VALTA VAIHTUU VÄRITUKKU OY:SSÄ

(Linkki pdf-muotoiseen tiedotteeseen on viestin lopussa.)

Värisilmä-liikkeiden keskusliike Väritukku Oy:n toimitusjohtaja Sakari Virtanen siirtyy eläkkeelle keväällä 2011. Virtasen marraskuussa valittavaa seuraajaa odottaa uudistuva Värisilmä-ketju, jonka palvelukonseptin laajennuksen ja ilmeuudistuksen tavoitteet ulottuvat vuoteen 2014.

Sisustus- ja rakennusalan näköalapaikalta nähtyä
Sakari Virtanen on toiminut Väritukku Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2007 lähtien, mutta tuli taloon kehitysjohtajaksi jo 2006. Aiemmin Virtanen työskenteli RTV:ssä yhteensä yli 26 vuoden ajan, mistä viimeiset 10 vuotta toimitusjohtajan tehtävässä. Virtasen uran kahden keskeisen työnantajan historiat kietoutuvat yhteen: Väritukku Oy ja RTV kuuluivat samaan organisaatioon aina vuoteen 1992 asti.

Virtanen on seurannut sisustus- ja rakennusalan kehitystä toimialan näköalapaikoilta jo kolmen vuosikymmenen ajan.

– Kilpailu toimialalla on kiristynyt. 1990-luvun lamaan asti sisustuksen erikoisliikkeillä ei ollut todellisia haastajia. Laman jälkeen myös rautakaupat alkoivat panostaa sisustajien palveluun. Hinnalla kilpailevat ulkolaiset toimijat ovat sittemmin kasvattaneet tarjontaa. Myös internet on tuonut alalle kilpailijoita, mutta pääosa sisustusmateriaaleista ostetaan yhä liikkeistä, sillä materiaalit halutaan yleensä nähdä ennen ostoa, kertoo Virtanen.

– Sisustaminen ja remontointi kilpailee kuluttajien valinnoissa nykyisin myös muiden alojen, esimerkiksi autokaupan ja matkustamisen, kanssa. Asiakkaiden kulutuskäyttäytyminen on samalla muuttunut. Nykyään uudistetaan kerralla kokonaisia tiloja ja kokonaisuuksia, kun aiemmin kodin pintoja remontoitiin vähitellen, Virtanen lisää.

Värisilmä suuntaa tulevaisuuteen palveluun panostamalla
Avaintehtäväkseen Väritukku Oy:n toimitusjohtajana Virtanen näkee Värisilmä-ketjun tulevaisuudesta huolehtimisen ja tiimin motivoimisen. Ketjun tulevaisuuteen on nyt panostettu palvelukonseptin laajentamisella ja ilmeuudistuksella, jonka toteutus käynnistyi syksyllä 2010. Vision tähtäin on vuodessa 2014.

– Värisilmä haluaa tarjota sisustajille ja rakentajille parasta palvelua ja kumppanuutta pintoihin ja sisustamiseen. Uskomme, että erikoisliikkeiden tulee erottautua kilpailijoista erinomaisella palvelulla. Tälle on nyt myös sosiaalista kysyntää, sillä sisustajiin eivät vetoa enää ainoastaan halvat tuotteet. Siksi laajennamme Värisilmän palvelukonseptia uusilla palveluilla, kuten Tunnetila-suunnitteluneuvontapalvelulla sekä ulkomaalauksessa neuvovalla Maalitohtorilla, Virtanen kuvailee.

Värisilmä-kauppiaat ovat ottaneet palvelukonseptin uudistuksen hyvin vastaan. Kauppiaat ovat saaneet vaikuttaa prosessiin sekä suunnittelu- että toteutusvaiheessa.

– Värisilmä on yhteisöllinen ketju, jonka vahvuutena ovat asiantuntevat, motivoituneet työntekijät ja kauppiaat. Kumppanuuden merkitys koetaan tärkeäksi paitsi Värisilmän ja asiakkaiden myös Väritukku Oy:n ja kauppiaiden välillä. Kauppiaiden sitoutumisesta viestivät ketjussa onnistuneesti toteutuneet sukupolvenvaihdokset. Usean Värisilmä-liikkeen johdossa on nykyisin jo toisen tai kolmannen polven kauppias, Virtanen jatkaa.

Väritukku Oy, toimitusjohtaja Sakari Virtanen
puh. 044 577 1204, (09) 8491 4202