Falck ostaa Rosqvist Yhtiöiden enemmistön

Report this content

Tanskalainen Falck Group on ostanut osake-enemmistön Suomen johtavasta assistance-palveluita tuottavasta Rosqvist Yhtiöistä. Yrityskaupalla Falck Group vahvistaa asemaansa Pohjoismaiden johtavana puhelin- ja hätäpalveluiden tuottajana ja laajentaa samalla toimintansa Rosqvistin kautta myös Viroon ja Baltiaan. Tanskalaiseen Falck Groupiin ei kuulu Suomessa Falck-nimellä turvallisuuspalveluita tarjoava yritys Group 4 Securicor.

Rosqvist Yhtiöiden ympäri vuoden toimiva 24h puhelinpalvelu tuottaa hätäpalveluita kansainvälisille assistance- ja vakuutusyhtiöille, automaahantuojille, leasing- ja rahoitusyhtiöille sekä teollisuusyrityksille. Se operoi ulkomaisia teknisiä ja lääketieteellisiä assistance-toimintoja Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Yhtiöillä on myös valtakunnallinen hinauspalvelukeskus. Rosqvist Yhtiöt hoitivat viime vuonna yli 60.000 puhelin- ja hätäpalvelutapahtumaa. Viime vuonna Rosqvist vahvisti tytäryhtiönsä toimintaa Virossa ostamalla kilpailijansa. Rosqvist Yhtiöt on suomalainen perheyritys. Rosqvist Yhtiöiden liikevaihto 8/2005 päättyneellä tilikaudella oli yli 7 milj. euroa. Yrityksen palveluksessa on Suomessa 46 ja Virossa 26 henkilöä. Yhtiön pääkonttori on Tuusulassa. Perhe jatkaa vähemmistöosakkaana ja yrityksen johdossa yrityskaupan jälkeenkin. Toimitusjohtajana jatkaa Esa Pyyhkäläinen. - Olemme kehittäneet ja kasvattaneet liiketoimintaamme suunnitelmallisesti. Voimakkaan kasvun ylläpitäminen vaatii uusia investointeja, joihin Falck Group on valmis. Tavoitteenamme on hyödyntää Falckin kokemusta ja osaamista muun muassa verkoston kehittämisessä, Rosqvist Yhtiöiden toimitusjohtaja Esa Pyyhkäläinen sanoo. Yrityskauppa parantaa entisestään sekä Falck Groupin että Rosqvistin asiakkaiden palvelua Suomessa, Pohjoismaissa ja Euroopassa. - Halusimme löytää Suomesta ja Virosta yhtiön, jonka tavoitteet liiketoiminnan kehittämiselle ovat yhtä kunnianhimoiset kuin Falckilla. Kasvun ydin on edelleen hätäpalvelukeskuksen toiminnan ja verkoston kehittäminen. Rosqvist Yhtiöillä on jo ollut vahva eurooppalainen assistance-verkosto, joka tulee Falckin verkoston myötä vahvistumaan entisestään, kertoo Senior Vice President Jan Steenhard Falck Groupista. Rosqvist Yhtiöt toimii jatkossakin vanhalla nimellään ja henkilökunta jatkaa yhtiön palveluksessa vanhoina työntekijöinä. Yrityskauppa vahvistetaan, due diligencen eli ostotutkimuksen jälkeen, jonka odotetaan valmistuvan lokakuun loppuun 2005 mennessä.