Euroopan keskikokoiset yritykset jäämässä paitsioon

Sääntely, osaavan työvoiman puute ja vanhentunut teknologia pidättelevät Euroopan keskikokoisten yritysten sektoria.

Ricoh Eurooppa, Lontoo, 23.9. 2016 – Eurooppalaiset keskisuuret yritykset saattavat jäädä vuosittain paitsi 5,7 miljoonan euron[1] tuotoista kasvuesteiden takia. Euroopassa on noin 75 000 keskikokoista yritystä[2], joten mahdollisten tuottojen menetys voi olla yhteensä jopa 433 miljardia euroa[3] (363 miljardia puntaa) – lähes yhtä paljon kuin Puolan BKT[4]. Tiedot ilmenevät uudesta Ricoh Europen tilaamasta tutkimuksesta.

Euroopan keskikokoiset yritykset suunnittelevat kuitenkin suurta kasvua. Lähes 40 prosenttia yrityksistä aikoo tarjota lähitulevaisuudessa osakkeitaan listautumissaannissa. 21 prosenttia aikoo ostaa muita yrityksiä tai fuusioitua kilpailijoiden kanssa parantaakseen kilpailuetuaan.

Vaikka tavoitteet ovat todella kunnianhimoisia, 93 prosenttia keskikokoisista yrityksistä kohtaa haasteita, jotka estävät niitä saavuttamasta potentiaaliaan. Suurimpia esteitä on kolme: monimutkaisten ja kalliiden säännösten noudattaminen, parhaiden osaajien houkuttelu sekä oikeanlaisten teknologiaratkaisujen hyödyntäminen.

“Euroopan keskikokoiset yritykset kohtaavat hyvin samankaltaisia haasteita maasta tai sektorista riippumatta. Niillä on suuria rakenteellisia ja käyttäytymismalleihin liittyviä haasteita, jotka on ratkaistava sekä yksittäisten yritysten että kansallisten liiketoimintatapojen tasolla”, kommentoi Jyoti Banerjee, eräs keskikokoisten asioita edustavan M-Instituten perustajista. “Meidän pitäisi juhlistaa eurooppalaisten keskikokoisten yritysten saavutuksia. Ne kasvavat ja luovat uusia työpaikkoja. Samalla pitäisi kuitenkin tunnistaa, miten suuri vaikutus valtioiden ja alan antamalla tuella voisi olla tämän mahtavan, mutta usein unohdetun yritysalueen toiminnalle.”

Tutkimuksen mukaan 30 prosenttia keskikokoisista yrityksistä ei ole vielä ottanut käyttöön digitaalisia ratkaisuja, joiden avulla ne voisivat laajentaa toimintaansa ja muuntautua suuriksi brändeiksi. Digitaalinen muutos olisi todella tärkeää, jotta yritykset pääsisivät hyötymään vuosittain hukkaan valuvista tuotoista.

“Koska hallitusten tuki kohdistuu useimmiten pienyrityksiin, ja suuryritykset pystyvät yleensä huolehtimaan itsestään, keskisuuret yritykset tuntevat usein olevansa eurooppalaisen yritysmaailman laiminlyötyjä lapsia”, sanoo David Mills, Ricoh Europen CEO. “433 miljoonaa euroa on valtava menetys sekä keskikokoisille yrityksille että koko Euroopan taloudelle. Digitaaliset ratkaisut, kuten sähköinen laskutus ja toimiston automatisointi, tukevat kasvua, koska ne tekevät esimerkiksi kassavirran hallinnasta, laskutuksesta ja asiakkaiden kanssa viestimisestä halvempaa ja tehokkaampaa. Uskomme, että keskikokoisten yritysten on nyt aika asettaa innovaatiot etusijalla ja varmistaa toimintansa joustavuus. Tämä onnistuu helpoiten tehostamalla prosesseja, jotka auttavat ylittämään eteen tulevat haasteet.”

Lue lisää osoitteesta http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/fi/.

Huom.: Tutkimuksessa on määritelty keskikokoisiksi kaikki yritykset, joissa on 50500 työntekijää ja joiden vuosittainen tuotto on 2,5100 miljoonaa puntaa.

[1] Summasta 4,8 miljoonaa puntaa vaihtokurssilla 1,00 GBP = 1,19 EUR, xe.com, 3.8.2016

[2] Euroopan keskikokoisten yritysten lukumäärän lähde: M-Institute, heinäkuu 2016

[4] World Economic Outlook Database, huhtikuu 2016, Kansainvälinen valuuttarahasto – Puolan BKT, 474 893 biljoonaa dollaria vuonna 2015

Ricoh Groupilla on toimintaa yli 200 maassa. Maaliskuussa 2016 päättyvänä tilivuonna Ricoh Groupin maailmanlaajuinen liikevaihto oli noin 19,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Valtaosa konsernin liikevaihdosta tulee ihmisten ja tiedon kohtaamista helpottavista tuotteista, ratkaisuista ja palveluista. Konserni tunnetaan laadukkaasta teknologiastaan, poikkeuksellisen laadukkaasta asiakaspalvelustaan ja toiminnastaan kestävän kehityksen hyväksi.