Digitaalinen painaminen täydentää – eikä suinkaan tapa – offsetpainotekniikkaa

David Mills, CEO, Ricoh Europe

Ricoh Europe, Lontoo, 21.4.2016 – Painoteollisuus jatkaa kehittymistään digitaaliseen suuntaan, ja osa kutsuu tätä kehitystä koko alan uudelleenluomiseksi. Varmaa on kuitenkin se, että keskustelu markkinatrendeistä ja tulevaisuudennäkymistä ei tule tyrehtymään. Syyt on helppo nähdä. Haluammehan kaikki tietää, millaiset innovaatiot tulevat helpottamaan työelämäämme, tehostamaan toimintaamme ja luotsaamaan edustamiamme yrityksiä kohti suurempaa menestystä. Osa tulevaisuudennäkymistä rakentuu maltillisten veikkausten varaan ja perustuu tietyn aikavälin vakiintuneeseen kehitykseen, kun taas toiset visiot kuulostavat lähes tieteiskirjallisuudelta. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö jälkimmäinen ajoittain toteutuisi ainakin jossain muodossa: 20 vuotta sitten harva meistä uskoi, että yhtenä päivänä siirtäisimme rahaa matkapuhelimen välityksellä.

Usein uusi teknologia tekee edeltäjästään vanhentuneen, mikä on luonnollinen seuraus heltymättömistä pyrkimyksistämme kehittää työmme avuksi nopeampia, tehokkaampia ja edistyksellisempiä työkaluja. Ja jos jätetään nostalgia sikseen, kovinkaan moni tuskin kaipaa kirjoituskoneiden, diskettien ja puhelinmodeemien aikaa?

Kannattaa kuitenkin muistaa, että video ei tappanut radiota – eikä digitaalinen painaminen tule tappamaan offsetpainoa. Tosiasia toki on, että digitaalinen painaminen kukoistaa useissa eri kanavissa. Mutta itse asiassa se täydentää offsetpainotekniikkaa.

Puhutaanpa mainoksista, etiketeistä tai aikakauslehdistä. Heidelbergin tekemä tutkimus paljastaa, että digitaalinen painaminen jatkaa kasvuaan kaikissa käyttökohteissa vuoteen 2020 ja ylikin.

Kehityksessä on kiistatta otettu suuria harppauksia 1990-luvun ensiaskelien jälkeen.

Olemme kokeneet ajan, jolloin digitaalinen painaminen merkitsi joillekin neuvottelua laadusta. Nyt asiat ovat kuitenkin toisin. Digitaalisessa painamisessa perinteiset painopellit ja filmit eivät ole tarpeen, ja tämä mahdollistaa työn nopeamman toimituksen. Samalla yritykset säästävät kustannuksissa, sillä ne voivat painattaa vain tarvittavan määrän materiaalia. Digitaalisen painamisen kenties suurin etu on, että datan tallennus ja päivitys on helppoa ja muutoksia voidaan tehdä tarpeen mukaan, mikä pienentää hävikkiä. Mutta vaikka digitaalinen painaminen tuntuukin vievän mukanaan, sen edut itse asiassa korostavat offsetpainamisen merkittävää arvoa. Kun kyse on pitkäkestoisista töistä, joiden sisältö ei juurikaan muutu, painopalveluiden tarjoajat voivat digitaalista ja offsetpainamista yhdistämällä tarjota kaikki palvelut saman katon alta.

Tätä nykyä painopalveluiden tarjoajia huolestuttaa lähinnä se, kuinka he onnistuvat ottamaan digitaalisen painamisen käyttöön mahdollisimman tehokkaasti. Järjestelmien integroinnin lisäksi esteenä ovat suuret investointipäätökset, sillä perustelujen löytyminen esimerkiksi uuden digitaalisen tuotantojärjestelmien hankkimiselle voi olla vaikeaa. Tässä kannattaa hyödyntää asiantuntijoiden näkemyksiä.

Jotta yritys voi tulla digitaalisen painamisen ja viestintäympäristön asiantuntijaksi, se tarvitsee kumppanin, jolla on kokonaiskuva mahdollisista ongelmista ja haasteista. Yritykset odottavat oikeutetusti saavansa enemmän kuin hienot laitteet ja ohjelmistoratkaisut, jotka mahdollistavat laadukkaan ja nopean painamisen. Ne odottavat henkilökohtaista palvelua ja asiantuntijan näkemyksiä ja suosituksia, jotka vauhdittavat tulevaisuuden kasvua ja menestystä.

Kaikki perustuu siihen, että on osattava hyödyntää digitaalisen painamisen, datan ja innovatiivisten uusien tekniikoiden mahdollisuudet monikanavaisissa tuotanto- ja viestintäympäristöissä. Silloin painopalveluiden tarjoajat pystyvät uudistamaan, optimoimaan ja laajentamaan liiketoimintaansa. Keskeisen tärkeää tässä on liitettävyys eri alustojen ja tekniikoiden välillä mukaan lukien pilvipalvelut, digijärjestelmät ja offsetpainaminen.

Alan uusimmat innovaatiot näkyvät jo horisontissa, onhan drupa 2016 vain vajaan kahden kuukauden päässä. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö digitaalinen painaminen olisi keskiössä – ei ainoastaan drupassa vaan myös tulevina vuosina.

Roni Keini, Business Manager/Production Printing