UUSI STIPENDIOHJELMA VIE 15 NUORTA KESÄKSI YHDYSVALTOIHIN

Finland–US Young Ambassadors’ -ohjelman keskeisenä teemana ympäristöasiat

(Linkki pdf-muotoiseen tiedotteeseen on viestin lopussa.)

Yhdysvaltain Suomen suurlähetystön ja CIMOn rahoittama uusi stipendiohjelma, Finland–US Young Ambassadors’ Program, antaa 15 suomalaisnuorelle mahdollisuuden viettää täysstipendin turvin kuusi viikkoa Yhdysvalloissa kesällä 2011. Lukioikäiset nuoret asuvat isäntäperheissä Coloradon osavaltiossa ja tutustuvat amerikkalaiseen yhteiskuntaan sekä ympäristöasioihin.

Washington DC:ssä järjestettävän vierailun aikana nuoret tapaavat korkean tason vaikuttajia ja heidät perehdytetään Yhdysvaltain historiaan ja yhteiskuntaan. Uuden ohjelman toteutuksesta, nuorten hakuprosessista ja valmennuksista vastaa vaihto-oppilas- ja kansainvälisyyskasvatusjärjestö Suomen Youth For Understanding ry (YFU).

– Yhdysvaltain Suomen suurlähetystö on ylpeä saadessaan tukea tätä merkittävää vaihto-ohjelmaa, joka tehdään yhteistyössä CIMOn ja Suomen Youth For Understandingin kanssa. Paras tapa luoda ymmärtämystä kulttuurien välillä on tutustua henkilökohtaisesti toisten elämään. Tämän ohjelman avulla suomalaisnuoret saavat ensikäden tietoa Yhdysvalloista ja amerikkalaisten elämästä. Ohjelma luo erinomaiset mahdollisuudet voimistaa maidemme ennestäänkin vahvoja siteitä, sanoo suurlähettiläs Bruce Oreck.

Uusi stipendiohjelma on luonteva jatke vuodesta 1982 lähtien toteutetulle Suomen valtion ja Yhdysvaltain senaatin väliselle nuorisovaihto- eli Senaattoriohjelmalle. Senaattoriohjelma tuo kesäisin 15 amerikkalaisnuorta Suomeen. Yhdysvaltain senaattorit toimivat ohjelman arvovaltaisina kummeina. Ohjelma näkyy laajasti yhdysvaltalaisissa kouluissa, ja se tavoittaa vuosittain arviolta ainakin 600 000 nuorta.

– Rahoituksen myöntäminen on merkittävä tunnustus Suomen ja Yhdysvaltain hyville suhteille sekä maidemme väliselle vaihto-oppilastoiminnalle. Lukioikäiset nuoret ovat mitä parhaimpia kulttuurilähettiläitä. Uskon, että tulevaisuuden vaikuttajina he jatkavat maidemme välisten suhteiden vaalimista, toteaa YFU:n toiminnanjohtaja Elina Talonen-Lintunen.

Stipendiohjelman hakuaika on käynnissä 15.12.2010 saakka. Kyseessä on täysstipendi. Hakijoiden tulee olla 16–17-vuotiaita, kiinnostuneita Yhdysvalloista ja ympäristöasioista, sosiaalisesti lahjakkaita sekä sopeutuvaisia vieraassa kulttuurissa elämiseen. Valinnassa painotetaan hakijan laatimaa ympäristöaiheista kirjoitusta. Haku stipendiohjelmaan: www.yfu.fi.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Suomen Youth For Understanding, toiminnanjohtaja Elina Talonen-Lintunen, puh. (09) 6226 130,
gsm 050 322 3370, elina.talonen@yfu.fi, www.yfu.fi

U.S. Embassy Helsinki press office, Deputy Public Affairs Officer David McGuire, tel. (09) 6162 5793, helsinkiuspress@state.gov

CIMO Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus, yksikön päällikkö Nina Rekola, puh. 0207 868 567, nina.rekola@cimo.fi, www.cimo.fi

YFU