Visma Econet -ohjelmisto on Hotelli Helkalle hyvä diili

MTV3-kanavan Diili-ohjelman kolmessa ensimmäisessä jaksossa on kilpailtu myynnissä, markkinoinnin suunnittelussa sekä ostoissa. Ohjelman yhtenä pääyhteistyökumppanina oleva Visma tiivistää Diilin joukkueiden ongelmaksi sen, että aikaa hukataan epäolennaisuuksiin ja tehtävät toteutetaan kiireessä huolimattomasti. Samoja ongelmia voi ilmetä myös yritystasolla. Taloushallinnon rutiineja tehostava Visma Econet -ohjelmisto mahdollistaa yritysten keskittymisen liiketoiminnan ydinalueisiin.

Toiminnanohjauksen ja asiakkuuksienhallinnan tietojärjestelmiä sekä taloushallinnon ulkoistamispalveluja tarjoavaan kansainväliseen Visma-konserniin kuuluva Suomen Visma koostuu neljästä tytäryhtiöstä, joista Visma Software Oy on erikoistunut tietojärjestelmiin. Visma Software Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Sederholm näkee Diili-ohjelman kilpailutehtävissä ilmenneissä myynnin ja ostamisen sekä kommunikoinnin ongelmissa yhtymäkohtia myös yritystason tietojärjestelmien haasteisiin. – Erityisesti pienissä tai keskisuurissa yrityksissä saatetaan kuluttaa paljon aikaa myynnin ja ostojen rutiinitehtäviin tai tehdä päällekkäisiä töitä. Kommunikaatiossa voi olla puutteita myös ohjelmistojen tasolla. Esimerkiksi turhaa aikaa kuluu, jos eri ohjelmat eivät ole keskinäisesti kytkettäviä, jolloin informaatio täytyy siirtää tietokannasta toiseen manuaalisesti, Sederholm kertoo. Visma Econet -ohjelmisto helpottaa ja nopeuttaa yritysten työrutiineja. Sillä hoituvat esimerkiksi kirjanpito, kustannuslaskenta, tilinpäätös- ja viranomaisraportointi sekä materiaalihallinto osto-, myynti- ja varastotoimintoineen. Uusinta uutta on ostolaskujen kierrätys. – Ohjelmiston kehityksessä on panostettu raportointiin ja tiedon analysoinnin työvälineisiin. Kun informaatio on reaaliaikaista ja raportit selkeitä, ei pääse syntymään tilannetta, jossa projektipäällikkö ei tiedä tehdyn voiton määrää, Sederholm sanoo. Diilin neljännessä, maanantaina 5.10. näytettävässä jaksossa joukkueet joutuvat pohtimaan, miten tehdä rahaa turismin avulla. Matkailuyrityksissä tietojärjestelmien toimivuus on ensiarvoisen tärkeää. Visma Econet -ohjelmistoa käyttää esimerkiksi helsinkiläinen Hotelli Helka. Hotellin toimitusjohtaja Henry Laine kiittelee ohjelmiston tuomaa tehokkuutta yrityksen toimintaan. – Visma Econet poistaa päällekkäistä työtä ja parantaa työmme taloudellista tehokkuutta. Rutiinitehtävien nopean ja tarkan suorittamisen ansiosta pystymme paremmin keskittymään liiketoimintamme ydinalueisiin, kuten hotellivieraidemme palveluun, Laine kertoo.