Ricoh julkaisi ensimmäisen todella monipuolisia materiaaleja tukevan 3D-tulostimensa

Ricoh Europe, Lontoo, 30.11.2015 Ricoh on julkaissut RICOH AM S5500P -laitteen, joka on ensimmäisen RICOH-brändillä myytävä 3D-tulostin. Laitetta esiteltiin marraskuussa Frankfurtissa, ja se on saatavilla eurooppalaisille asiakkaille vuoden 2016 keskivaiheilla.

RICOH AM S5500P on nopea ja todella laadukas laite, joka auttaa yrityksiä luomaan tuoteinnovaatioita. Se myös tukee PA6- PP-materiaaleja, jotka ovat tärkeitä monille valmistusaloille, kuten autoalalle.

RICOH AM S5500P tuottaa todella tarkkoja ja kestäviä kappaleita. Se käyttää ainetta lisäävää SLS®*1-tuotantotekniikkaa, jossa jauhe sulatetaan ja kiinnitetään lasersäteen avulla. Tekniikalla voi hyödyntää yleisesti käytössä olevaa PA*2 11- ja PA12-polymeerijauhetta ja lisäksi myös todella monipuolisia PA6- ja PP*3-materiaaleja. Laitteella voi esimerkiksi tuottaa auton osia käyttökokeisiin sekä myös osia lopullisia tuotteita varten. RICOH AM S5500P:n tulostusala on 550 mm (L) × 550 mm (S) × 500 mm (K), joten sillä voi tuottaa sekä useita pieniä että suuriakin kappaleita yhtä aikaa.

Ricoh käynnisti ainetta lisäävän valmistuksen liiketoimintansa, eli AM-liiketoimintansa (Additive Manufacturing), syyskuussa 2014. Ricoh on tähän asti myynyt kolmannen osapuolen 3D-tulostimia ja tarjonnut kattavia AM-palveluja, kuten konsultointia, 3D-mallien suunnittelua ja valmistusta. RICOH AM S5500P -malli tulee täydentämään Ricohin tarjoamien palveluja.

Ricoh tarjoaa kaiken kattavaa palvelua yrityksille, jotka haluavat selvittää, millaisia hyötyjä lisäävällä valmistuksella voi olla. Palveluja ovat:

• o    Suunnittelu- ja sovelluspalvelut
  • o    Nopea prototyyppien teko
  • o    Materiaaliosaaminen
  • o    Lisäävän valmistuksen mahdollisuudet
  • o    Viimeistelypalvelut
  • o    After-sales-tuki

RICOH AM S5500P

Ricoh kehitti RICOH AM S5500P -mallin yhdessä Aspect, Inc.:n kanssa. Ricoh jatkaa tuotteen julkaisun jälkeen yhteistyötä Aspectin kanssa. Tavoitteena on kehittää omaa materiaalia sekä lisätoimintoja laitteeseen.

Peter Williams, Executive Vice President, Ricoh Europe, sanoo: “RICOH AM S5500P -laitteen julkaisu on tärkeä virstanpylväs sekä 80-vuotiselle yrityksellemme että koko lisäävän valmistuksen alalle. Yrityksemme pyrkii jatkuvasti luomaan innovaatioita ja tukemaan asiakkaidemme siirtymistä digitaaliseen aikaan, joten meille on hienoa päästä tarjoamaan tehokasta uutta laitetta ja kaiken kattavaa palvelua.”

Ricoh esitteli laitteen marraskuussa formnext-tapahtumassa , jossa näytettiin, miten RICOH AM S5500P voi tuottaa useita suuria kappaleita yhtä aikaa monipuolisista materiaaleista. Samalla asiakkaille päästiin kertomaan uudesta palveluvalikoimasta.

*1 SLS® (Selective Laser Sintering, valikoiva lasersintraus). SLS on 3D Systems, Inc:n rekisteröity tavaramerkki.

*2 PA (polyamidi): nailon. Vahva ja joustava polymeerijauhe.

*3 PP (polypropeeni): Kevyt, äärimmäisen kestävä ja todella joustava polymeerijauhe.