UUDEN AJAN MUOVIPULLOSSA ON VÄHEMMÄN ÖLJYÄ, ENEMMÄN KIERRÄTETTYJÄ JA KASVIPERÄISIÄ MATERIAALEJA

PlantBottle on askel kohti täysin kasvipohjaista muovipulloa

(Viestin lopussa painokelpoinen kuva sekä taustatiedote aiheesta)

Tulevaisuudessa juomapullot voidaan valmistaa kokonaan kasveista valmistetusta muovista. Sataprosenttisesti kasvimuovista valmistetun kierrätyspullon kehitystyö tulee viemään vielä joitakin vuosia. PlantBottle on tulevaisuuden pullon ensimmäinen versio, jonka valmistuksessa käytetään jo nyt vähemmän öljyä, jonkin verran kasvipohjaista muovia sekä vanhoista pulloista saatua muovia. PlantBottle otetaan syksyllä käyttöön 0,5 litran Coca-Cola-, Coca-Cola zero- ja Coca-Cola light -juomissa Suomessa. Ympäristöjalanjäljeltään kevyempi pullo on vuosien tuotekehittelyn tulos ja tulevaisuuden tavoite on selkeä: 100% kasvipohjaisesta raaka-aineesta valmistettu, kierrätettävä pullo.

Pullo tuntuu ja näyttää samalta kuin ennen
Coca-Cola Companyn kehittämä PlantBottle-pullo näyttää ja tuntuu perinteiseltä muovipullolta vaikka siinä on käytetty tavallista vähemmän öljypohjaista muovia. Yhdessä pullossa on 15 prosenttia kasvipohjaista muovia ja 50 prosenttia kierrätettyä muovia –öljypohjaista muovia on vain 35%. Suomen PlantBottle-pullot ovat tuttuja panttipulloja ja ne voidaan muiden muovipullojen tapaan kierrättää ja käyttää yhä uudelleen. Juomia on eri puolilla maailmaa nautittu jo 10 miljardia kertaa kasvipohjaista muovia sisältävistä PlantBottle -pulloista ja siten käytetty 200 000 tynnyrillistä vähemmän öljyä.

Muovipulloista design-esineitä ja huippumuotia
Juomapullo ei ole roskaa, vaan erinomainen raaka-aine. Siitä voidaan valmistaa korkealaatuisia vaatteita tai design-esineitä siinä missä uusia pullojakin tai muita muovituotteita. Yksi tunnetuimmista kierrätyspullotuotteista on Emecon Navy 111 –tuoli, jonka valmistukseen on käytetty nimensä mukaisesti 111 Coca-Cola-pulloa. Myös muun muassa Levi’s-farkuissa ja Beatsin kuulokkeissa on hyödynnetty kierrätyspullomateriaalia.

Helsingin Rautatientorille pystytetään tulevaisuuden pullon kunniaksi Pohjoismaiden suurin ulkokasviseinä maanantaina 9.9. ja kasvit jaetaan ohikulkijoille lauantaina 21.9.

Lisätietoja: Théa Natri, viestintä- ja yhteiskuntasuhteet, Coca-Cola Finland Oy: puh. 040 528 9777, sähköposti tnatri@coca-cola.com