Älykkäämpää pysäköimistä Boschin monikamerajärjestelmällä

• Lyhyen kantaman kamerat kuvaavat ajoneuvon ympäristöä
  • Bosch sulauttaa elävään kuvaan todellisuutta ja virtuaalimaailmaa
  • Ajoneuvo pysäköi itse itsensä antureiden avulla
  • Automatisoitu pysäköinti alkaa autoista mutta ulottuu paljon pidemmälle

Auton pysäköinti voi olla haastavaa, etenkin kun autoista on tullut vuosien mittaan pidempiä ja leveämpiä, vaikka pysäköintipaikat ja autotallit ovat pysyneet entisellään. Ei olekaan yllättävää, että pysäköinnin yhteydessä tapahtuu usein onnettomuuksia. Apua on kuitenkin saatavilla: esimerkiksi Boschin pysäköintitutka ohjaa kuljettajat tiukkoihin pysäköintipaikkoihin äänimerkeillä. Pysäköintiavustaja ottaa puolestaan jopa ohjauksen hallintaan. ”Tiukkaan väliin pysäköitäessä on yleensä kuitenkin hyödyllisempää nähdä kuin kuulla", sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel. Tästä syystä Bosch onkin kehittänyt uuden monikamerajärjestelmän korkealuokkaisen eurooppalaisen autovalmistajan uuteen malliin. Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä järjestelmä antaa kuljettajalle selkeän kuvan siitä, mitä auton ympärillä tapahtuu pysäköinnin aikana. Boschin insinöörit hyödynsivät järjestelmää luodessaan Hollywoodin hittielokuvissa käytettävän kaltaista teknologiaa.

Kamerat kuvaavat ympäristöä joka kulmasta

Monikamerajärjestelmä koostuu neljästä pienestä lyhyen kantaman kamerasta. Sivupeileihin kiinnitettyjen kameroiden kuvakulma on 190 astetta, minkä lisäksi järjestelmässä on kamerat auton edessä ja takana. Järjestelmän nerokkain ominaisuus on sen todellisuutta ja virtuaalimaailmaa yhdistävässä näytössä. Kuljettajat näkevät sen avulla ajoneuvonsa yksityiskohtaisena 3D-mallinnuksena samalla kun auton välitön ympäristö näkyy reaaliaikaisina kuvia. Myös ohjausliikkeet ja pyörien kääntyminen näytetään animoituna grafiikkana. Kuljettajat voivat valita haluamansa näkymän kosketusnäytön avulla.

Suurin haaste on tehdä ruudulla näkyvästä kuvasta mahdollisimman realistinen. Jotta kuva ei vääristyisi niiltä osin kun kameroiden kuvat menevät päällekkäin, järjestelmän kehittäjät pohtivat käytettävissä olevia mahdollisuuksia tarkkaan. Bosch on ensimmäinen toimija, joka säätää kuvan rajoja dynaamisesti, halutusta näkökulmasta riippuen. Ohjausyksikkö myös yhdistää kameran kuvia ultraäänitunnistimien välittämään etäisyystietoon. Saatujen tulosten avulla luodaan dynaaminen, kolmiulotteinen kehys virtuaalisen ajoneuvon ympärille, ja kameroiden kuvia projisoidaan tähän kehykseen. ”Samalla teknologialla tehdään myös elokuvien erikoistehosteita", Hoheisel sanoo.

Automaattinen pysäköinti pysäköintihalleissa

Kamerat ja ultraäänianturit mahdollistavat myös automatisoidun ajamisen – esimerkiksi sisään ja ulos yksityisestä autotallista. Kuljettajat hallitsevat prosessia ajoneuvon ulkopuolelta, avaimen painiketta painamalla. Siten kuljettajan ei esimerkiksi tarvitse ahtautua autoon hankalasti sen ollessa pysäköitynä ahtaaseen tilaan. Järjestelmän kamerat havaitsevat oviaukon jopa neljän metrin päästä, oli auto sitten suoraan sitä kohti tai pienessä kulmassa. Kun auto on lähtenyt liikkeelle noin kahden kilometrin tuntinopeudella, laitteisto määrittelee koko ajan maksimaalisen ohjauskulman antureiden välittämien tietojen perusteella. Tämä estää törmäykset autotalliin ajettaessa.

Boschille automatisoitu pysäköinti alkaa ajoneuvosta –  mutta ulottuu paljon pidemmälle. Boschin aktiivinen pysäköinnin hallintajärjestelmä helpottaa esimerkiksi parkkipaikan löytämisessä. Boschin anturit jalkakäytävän reunassa havainnoivat, onko tila vapaana. Tieto välittyy palvelimelle ja edelleen kartalle kuljettajan käyttöön. Yhdessä Daimlerin kanssa Bosch menee vielä askeleen pidemmälle. Yhtiöillä on kunnianhimoinen tavoite pysäköinnin mullistamisesta.  Yhdessä ne haluavat luoda järjestelmän, jonka avulla kuljettajat voivat jättää autonsa pysäköintihallin ulkopuolelle, mistä auto ajaa itse vapaaseen pysäköintiruutuun sekä jälleen esiin tarvittaessa. Bosch kehittää tätä varten tarvittavaa infrastruktuuria kuten antureita, kameroita ja viestintäteknologiaa. Bosch vastaa myös ajoliikkeitä kontrolloivasta ajoneuvon viestintäyksiköstä sekä työskentelee yhdessä Daimlerin kanssa järjestelmän käyttöliittymän luomiseksi.

Mobility Solutions on Bosch-konsernin suurin liiketoiminta-alue. Sen myynti oli vuonna 2014 33,3 miljardia euroa, joka oli 68 % koko konsernin myynnistä. Luvut tekevät Bosch-konsernista yhden johtavista autoteollisuuden alihankkijoista. Mobility Solutions -liiketoiminta-alue yhdistää konsernin osaamisen kolmella liikkuvuuteen liittyvällä alueella eli automaatiossa, sähköistymisessä ja verkottumisessa ja tarjoaa näin asiakkailleen integroitua liikkuvuuteen liittyviä ratkaisuja. Liiketoiminta-alueen pääasiallisia toimialueita ovat ruiskutusteknologiat ja voimansiirron komponentit polttomoottoreille, monipuoliset ratkaisut voimansiirron sähköistykseen, ajoneuvon turvajärjestelmät, kuljettavaa avustavat ja automatisoidut järjestelmät, käyttäjäystävällisten infotainment-järjestelmien teknologia, kahden ajoneuvon väliseen tai ajoneuvon ja ulkopuolisen infran väliseen viestintään liittyvät teknologiat sekä korjaamokonseptit, teknologiat ja palvelut autoalan jälkimarkkinoille. Bosch tunnetaan monista autoteollisuuden innovaatioistaan kuten esimerkiksi elektronisesta moottorinohjauksesta, ESP-ajonvakautusjärjestelmästä ja common rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä dieselmoottoreille

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 49 miljardia euroa*, ja sen palveluksessa oli 1.4.2015 noin 360 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2014 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 4 600 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lisätietoa: bosch.fi ja bosch-press.com.

* Vuoden 2014 myyntiluvut eivät sisällä yhtiön aiempia yhteisyrityksiä BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (nykyisin BSH Hausgeräte GmbH) ja ZF Lenksysteme GmbH (nykyisin Robert Bosch Automotive Steering GmbH), jotka ovat nykyään yhtiön omistuksessa kokonaisuudessaan.