Ricoh tehostaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistoimia Scope 3 -vähennysskenaarion avulla

Maailmanlaajuisten kasvihuonekaasupäästöjen visualisointi ja vähentäminen luokassa 4: Kuljetus ja jakelu tuotantoketjun alkupäässä

TOKIO, 13. heinäkuuta 2023 - Ricoh Company, Ltd. on muotoillut Scope 3 -toimitusketjun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisskenaarion, joka tukee pyrkimyksiä tehostaa kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä huhtikuussa 2023 alkaneen 21st keskipitkän aikavälin strategian aikana. Tämä skenaario mahdollistaa Ricohille tavoitteidemme hienosäätämisen ja sisältää kasvihuonekaasupäästöjen vähennysmäärät ja -toimet Scope 3 -luokille: Luokka 1 (ostetut tavarat ja palvelut), luokka 4 (kuljetus- ja jakeluketjun alkupäässä) ja luokka 11 (myytyjen tuotteiden käyttö).

Vuonna 2017 sitouduimme vähentämään käytännössä kaikki kasvihuonekaasupäästömme koko arvoketjussamme ja siirtymään 100 %:sti uusiutuvaan sähköön vuoteen 2050 mennessä. Ricoh sai hyväksynnän Science Based Targets Initiative (SBTi) -järjestöltä vuonna 2020 sille, että tavoitteemme ovat SBTi:n 1,5 °C:n kriteerien mukaisia. Olemme ylpeitä siitä, että olemme edistyneet merkittävästi, mukaan lukien huomattava 63 %:n vähennys Scope 1 ja 2-kasvihuonekaasupäästöissä vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2015 tasoon. Tavoitteemme Scope 3 -kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle vuoteen 2030 mennessä on 40 % verrattuna vuoden 2015 tasoon, ja tämä tavoite kattaa peräti 83 %*1 kaikista kasvihuonekaasupäästöistämme.

グラフ, ウォーターフォール図

自動的に生成された説明

Ricoh on vuosien varrella parantanut luokkaa 1 sekä luokkaa 11. Kuitenkin luokassa 4 kasvihuonekaasupäästöjen määrää ei ole saatu täysin havainnollistettua todellisen kuljetustilanteen perusteella. Tämän ongelman ratkaisemiseksi on otettu käyttöön uusi työkalu, jonka avulla Ricoh voi tehostaa kasvihuonepäästöjen vähennystoimia myös luokassa 4.

Tärkeimmät toimemme luokittain:

Luokka 1: Ostetut tavarat ja palvelut

Olemme sitoutuneet käyttämään kierrätysmateriaaleja ja pienentämään tuotteittemme kokoa ja painoa.

Uusin A3-monitoimitulostimemme*2, joka julkaistiin Japanissa helmikuussa 2023, saavutti alan johtavan*3 50 %:n kierrätysmuovin käyttöasteen*4, mikä vastaa merkittävää osaa vuoden 2023 uusien resurssien vähentämistavoitteistamme.

Jatkamme vähentämistoimien tehostamista, mukaan lukien kierrätysmateriaalien osuuden lisäämistä tuotteissamme.

Luokka 4: Kuljetus ja jakelu tuotantoketjun alkupäässä

Siirrämme suurimman osan kuljetustemme kasvihuonekaasupäästöjen laskennasta tonnikilometriin perustuvaan menetelmään, joka ottaa huomioon kuljetetun rahtimäärän, kuljetusvälineen painon ja etäisyyden. Maailmanlaajuisen tonnikilometri-menetelmän laajentaminen Global Logistics Emissions Council (GLEC) -kehyksen*5 hyväksymän BigMile*6-visualisointiratkaisun avulla Ricoh voi heijastaa kuljetustilannetta tarkemmin kasvihuonekaasupäästöihin.

Alun perin otimme tämän käyttöön EMEA-alueella vuonna 2020, ja ratkaisun soveltamisala laajenee nyt seuraamaan kuljetusten kasvihuonekaasupäästöjä Pohjois-Amerikan ja Latinalaisen Amerikan alueilla sekä tuotteiden alkuperä- ja määräpaikkojen välillä vuodesta 2023 lähtien, mikä kattaa lähes 70 % *7 luokan 4 kasvihuonekaasupäästöjen kokonaismäärästä.

Luokka 11: Myytyjen tuotteiden käyttö

Ricoh on työskennellyt kehittääkseen tuotteita, jotka ovat kansainvälisen Energy Star -ohjelman, kansainvälisen energiaa säästävän ympäristömerkin, mukaisia ja joilla on alan johtava energiansäästösuorituskyky. Uusin A3-monitoimitulostimemme*2, joka julkaistiin Japanissa helmikuussa 2023, saavutti alan johtavan*8 tyypillisen sähkönkulutuksen (TEC2018)*9 Ricohin oman color Quick Start-Up (QSU) -tekniikan avulla. Ricoh jatkaa energiansäästösuorituskyvyn tavoittelua.

Mikako Suzuki, Ricohin ESG:stä ja riskienhallinnasta vastaava johtaja, sanoo: "Olen iloinen voidessani jakaa Ricohin Scope 3 -kasvihuonekaasupäästöjen vähennysskenaarion sidosryhmiemme kanssa, mikä on uusi virstanpylväs jatkuvassa pyrkimyksessämme toteuttaa hiilidioksidipäästötön yhteiskunta. Scope 3 -kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistoimien tehostamisen kautta olen innoissani siitä, miten saavutamme tavoitteemme, ja tuemme asiakkaittemme oman hiilijalanjäljen ja päästötasojenvähentämisessä."

Aiheeseen liittyvät linkit

Ricohin ESG-raportit

Ympäristönsuojelun ja voiton saavuttaminen samanaikaisesti

*1 FY2022 toteutunut

*2 Helmikuussa 2023 Japanissa julkaistu RICOH IM C6010 /C5510 /C4510 /C3510 /C3010 /C2510 /C2010

*3 Maaliskuussa 2023 tutkimukseen perustuva Pohjois-Amerikan sähköisten tuotteiden ympäristövaikutusten arviointityökalurekisteri (EPAT).

*4 Käytetyn kierrätysmuovin osuus muovin kokonaismäärästä

*5 GLECGlobal Logistics Emissions Council): Maailmanlaajuinen menetelmä logistiikan päästöjen laskemiseksi ja raportoimiseksi.

*6 BigMile, jonka pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, on digitaalisten työasemien asiantuntija, joka keskittyy toimitusketjujen ja logistiikan ympäristövaikutusten vähentämiseen. https://bigmile.eu/

*7 Sisältää osittain kasvihuonekaasupäästöjen laskennan, jossa käytetään kuljetuskustannuksiin perustuvaa menetelmää.

*8 Ricohin tutkimus 6. helmikuuta 2023, joka perustuu Japanin energiansäästökeskuksen (The Energy Conservation Center, Japan) verkkosisältöön kansainvälisen Energy Star -ohjelman tuotteiden vertailusta (digitaalinen täysvärinen monitoimilaite, jossa on 25-60 sivua minuutissa kopiointi-, faksi- ja skannaustoimintoja).

https://www.ricoh.co.jp/products/list/ricoh-im-c6010-c5510-c4510-c3510-c3010-c2510/point1#04 (Japanilainen)

*9 Arvo perustuu kansainvälisen Energy Star -ohjelman vakiintuneeseen mittausmenetelmään.

| Tietoa Ricohista |

Ricoh on johtava integroitujen digitaalisten palvelujen sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen tarjoaja, joka on suunniteltu tukemaan työpaikkojen digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricohin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sen maailmanlaajuinen toiminta palvelee asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Ricohin 85-vuotisen historian aikana kehittynyt tietämys, teknologia ja organisaatiokyvyt tukevat sitä. Maaliskuussa 2023 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 2 134 miljardia jeniä (noin 16,0 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Ricohin tehtävänä ja visiona on antaa yksilöille mahdollisuus löytää täyttymys työn kautta ymmärtämällä ja muuttamalla ihmisten työskentelytapoja, jotta voimme vapauttaa heidän potentiaalinsa ja luovuutensa kestävän tulevaisuuden toteuttamiseksi.

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh.fi ja www.ricoh.com

© 2023 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.