UUDISTUNUT KLUUVI AVAA OVENSA LOKAKUUSSA

ING Real Estate Investment Managementin uudistama Kluuvi elävöittää Helsingin ostoskulttuuria

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Kauppakeskus Kluuvi avaa ovensa täysin uudistuneena lokakuussa 2011. Kansainvälinen kiinteistösijoitusyhtiö ING Real Estate Investment Management (ING REIM) osti Kluuvin neljä vuotta sitten, ja rakennustyöt alkoivat vuonna 2009. Kluuvi on uudistunut täysin sekä konseptiltaan että tiloiltaan. Uudenlaista tarjontaa Helsinkiin tuova Kluuvi erottuu yksilöllisillä kotimaisilla brändeillä sekä kansainvälisillä huippunimillä, joita ei ole aiemmin Suomessa nähty.

Täydellinen muodonmuutos
Neljä vuotta kestänyt Kluuvin uudistusprojekti lähenee loppuaan, kun kauppakeskus avataan yleisölle 14.10.2011. Suomalaiskuluttajien lisääntyvä ostopotentiaali, kehittyvä kaupan ala sekä Kluuvin keskeinen sijainti ja piilevä potentiaali innoittivat ING REIM:n yli 35 miljoonan euron uudistushankkeeseen. Uuden Kluuvin kaupallinen konsepti on suunnattu 18–40-vuotiaille kuluttajille, jotka hakevat erilaista ja yksilöllistä tarjontaa vaihtoehtona suurten kauppakeskusten ketjuliikkeille.

– Tavoitteenamme on ollut tehdä Kluuvista erilainen, rento ja persoonallinen kohtaamispaikka niin yliopisto-opiskelijoille, turisteille kuin yritysmaailman menestyjillekin. Helsinkiläiset ansaitsevat erilaisen kauppakeskuksen, josta löytyy mielenkiintoisten suomalaisbrändien lisäksi myös kansainvälistä huippumuotia. Uusi Kluuvi myös elävöittää Helsingin ydinkeskustan ostos- ja ravintolakulttuuria sekä tukee ja eheyttää alueen kaupunkirakennetta, kertoo Kluuvin uudistusprojektin johdossa toiminut Lotta Lehtonen ING REIM Nordicsilta.

Kluuvin julkisivujen ja sisätilojen uudistuksen suunnittelusta vastasi arkkitehtitoimisto Kari Hyvärinen Oy. Suurimmat heikkoudet vanhassa Kluuvissa olivat pohjaratkaisu, tunkkainen olemus sekä kaupallisen konseptin puute. Aleksanterinkadun ja Yliopistonkadun luonnollinen korkeusero mahdollisti kahden katutason luomisen uudistettuun Kluuviin. Ylemmän katutason toteutuminen oli projektin onnistumisen keskeinen edellytys, sillä muutoin yhtä tehokkaiden ja laadukkaiden myymälätilojen luominen olisi ollut mahdotonta. Vilkkaalle Yliopistonkadulle, Kaisaniemen metrotunnelin ulostulon välittömään läheisyyteen rakennetun uuden sisäänkäynnin katuosuutta on korotettu, jolloin jalankulkijoille aukeaa suora kulkuväylä Kluuvin läpi Aleksanterinkadulle. Kerrosrakenteen muuttamisen ja uuden sisäänkäynnin lisäksi Kluuvin rakennuksia on restauroitu. Esimerkiksi Aleksanterinkadun sisäänkäynnin suunnittelussa palautettiin rakennuksen alkuperäistä, 1950-luvulta peräisin olevaa arkkitehtuuria, kuten laajat lasipinnat. Sisätilojen suunnittelussa panostettiin helppokulkuisuuteen sekä valoisaan ja avaraan tunnelmaan kaikissa kerroksissa.

Yksilöllisiä suomalaisbrändejä, kansainvälistä muotia sekä uudenlaista ruoka- ja ravintolakulttuuria
Kluuvin tarjonta keskittyy nuorekkaaseen ja ajankohtaiseen muotiin, joka poikkeaa kauppakeskusten tavanomaisesta valikoimasta. Merkkivalikoimaan kuuluu muun muassa Tiger of Sweden, brittimerkki Superdry, skeittaajien suosikki Volcom, klassikkomerkki Fred Perry ja barcelonalainen asustemerkki Misako. Kauneustuotteita myy kosmetiikkayritys Inglot, ja ensimmäisen myymälänsä Suomessa avaava Hair & Face Stockholm tuo kampaamopalvelut Kluuviin.

Kluuvin ravintolatarjonta koostuu mutkatonta palvelua tarjoavasta Hanko Sushista, trendikkäästä shampanja- ja salaattibaari Versosta sekä puuhiiligrillillä varustetusta, bistrotyylisestä Senaatin Hiili -ravintolasta. Kluuvin kahvila Fratellon taustalla ovat suositun helsinkiläisen La Torrefazzione -kahvilan veljekset. Nostalgisesti restauroituun kellarikerrokseen avataan Eat & Joy Kluuvin Kauppahalli, jossa hallimestarina toimii Markus Maulavirta. Muun muassa puulämmitteisen uunin, kalasavustamon ja järvikalatiskin sisältävän kauppahallin valikoima tulee suomalaisten pientuottajien luomutiloilta.

Faktaa Kluuvista

• Kauppakeskus koostuu eri aikakausina rakennetuista kiinteistöistä, vanhimmat osat ovat peräisin 1800-luvulta. Kluuvissa toimi 50-luvulla Elannon tavaratalo. Kauppakeskus Kluuvi avattiin vuonna 1989.
  • ING REIM osti Kluuvin vuonna 2007. ING REIM hallinnoi yli 200 kauppakeskusta ympäri maailmaa
  • Uuden Kluuvin suunnittelusta vastasi arkkitehtitoimisto Kari Hyvärinen Oy ja rakentajana toimi Lemminkäinen
  • Kluuvissa on noin 10 000 m² kauppakeskuksen käytössä. Parkkihallissa on yli 800 paikkaa
  • Kluuvin merkkejä ovat muun muassa: Bar & Bistro Senaatin Hiili, Belge, Brothers Limited, Carlings, Chaya, Eat & Joy Kluuvin Kauppahalli, Edel City, Filippa K, Formale, Fratello, Fred Perry, G-Star Raw, Hair & Face Stockholm, Hanko Sushi, Inglot, McDonald’s, Misako, Popot, Robert’s Coffee, SmartPOST, SuperDry, Tector, The Body Shop, Tiger Of Sweden, Verso Champagne and Salad ja Volcom