Kolme digikeinoa lisätä keskisuuren yrityksen kilpailukykyä

David Mills, CEO, Ricoh Europe

Ricoh Europe, 24.11.2016 – Ihminen on tutkinut avaruutta tuhansia vuosia, mutta sinne pääseminen vaati ihan oikeaa rakettitiedettä. Keskisuuret yritykset tarvitsevat yhtä merkittävän teknisen harppauksen saavuttaakseen astronomiset tavoitteensa.

Ricohin teettämä uusi tutkimus paljastaa, että oikean tekniikan löytäminen ja rahoittaminen on suurin este keskisuurten yritysten kasvulle. Keskisuuret yritykset jäävät paitsi startuppien avustuksista, mutta niiden oletetaan kilpailevan suuryritysten kanssa. Moni kärsii tästä ”keskimmäisen lapsen syndroomasta”.

Saimme selville, että 30 % keskisuurista yrityksistä ei ole vieläkään hyödyntänyt digitekniikkaa päästäkseen kilpailemaan isojen brändien kanssa.

Tekniikka auttaa yrityksiä sekä asiakkaiden että työntekijöiden suhteen. Kun keskisuuria yrityksiä pyydettiin luettelemaan digitaalisten ratkaisuiden tärkeimmät hyödyt, yleisin vastaus oli asiakaspalvelun paraneminen (36 % vastanneista). Hyvänä kakkosena oli henkilöstön tuottavuuden paraneminen (32 %). Monimutkaisen sääntelyn lisäksi yritysten suurimpana haasteena on huippulahjakkuuksien rekrytointi (27 %).

Mistä siis kannattaa aloittaa?

Entistä parempi asiakaspalvelu- ja viestintä

Moni suuryritys on muodostettu ostamalla ja fuusioimalla keskisuuria yrityksiä. Ei siis ihme, että 27 % keskisuurista yrityksistä harkitsee yrityskauppaa tai fuusioitumista seuraavien kahden vuoden aikana. Prosessi on rankka, mutta asiakkaita ei missään nimessä saa unohtaa, kun yritykset kiirehtivät yhtenäistämään käyttämänsä moninaiset järjestelmät.

Tiedot täytyy yhdistää nopeasti ja saumattomasti. Silloin dataa voi analysoida ja sen perusteella tehdä johtopäätöksiä. Tällä voidaan varmistaa, että viestintä on hyvin suunnattua ja personoitua.

Yritysten kasvaessa ja resurssien hajautuessa voi olla vaikeaa ylläpitää entistä palvelutasoa. Kiinnostavan ja kustannustehokkaan asiakasviestinnän varmistamiseksi on olemassa työkaluja. Jopa 70 % yrityksistä aikoo uusille markkinoille seuraavien kahden vuoden aikana, ja tämä edellyttää moitteetonta asiakaspalvelumainetta.

Entistä tuottavammat työntekijät

Modernin tekniikan tärkeimpiä etuja on kyky tehokkaasti tallentaa, prosessoida ja viestiä tietoja. Asiakkaat ja sidosryhmät odottavat nykyisin tarkkaa palvelua. Siihen ei päästä ilman digitaalisia apuvälineitä.

Työntekijöiden tuottavuus on keskisuurille yrityksille tärkeää. Lähes kolmasosa (32 %) digitekniikkaa käyttöön ottaneista yrityksistä on jo huomannut tuottavuuden kasvaneen.

Digitaaliset työkalut lisäävät tuottavuutta kahdella tavalla. Ensinnäkin ne auttavat tiedon vapaata liikkumista yhtiön sisällä. Työntekijät pääsevät helposti tietoon käsiksi ja voivat keskittyä henkilökohtaiseen asiakaspalveluun. Toiseksi ne selkeyttävät työnkulkua ja vähentävät jätteen määrää, mikä alentaa kustannuksia.

Suosittu työnantajabrändi

Keskisuurten yritysten suurimpia haasteita on osaavimpien työntekijöiden rekrytointi. Niistä 65 % sanoo kärsivänsä tilanteesta, koska monet mahdolliset työntekijät hakeutuvat mieluummin töihin isoihin brändeihin. Jopa 58 % yrityksistä ilmoitti menettävänsä lupaavimmat vastavalmistuneet, koska niillä ei ole käytössään uusimpia digityökaluja.

Keskisuuri yritys voi houkutella lahjakkuuksia vain tarjoamalla heidän käyttöönsä tehokkaimpia, työskentelyyn parhaiten sopivia ratkaisuja. Tekniikan on oltava toimialan kansainvälisiä huippuja vastaavalla tasolla. Työntekijät vaativat yhä enemmän joustavia työtapoja, ja tähän vaatimukseen voi vastata vain sopivilla digitaalisilla prosesseilla.

Italialainen pankki Cassa di Risparmio di Volterra joutui kokemaan keskisuuren yrityksen tyypilliset kasvukivut. Ennen kuin yhteistyö Ricohin viestintäpalvelutiimin kanssa alkoi, laadukkaan asiakaspalvelun varmistaminen laajenevassa toimipisteverkossa oli niin kallista, ettei yritys päässyt enää kasvamaan.

– Kasvaessamme tajusimme, että meidän piti investoida ratkaisuun, joka vähentää kunkin konttorin kustannuksia ja lisäsimme arvoa etäasiantuntemuksella, kertoi Cassa di Risparmio di Volterran apulaisjohtaja Eugenio Fortunio.

– Otimme käyttöön virtuaalisen viestintäkanavan, jonka kautta asiakkaat pääsevät videoyhteydessä juttelemaan pääkonttorissamme toimivien asiantuntijoiden kanssa ja työntekijämme jakamaan tietoja ja tekemään yhteistyötä. Tämä säästää paljon aikaa sekä konttorikohtaisen asiantuntijan palkan. Pääsimme harkitsemaan muita, kasvuamme tukevia investointikohteita.

Digitaalistumisen tarve on hyvin pian yhtä kuin kilpailukyvyn säilyttäminen. ja digitalisaation täytyy alkaa yrityksen johtajasta. Kyselyyn vastanneista 76 % sanoi keskisuurten yritysten tarvitsevan ”täsmällisen pitkän aikavälin vision” menestyäkseen diginä. 77 % vastanneista sanoi tarvitsevansa tähän tarkoitukseen ”selkeän suunnitelman”.

Keskisuuren yrityksen johtajilla on paljon tekemistä. Tärkeimpänä vastuualueena on lyhyen aikavälin kasvu, mutta toisaalta sijoittaminen tulevaisuuteen on tärkeää. Jos tavoitteena on kasvun ylläpitäminen ja uuden kokoluokan saavuttaminen, tekniikan on oltava etusijalla. Digitalisaatio auttaa taklaamaan ”keskimmäisen lapsen syndrooman” aiheuttamat haasteet.

Riitta Mölsä, Business Manager
Anne Hernetkoski, Marketing Manager

Seuraa meitä Twitterissä: www.twitter.com/ricohfin
Seuraa meitä LinkedInissä: www.linkedin.com/company/ricoh-finland-oy

Ricoh on toimisto- ja tuotantotulostusratkaisuihin, asiakirjahallintaan sekä IT- ja viestintäpalveluihin erikoistunut maailmanlaajuinen teknologiayritys. Ricoh on mullistanut ihmisten työskentelytapoja jo yli 80 vuoden ajan. Ricohin tunnuslause on imagine. change. Ricoh tarjoaa palveluja ja teknologiaa, jotka auttavat niin yrityksiä kuin yksilöitäkin innovoimaan uusia tehokkaampia työtapoja, toimimaan ympäristöystävällisemmin ja kasvattamaan liiketoimintaa.

Ricoh Groupilla on toimintaa yli 200 maassa. Maaliskuussa 2016 päättyvänä tilivuonna Ricoh Groupin maailmanlaajuinen liikevaihto oli noin 19,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Valtaosa konsernin liikevaihdosta tulee ihmisten ja tiedon kohtaamista helpottavista tuotteista, ratkaisuista ja palveluista. Konserni tunnetaan laadukkaasta teknologiastaan, poikkeuksellisen laadukkaasta asiakaspalvelustaan ja toiminnastaan kestävän kehityksen hyväksi.