Työnantajat kohtaavat "luovuushaasteen", eivät työntekijöiden apatiaa

• Vain 4 % työntekijöistä kertoo suorittavansa työtehtävänsä ”minimitasolla”, mikä viittaa siihen, että "quiet quitting” eli hiljainen lopettaminen ei ole ongelma, vaan tarkoituksenmukaisen ja tyydyttävän työn puute
  • 64 % kokisi työn nautinnollisemmaksi, jos heillä olisi aikaa luoviin tehtäviin

Ricoh Europe, Lontoo, 27. lokakuuta 2022 - Ricoh Europen tänään julkaisema uusi tutkimus paljastaa, että suurin osa työntekijöistä etsii enemmän stimulaatiota ja luovuutta työhönsä, mikä viittaa siihen, että työnantajien on tehtävä enemmän tyydyttävän työn tarjoamiseksi.

Opiniumin Ricoh Europelle tekemään tutkimukseen osallistui 6 000 työntekijää  ja 1 500 päätöksentekijää Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Alankomaissa ja Espanjassa. Se on ristiriidassa sosiaalisen median "hiljaisen lopettamisen" ilmiön kanssa, sillä 82 % työntekijöistä kuvailee itseään työhön sitoutuneeksi, kun taas 65 % sanoo olevansa innostuneita siitä, mitä he tekevät. Vaikka työntekijät ovat jossain määrin tyytyväisiä, on edelleen kitkaa ja esteitä, jotta heistä tulisi tuottavampia ja luovempia.

Elinkustannuspaineet yhdistettynä työn imun puutteeseen uhkaavat saada työntekijät harkitsemaan uusia maisemia. Lähes puolet (44 %) sanoo olevansa valmis vaihtamaan työpaikkaa, jos saisi "oikeanlaisen tarjouksen". Tästä huolimatta suuri osa yrityksistä ei suhtaudu työhyvinvointi- tai palkkahuoliin vakavasti, sillä 52 % johtajista ajattelee, että työntekijöiden pitäisi olla "kiitollisia" siitä, että heillä ylipäätään on työpaikka.

Työnantajien todellisena haasteena on löytää tapoja tarjota luovempaa ja tyydyttävämpää työtä, jolla on myönteinen vaikutus heidän organisaatioonsa, sen sijaan, että työntekijät juuttuisivat toistuviin, työläisiin tai hallinnollisiin tehtäviin. Keskittyminen työntekijäkokemukseen luotettavan teknologian, kuten automaation, avulla voisi olla osa ratkaisua, joka auttaa vapauttamaan työntekijät raskaista ja palkitsemattomista tehtävistä.

Lähes kahden viidesosan (39 %) työpäivistä kuluu hallinnollisiin tehtäviin tai teknologiaongelmien ratkaisemiseen – mikä tarkoittaa, että tiimeillä on vähemmän aikaa keskittyä projekteihin, jotka tuottavat todellista arvoa yritykselle. Ilman toimia ja siirtymistä kiinnostavampiin työtehtäviin organisaatiot voivat tukahduttaa työn merkityksellisyyden ja innostuksen tunteen. Lähes kaksi kolmasosaa (64 %) työntekijöistä sanoo, että he nauttisivat työstään enemmän, jos heillä olisi enemmän aikaa luoviin tehtäviin.

Hybridityöstrategian saaminen kuntoon on toinen tärkeä keino, jolla työnantajat voivat auttaa edistämään tarkoituksen, täyttymyksen ja hyvinvoinnin tunnetta työssä. Heidän on löydettävä oikea tasapaino sen välillä, että työntekijöille annetaan vapaus ja luottamus työskennellä etänä, samalla kun tarjotaan mahdollisuuksia tärkeään kasvokkain tapahtuvaan vuorovaikutukseen kollegoiden kanssa.

Lähes kolme neljäsosaa (72 %) työntekijöistä kertoo nauttivansa oppimisesta muilta, jotka ovat fyysisesti lähellä, ja 63 % haluaa yhdistää toimistotyön sosiaalisiin aktiviteetteihin, kuten ystävien tapaamiseen ja työpäivän jälkeisiin drinkkeihin. Mutta huono teknologia voi kuitenkin estää halun palata toimistoon ja heikentää toimiston arvoa yhteistoiminnallisena ja sosiaalisena tilana. Lähes kolmasosaa (29 %) lannistaa se, että työpöydän varaaminen on liian vaikeaa.

Nicola Downing, CEO, Ricoh Europe, sanoo: "Quiet quitting -trendi on herättänyt keskustelua työ- ja yksityiselämän tasapainosta ja rajoista. Tutkimuksemme osoittaa, että työntekijät eivät ole "lähtemässä", vaan haluavat työskennellä projekteissa, jotka todella tuovat lisäarvoa yritykselle. Tällaisessa työvoiman kannalta haastavassa ympäristössä, jossa työnteon mallit muuttuvat pandemian jälkeen ja elinkustannuskriisi raivoaa, yritysten on löydettävä keinoja edistää kulttuuria, jossa tyydyttävät työmuodot ja urat ovat etusijalla. Tämä tarkoittaa, että on tarjottava tarvittavat välineet, jotta turhasta hallinnosta voidaan luopua, riittämättömät järjestelmät poistaa ja keskittyä tehtäviin, jotka nostavat rimaa. Ne yritykset, jotka eivät tee mitään, ovat vaarassa työntekijöiden siirtyessä muualle."

Lisätietoja: https://www.ricoh.fi/insights/.

Yhteyshenkilö medialle:

Ricoh Europe PLC
Jack Gibson
Puhelin: +44 (0) 792 057 6999
Sähköposti: media@ricoh-europe.com
Kotisivu: www.ricoh-europe.com

| Ricoh |

Ricoh tukee digitaalisia työpaikkoja innovatiivisilla teknologioilla ja palveluilla, joiden avulla ihmiset voivat työskennellä älykkäämmin missä tahansa.

Ricoh on 85-vuotisen historiansa aikana kasvattamansa tietämyksen ja organisaatiokyvykkyytensä ansiosta johtava digitaalisten palvelujen ja tiedonhallinnan sekä tulostus- ja kuvantamisratkaisujen toimittaja, joka on suunniteltu tukemaan digitaalista muutosta ja optimoimaan liiketoiminnan suorituskykyä.

Ricoh Groupin pääkonttori sijaitsee Tokiossa, ja sillä on merkittäviä toimintoja ympäri maailmaa, ja sen tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaita noin 200 maassa ja alueella. Maaliskuussa 2022 päättyneellä tilikaudella Ricoh Groupin maailmanlaajuinen myynti oli 1 758 miljardia jeniä (noin 14,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Lisätietoja osoitteessa www.ricoh-europe.com ja www.ricoh.fi

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki viitatut tuotenimet ovat vastaavien yritysten tavaramerkkejä.