Ajonvakautusjärjestelmä 25 vuotta – Boschin ESP® oli läpimurto liikenneturvallisuudelle

Neljännesvuosisadassa ajonvakautusjärjestelmä on pelkästään EU:n alueella säästänyt noin 15 000 ihmishenkeä. Tänä päivänä se toimii teknologisena perustana esimerkiksi automatisoidulle ajamiselle.

Vuonna 1995 Bosch ja Daimler-Benz lanseerasivat S-luokan ajoneuvoissa käänteentekevän ESP®-ajonvakautusjärjestelmän. Boschin onnettomuustutkijat arvioivat, että ESP®:n ansiosta on pelkästään EU:ssa säästetty noin 15 000 ihmishenkeä ja vältetty noin puoli miljoonaa onnettomuutta henkilövahinkoineen. ESP® auttaa pitämään auton tiellä liukkaallakin kelillä myös äkkitilanteissa.

Yhdessä turvavöiden ja turvatyynyn kanssa ESP® on yksi tärkeimmistä ajoneuvon turvallisuusvarusteista. ”Elektronisen ajonvakautusjärjestelmän kehitys oli tärkeä etappi matkalla kohti tiekuolemien nollavisiota”, sanoo Boschin hallituksen jäsen Harald Kroeger. ”ESP® on loistava esimerkki Boschin Invented for life -ajattelusta.”

Vaikka innovaatio on alun perin 25 vuoden takaa, se ei ole vanhentunut. Bosch on jatkuvasti parantanut ajonvakausjärjestelmäänsä, ja tähän mennessä niitä on valmistettu noin 250 miljoonaa kappaletta.

Nykyaikaisia autoja on vaikea kuvitella ilman tätä elektronista suojelusenkeliä. Maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ESP®:llä. Kasvu on ollut edelleen voimakasta, esimerkiksi vuonna 2017 vastaava luku oli vain 64 prosenttia.

ESP® voi estää jopa 80 prosenttia tieltä suistumisista

Ajoneuvo voi suistua helposti etenkin märältä ja liukkaalta tieltä, jos kuljettaja joutuu äkisti väistämään esimerkiksi tielle hyppäävää eläintä. Tällaisissa tilanteissa elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on tarpeen: se voi estää jopa 80 prosenttia tieltä suistumisista. Ajonvakautusjärjestelmä yhdistää ABS-jarrut ja TCS:n eli luistoneston. Lisäksi se seuraa ajoneuvon liirtoliikkeitä ja reagoi niihin aktiivisesti.

Ajonvakautusjärjestelmä hyödyntää ajoneuvon dataa ja seuraa, kulkeeko auto siihen suuntaan, johon kuljettaja sitä ohjaa. Jos ei, ESP® ottaa ohjat. Yksinkertaiselta kuulostava asia on hyvin monimutkainen prosessi. Siinä älykkäät sensorit auttavat vertaamaan ohjauskulmaa ajoneuvon liikerataan 25 kertaa sekunnissa. Jos ne eroavat toisistaan, ESP® vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa renkaita yksilöllisesti. Näin järjestelmä auttaa kuljettajaa pitämään auton hallinnassa ja välttämään onnettomuuden.

Yhteistyön tulos

Bosch ja Daimler-Benz pohtivat kumpikin tahoillaan jo 1980-luvulla, miten ajoneuvot saataisiin vakaammiksi. Yritykset yhdistivät lopulta voimansa vuonna 1992 ja ensimmäinen ESP®-versio syntyi kolmen vuoden yhteistyön tuloksena. Vuonna 1997 ESP®-järjestelmästä tuli Mercedes-Benzille vakiovaruste, jonka jälkeen useat muutkin autonvalmistajat ottivat sen käyttöönsä.

Lainsäätäjät ovat tunnustaneet ajonvakautusjärjestelmän hyödyt ja siitä on tehty pakollinen varuste autoihin eri puolilla maailmaa. EU:ssa järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain ja se tuli pakolliseksi vuonna 2014 kaikkiin uusina rekisteröityihin henkilöautoihin ja kuorma-autoihin. Kokemukset Euroopassa osoittivat, että ajonvakautusjärjestelmällä varustettujen autojen osuuden kasvaessa onnettomuuksien määrä laskee. Havainto on vaikuttanut järjestelmän yleistymiseen kautta maailman.

Pohja automaattiselle ajamiselle

Bosch tarjoaa räätälöityjä ESP®-järjestelmiä kaikille voimansiirtotyypeille polttomoottoreista sähkömoottoreihin ja erilaisille ajoneuvoille mikroautoista kuorma-autoihin. Bosch on kehittänyt eräänlaisen ESP®:n myös kaksipyöräisiä varten. Vuonna 2013 lanseerattu MSC moottoripyörän ajonvakautusjärjestelmä takaa parhaan mahdollisen vakauden kaikissa ajo-olosuhteissa ja on edelleen edelläkävijä liikenneturvallisuudessa. Samanaikaisesti ESP® toimii perustana monille kuljettajan apujärjestelmille sekä automatisoidulle ajamiselle.

Lue lisää (englanniksi).

Lisätietoja:

Maija Andersson
maija.andersson@fi.bosch.com

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2019 lopussa noin 400 000 työntekijää. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 77,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology.

Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 72 000 henkilöä 125 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Omistajuuteen liittyvistä toiminnoista huolehtii Robert Bosch Industrietreuhand KG, jolla on myös äänienemmistö. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.