ULKOMAISILLE VAIHTO-OPPILAILLE ETSITÄÄN ISÄNTÄPERHEITÄ

Vaihto-oppilasjärjestö Youth For Understanding ry (YFU) etsii parhaillaan isäntäperheitä elokuussa Suomeen saapuville 15–18-vuotiaille vaihto-oppilaille. Maahamme tulee YFU:n kautta vuosittain noin sata ulkomaista vaihto-oppilasta. Tulijoita olisi huomattavasti enemmän, jos isäntäperheitä löytyisi lisää.

NÄKÖALAPAIKKA KANSAINVÄLISYYTEEN – Isäntäperheiden löytäminen on vuosi vuodelta haasteellisempaa – vaikka kansainvälisyyden merkitys kasvaa jatkuvasti. Ihmiset kokevat, ettei heillä ole aikaa osallistua vieraan nuoren päivittäiseen elämään. Vuosi tuntuu monesta liian pitkältä ajalta. Aina ei ymmärretä sitä, että nuoret tulevat elämään isäntäperheen tavallista arkea, eikä perheen tarvitse olla matka- tai ohjelmatoimisto, pohtii Suomen YFU:n toiminnanjohtaja Elina Talonen-Lintunen. Talonen-Lintunen kuitenkin muistuttaa, että vuosien aikana tuhannet suomalaisperheet ovat ymmärtäneet isäntäperhetoiminnan hienouden ja hyödyntäneet vaihto-oppilaan tarjoaman näköalapaikan kansainvälisyyteen. – Isäntäperheenä olo on koko perheelle unohtumaton kokemus. Se antaa mahdollisuuden laajentaa maailmankuvaamme ja oppia niin vierasta kieltä kuin kulttuuriakin. Toisaalta suomalaisen elämäntavan esittely ulkomaiselle nuorelle opettaa itsellemmekin entistä enemmän myös omasta kulttuuristamme ja kansallisidentiteetistämme, Talonen-Lintunen kuvailee. SUOMI KIINNOSTAA YMPÄRI MAAILMAA Aasialaisten nuorten keskuudessa kiinnostus Suomea kohtaan kasvaa vuosi vuodelta. Esimerkiksi thaimaalaisen tai japanilaisen nuoren isäntäperheenä toimiminen on paitsi eksoottinen kokemus myös ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua aasialaiseen kulttuuriin. Isäntäperhevuodesta on hyötyä koko perheelle – mutta molemminpuolisen kulttuurivaihdon kautta laajemmin myös koko Suomelle. – Myös eurooppalaisnuoret haluavat vuodeksi Suomeen. Maamme on ollut saksalaisten vaihto-oppilaiden kestosuosikki jo vuosia. Perheillä olisi nyt hieno tilaisuus päästä tutustumaan esimerkiksi rikkaaseen saksalaiseen kulttuuriin omassa kodissaan, Talonen-Lintunen toteaa. NUORI TULEE ELÄMÄÄN PERHEEN ARKEA Isäntäperheitä tarvitaan ympäri Suomea, niin maaseudulla kuin kaupungeissa. Perheeksi soveltuu tavallinen suomalainen perhe: avioparit, avoparit ja yksinhuoltajat, perheet, joissa on leikki-ikäisiä, teini-ikäisiä tai jo aikuisia lapsia – tai ei omia lapsia lainkaan. Perheen ei tarvitse suunnitella elämäänsä uusiksi vaihto-oppilaan takia, vaan ottaa hänet mukaan arjen tavalliseen menoon. Ulkomainen nuori on perheenjäsen, jolla on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin. – Puhdas luonto, sauna, lumihangessa tarpominen, ruokahetket perheen kanssa tai vaikka pullan leipominen voivat olla ulkomaiselle nuorelle uusia ihmeellisiä asioita, jotka säilyvät muistoissa koko loppuelämän, sanoo Talonen-Lintunen. Kaikki perheet haastatellaan ennen YFU:n isäntäperheohjelmaan hyväksymistä ja heille annetaan valmennusta isäntäperheenä toimimiseen. Taloudellista tukea vaihto-oppilastoiminnasta ei makseta. ____________________________________ Isäntäperheeksi vaihto-oppilaalle • Isäntäperheeksi sopivat tavalliset suomalaisperheet: mm. lapsiperheet, yksinhuoltajat ja lapsettomat parit. • Isäntäperhe voi asua missä päin Suomea tahansa. • YFU etsii kullekin perheelle parhaiten sopivan vaihto-oppilaan yhteisten harrastusten ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. • Lopullisen päätöksen kunkin vaihto-oppilaan ottamisesta tekee isäntäperhe. • Isäntäperheille ei makseta korvausta vaihto-oppilaan ottamisesta. Vaihto-oppilas on itse vastuussa taskurahoistaan, koulukustannuksistaan ja esim. vaate-hankinnoistaan. Kaikki vaihto-oppilaat on vakuutettu. • Lisätietoa isäntäperhetoiminnasta saa YFU:n toimistosta, puh. (09) 6226 130 / yfu.finland@yfu.fi. _____________________________________