijärjestelmä ja C10-uuninohjausjärjestelmä. Pelletinpolttojärjestelmä mahdollistaa puun lisäksi myös pellettien polttamisen tulisijassa. Järjestelmä perustuu Tulikiven patentoimaan pelletinpolttotekniikkaan, jossa pelletit poltetaan tehokkaasti, puhtaasti ja esteettisesti kauniilla liekillä. Pellettijärjestelmän voi hankkia vanhoihin Tulikiven tulisijoihin, jotka lukeutuvat takkaryhmään 2. Uusissa saman ryhmän tulisijoissa järjestelmä toimitetaan vakiovarusteena.

Uusimpiin Tulikiven tulisijoihin on saatavana C10-uuninohjausjärjestelmä, joka tehostaa polttopuun käyttöä sekä vähentää poltossa syntyviä päästöjä. Seinään asennettavasta ohjauspaneelista käyttäjä voi seurata muun muassa tulisijaan varautuneen lämmön määrää ja sitä, milloin lämmittäminen kannattaa lopettaa tai aloittaa uudelleen. Uuninohjausjärjestelmä neuvoo oikeaan polttotapaan ja varoittaa mahdollisista häiriöistä, esimerkiksi ylilämmittämisestä, ja auttaa näin nostamaan tulisijan lämmityksen hyötysuhdetta.

Tulikivi Green W10 -vesilämmitysjärjestelmä sopii seuraaviin malleihin:

Tulikivi-uunit:
Kipitti, Kouta, Lainio, Nammi, Pahta, Parna, Sarmi, Valkia
Kermansavi-uunit: Aada, Aava, Anja, Dyyni, Elisa, Hanna, Hannu, Hiekka, Iso Hiekka, Iso Lumi, Iso Viola, Johanna, Joona, Jouni, Joutsen, Joutsen H, Juhani, Kallio, Kaltio, Kartano, Kivi, Koivu, Ksenia, Kuura, Lappi, Lumi, Netta, Noora, Ruska, Saara, Sade, Samuli, Sanna, Satu, Silvia, Susanna, Suvi, Suvi S, Vuola

Tulikivi Oyj, www.tulikivi.fi
myyntijohtaja Juha Sivonen, puh. 020 763 6280, juha.sivonen@tulikivi.fi

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070
Heini Kantala, heini.kantala@promode.fi / viestintä ja kuvamateriaali

Kuvapankki:
www.tulikivi.fi -> medialle -> kuvapankki ->
Logot ja muut kuvat

Tulikivi Oyj, puh. 0403 063 000

Tulikivi-studiot

Pörssinoteerattu perheyritys Tulikivi Oyj ja sen tytäryhtiöt muodostavat Tulikivi-konsernin, joka on maailman suurin lämpöä varaavien tulisijojen valmistaja. Tulikivellä on neljä tuoteryhmää: Tulisijat, Saunat, Sisustus ja Astiat. Tulikivi ja sen asiakkaat arvostavat hyvinvointia, sisustamista ja bioenergian hyötyjä. Tulikiven liikevaihto on noin 60 miljoonaa euroa, josta viennin osuus on noin puolet. Tulikivellä työskentelee noin 500 ihmistä.