Miten keskisuuret eurooppalaisyritykset voivat saavuttaa digisiirtymätavoitteensa

David Mills, CEO, Ricoh Europe

Ricoh Europe, 10.2.2017 – Euroopan keskisuuria yrityksiä voidaan kuvailla kolmella sanalla: työ, kunnianhimo, ja itsevarmuus. Ricohin teettämän tutkimuksen mukaan keskisuuret yritykset kasvoivat viime vuonna keskimäärin 16,5 prosenttia. Menestys on ollut hurjaa varsinkin EU:ssa toimivien yritysten 1,8 prosentin kokonaiskeskiarvoon verrattuna.

Keskisuuret yritykset eivät myöskään ole suostuneet pysymään varovasti vain kotimaassaan toimivan yrityksen muotissa. Monet yrityksistä tavoittelevat huomattavaa kasvua, jopa 40 prosenttia aikoo pikapuoliin kasvattaa kilpailuedellytyksiään listautumisannilla. Yritysten kunnianhimoisiin suunnitelmiin kuuluvat myös yrityshankinnat sekä rajojen yli ulottuva liiketoiminta.

Keskisuurten yritysten selkeiden ja tarkasti määritettyjen tavoitteiden valossa on huolestuttavaa, että 33 prosenttia ei usko saavuttavansa tavoitteitaan. Liikevaihdon ja henkilöstömäärän kasvu asettavat kehityksen tielle erilaisia esteitä tukahduttavasta sääntelytaakasta aina rahoitusongelmiin. Moni vastaajista kuvasi myös uusien kumppanuuksien luomista ja yrityskulttuurin uudistamista hankalaksi.

Kasvun esteet tunnetaan kaiken kaikkiaan hyvin. Mielenkiintoista on se, että yrityksissä tunnutaan myös tiedettävän, miten tavoitteet voidaan toteuttaa. Kilpailukyvyn säilyttämisen vaatimat toimenpiteet on tunnistettu yleisesti. Seuraavia toimenpiteitä vaaditaan:

• Liiketoimintatavoitteiden tueksi on hankittava uutta digitekniikkaa (75 %).
  • Yrityksen prosesseja on uudistettava digitekniikalla (73 %).
  • Digisiirtymästä on luotava pitkän aikavälin visio (71 %).

Kuvaavana voidaan pitää sitä, että 96 prosenttia Euroopan keskisuurista yrityksistä on jo investoinut liiketoimintatavoitteitaan tukevaan digitekniikkaan. Miksi yrityksissä sitten epäillään onnistumismahdollisuuksia? On totta, että tekniikasta voi olla huomattavaa apua kasvulle. Toisaalta on elintärkeää, että tavoitteiden tueksi valittu tekniikka sopii tarkoitukseensa. Juuri valintavaiheessa keskisuuret yritykset kompuroivat useimmin. Jopa 24 prosenttia yrityksistä nimeää sopivan tekniikan hankkimisen merkittäväksi kasvun esteeksi.

Mihin tekniikkaan keskisuuren yrityksen kannattaa siis sijoittaa? Liiketoiminnan kasvulle on usein tyypillistä nopea muutos ja laajeneminen kansainvälisille markkinoille. Molemmat vaativat joustavia työtapoja ja sitoutumista yhteistyöhön. Lisäksi uusi tekniikka on sovitettava nykyaikaisen toimiston tarpeisiin. Etätyöskentelyn edut voivat olla suuremmat kuin koskaan aiemmin. Yrityksen kasvaessa esimerkiksi interaktiiviset valkotaulut voivat tehostaa työntekijöiden keskinäistä yhteistyötä. Valkotaulutekniikalla eri tiimien sekä digitaalisen infrastruktuurin välille voidaan muodostaa välitön, käytännöllinen yhteys.

Toisaalta yrityksen kasvaessa myös liiketoimintaprosessien taakka kasvaa vääjäämättömästi. Uudet toimittajat ja asiakkaat tarkoittavat kasvua, mutta myös paperi- ja hallintotyön lisääntymistä. Vanhojen järjestelmien täydentäminen tarkoittaa usein erillisiä back office -prosesseja ja -työnkulkuja, eli tehotonta työskentelyä. Kun back office -prosessit digitoidaan sopivilla ohjelmistohankinnoilla, niiden hallinta voidaan keskittää ja ne voidaan liittää toisiinsa.

Yrityskulttuurin ja työtapojen välillä on usein tiivis yhteys. Keskisuurissa yrityksissä kasvu kertoo usein vankasta yrityskulttuurista. Vakiintuneet toimintamallit ovat kuitenkin suuri haaste jatkuvalle kasvulle. Digitekniikasta on apua myös yrityskulttuurin murroksessa. Sopivat tekniikkainvestoinnit eivät pelkästään tue kasvua, vaan ne myös luovat perustaa yrityksen tulevalle menestykselle.

Ricoh Groupilla on toimintaa yli 200 maassa. Maaliskuussa 2016 päättyvänä tilivuonna Ricoh Groupin maailmanlaajuinen liikevaihto oli noin 19,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Valtaosa konsernin liikevaihdosta tulee ihmisten ja tiedon kohtaamista helpottavista tuotteista, ratkaisuista ja palveluista. Konserni tunnetaan laadukkaasta teknologiastaan, poikkeuksellisen laadukkaasta asiakaspalvelustaan ja toiminnastaan kestävän kehityksen hyväksi.