YFU haastaa yritykset kansainvälistämään nuoria

(Linkki pdf-muotoiseen tiedotteeseen on viestin lopussa.) Vaihto-oppilasjärjestö Suomen Youth For Understanding ry (YFU) haastaa perustamaansa Global Players Clubiin yrityksiä, jotka kokevat tärkeänä nuorten kansainvälistymisen. Global Players Club on yhteisö, joka kerää varoja stipendirahastoon tavoitteenaan saada vuosittain kokoon vähintään 150 000 euroa. Käytännössä tämä tarkoittaa 20 täysstipendiä vaihto-oppilasvuotta varten lahjakkaille nuorille, joilla ei muuten olisi taloudellisia mahdollisuuksia lähteä kansainvälistymään. – Ellei nuorten kansainvälistymistä tueta nyt, liike-elämän ja yhteiskunnan tarpeisiin ei riitä tulevaisuudessa kielitaitoisia, aidosti vieraita kulttuureita tuntevia ihmisiä. Suomen kilpailukyky riippuu paljolti siitä, kuinka panostamme seuraavan sukupolven tekijöihin, sanoo Suomen YFU:n toiminnanjohtaja Elina Talonen-Lintunen. Nuorten kansainvälistymisen tukeminen Global Players Clubin kautta on konkreettinen tapa toteuttaa yhteiskuntavastuuta. Yritys pääsee myös vahvistamaan työnantajamielikuvaansa nuorten keskuudessa ja sitouttamaan tulevaisuuden osaajia jo varhaisessa vaiheessa. – Laman mentyä ohi ja suurten ikäluokkien jäätyä eläkkeelle osaavasta työvoimasta on pula. Uskon, että tulevaisuudessa kielitaitoiset, kansainvälisen vuorovaikutuksen hallitsevat nuoret voivat itse valita työnantajansa, jatkaa Talonen-Lintunen. Suomalaisnuorten lisäksi vaihto-oppilasstipendejä halutaan tarjota myös ulkomaisille nuorille. Vuosi Suomessa kiinnostaa nyt erityisesti aasialaisnuoria. – YFU:n kautta Suomessa on ollut yli 4 000 ulkomaista vaihto-oppilasta. He tuntevat hyvin kulttuurimme ja osaavat ainakin jonkin verran kieltämme. Ihmettelen, jos nämä nuoret eivät kiinnosta suomalaisyrityksiä potentiaalisina työntekijöinä, jatkaa Talonen-Lintunen. Ulkoasiainministeriö tukee YFU:n Global Players Club -hanketta ja ulkoministeri Alexander Stubb on lupautunut sen suojelijaksi. Yritysten lisäksi yksityishenkilöt voivat liittyä Global Players Clubiin pienellä vuosittaisella jäsenmaksulla. Nyt mukaan lähtevät yritykset ja yksityishenkilöt tukevat ensimmäisiä stipendiaatteja, jotka valitaan 2009 loppuun mennessä ja lähtevät maailmalle kesällä 2010.