Rittalin infokioskit ratkaisu julkiseen tietopalveluun

Tiedote 4.3.2004 Rittalin infokioskit ratkaisu julkiseen tietopalveluun Helsingin tekniikan alan oppilaitoksella (Heltech) medialukutaidon kehittäminen ja hyödyntäminen on otettu huomioon tehdyssä tietostrategiassa sekä käytännön ratkaisuissa. Oppilaitos tarjoaa oppilailleen mahdollisuuden hoitaa asioitaan verkossa myös oppituntien ulkopuolella. Rittal Oy:n julkisiin tiloihin soveltuvat ITS Arc-Line- infokioskit ovat tärkeä osa ratkaisua. Helsingin tekniikan alan oppilaitoksen tietotekniikan kehityksestä ja käytettävyydestä vastaa kuuden henkilön tiimi, jonka työtä koordinoi atk- suunnittelija Kari Leino. Oppilaitoksen tietostrategiaan ovat vaikuttaneet sekä opetusministeriön julkaisema tietostrategia että opetusviraston tietohallintolinjaukset. Heltechissä onkin tarkasteltu medialukutaidon näkökulmasta opetusta, henkilöstön ja oppilaiden osaamisen kehittymistä sekä käytössä olevien resurssien jakamista. "Tietoverkkojen kehitys on edennyt paljolti liike- ja työelämän vetämänä, koteihin yhteyksiä ja laitteita on hankittu perheiden resurssien mukaan. Tämä on johtanut epätasa-arvoisuuteen medialukutaidon kehityksessä", arvioi Kari Leino. Kaikilla opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta hankkia kotitietokoneita, minkä vuoksi esimerkiksi oppilaitosten ja kirjastojen tehtävä on tarjota näitä palveluja. Infokioski tarjoaa verkkopalveluja oppituntien ulkopuolella Helsingin tekniikan alan oppilaitoksen IT-ratkaisu on monimuotoinen. Oppilaitoksella on käytössä perinteisten PC-luokkien lisäksi langattoman verkkoratkaisun ja kannettavien PC-laitteiden avulla rakennettuja liikkuvia PC-luokkia sekä infokioskit. Oppilaitos tarjoaa oppilailleen mahdollisuuden käyttää verkkopalveluja myös oppituntien ulkopuolella infokioskien avulla. Kari Leino kertoo, että oppilaiden käytössä on kymmenen Rittal Oy:n Arc-Line-infokioskia. Infokioskissa voi työskennellä oppilaille tarkoitetussa tietoverkossa sekä internetissä. Oppilaat käyttävät infokioskeja tiedonhakuun sekä työ- ja henkilökohtaisten asioiden hoitoon. Kustannuksiltaan infokioskin hankinta vastaa noin 2-3 kannettavaa tietokonetta. Helsingin teknisen alan oppilaitoksessa infokioskit palvelevat satoja oppilaita päivittäin, jolloin hyötysuhde laitteistohankinnoille on hyvä. Tänä talvena infokioskeja asennetaan Heltechissä vielä Käpylän ja Arabianrannan tiloihin. ITS Arcline -infokioski kestää kovaa kulutusta Tuotepäällikkö Riitta Szafirowski Rittal Oy:stä kertoo, että infokioskeissa on huomioitu näytön ja näppäimistön vastaavuus tuttujen PC-laitteiden kanssa sekä työskentelyn ergonomia. Riitta Szafirowskin mukaan infokioskipalvelu tarjoaa ratkaisun esimerkiksi kunnille palvelujen kehittämiseen. Käyttökohteina hän mainitsee muun muassa sairaalat, kuntien palvelutalot tai työvoimatoimistot, joissa asiakkailla pitäisi olla mahdollisuus omatoimiseen tiedonhakuun ja - käsittelyyn. Tukevien ITS Arcline -infokioskien näyttö, näppäimistö ja käyttöliittymät vastaavat tavallista PC-laitetta. Infokioskien materiaalit ovat kestäviä, minkä vuoksi niiden käyttö on turvallista juuri oppilaitoksissa, kirjastoissa tai muissa julkisissa tiloissa. Laitteisto on myös helppo huoltaa. Lisätietoja Rittal Oy Helsingin tekniikan alan oppilaitos tuotepäällikkö Riitta Szafirowski Atk-suunnittelija Kari Leino (09) 413 44 461 tai 040 550 09 87 (09) 310 81941 tai 050 375 3395 www.infokioskit.fi www.heltech.edu.hel.fi Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=35697 kuvateksti: Lujarakenteinen ITS Arc-Line -infokioski pysyy tukevasti paikallaan. PC- laitteisto on turvassa ja asennetut ohjelmat ovat helposti käytettävissä 17" näyttöruudun, näppäimistön ja touch-pad-hiiren tai kosketusnäytön avulla. Rittal Oy Rittal Oy markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiönsä valmistamia sähkökytkentäkaappeja, infokioskeja, informaatiotekniikan mekaanisia komponentteja ja näihin liittyviä ilmastointilaitteita sekä lisävarusteita. Rittal GmbH & Co. KG ja Suomessa toimiva Rittal Oy kuuluvat kansainväliseen Friedhelm Loh Group -nimiseen konserniin. Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja. Rittal Oy:n teollisuusasiakkaat toimivat keskus-, laite- ja konevalmistajina sekä informaatiotekniikassa. Infokioskien asiakasryhmiä ovat palveluyritykset, erilaiset julkiset laitokset, yhteisöt ja liikennekeskukset. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä noin 40 henkilöä, yrityksen liikevaihto vuonna 2002 oli hieman alle 16 milj. euroa. Yritys on toiminut Suomessa vuodesta 1991. Helsingin tekniikan alan oppilaitos Helsingin tekniikan alan oppilaitos (Heltech) on yksi suurimmista toisen asteen ammatillisista oppilaitoksista Suomessa. Oppilaitoksessa opiskelee yli 2700 opiskelijaa joka vuosi. Oppilaitoksella on toimitiloja Haagassa, Vallilassa, Käpylässä sekä Arabianrannassa ja Roihupellossa. Opiskelijat ovat pääosin 15-20 -vuotiaita, opiskeluaika oppilaitoksessa on kolme vuotta. Aikuisopiskelijoille Heltech tarjoaa myös työvoimapoliittista - ja oppisopimuskoulutusta. Heltechissä on erillinen tietoverkko opiskeluun ja oppilaitoksen hallintaan, verkko-opetuksen käytössä on Edulink-oppimisalusta. Oppilaitoksella on 1400 PC-asemaa, 500 tulostinta ja 21 palvelinta. Infokioskeja oppilaitoksessa on 10 kappaletta, jotka palvelevat Vallilan ja Käpylän yksiköiden opiskelijoita. Tietoverkon joustavan toiminnan turvaa 100 megabitin (mb/s) runkoverkko. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/04/20040304BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/04/20040304BIT00260/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/04/20040304BIT00260/bild.html Kuvia