Bosch jatkaa kasvun tiellä ennätysvuoden jälkeen

Palvelut tuoteportfolion tukena yhä laajemmin

• 2015: ennätysmyynti 70,6 miljardia euroa
  • 2015: operatiivinen tulos kasvoi 24 % 4,6 miljardiin euroon
  • 2016: myynnin ennustetaan kasvavan 3–5 %
  • Kasvava palveluliiketoiminta pohjautuu laajaan tuotevalikoimaan
  • Verkottunut teollisuus: sekä kustannussäästöt että myynti yltävät molemmat miljardiin euroon
  • Uranäkymiä 14 000 korkeakouluista valmistuvalle

Bosch on kasvun tiellä ennätysvuoden 2015 jälkeen. Vaatimattomista talousnäkymistä ja geopoliittisesta epävarmuudesta huolimatta yhtiö odottaa myynnin kasvavan 3–5 % vuonna 2016. Yhtiö pyrkii edelleen kasvamaan keskeisiä markkinoitaan nopeammin. Jos ensimmäisen neljänneksen hidastuminen jatkuu tietyillä alueilla, liikevaihdon kasvu sijoittuu ennusteen alapäähän. Vuoden 2016 ensimmäisellä kvartaalilla Boschin myynti kasvoi vajaat 3 % (noin 4 % valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen) edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu saavutettiin edellisvuoden ensimmäisen neljänneksen erittäin vahvasta kasvusta huolimatta.

"Pyrimme kasvamaan paitsi innovatiivisilla tuotteillamme, myös innovatiivisilla palveluilla. Rakennamme yhä enemmän verkottuneita palveluita jotka ponnistavat vahvasta laitteisto-osaamisestamme", sanoi Boschin johtokunnan puheenjohtaja Volkmar Denner yhtiön vuosittaisessa lehdistötilaisuudessa. Bosch hyötyy sekä teknologisesta monipuolisuudestaan, että laajasta toimialatuntemuksestaan. "Tulevaisuudessa Bosch ei ole läsnä asiakkaidensa arjessa ainoastaan autossa ja keittiössä. Verkottuneet palvelut tekevät yhtiöstä arjen pysyvän kumppanin monilla elämänalueilla", Denner luonnehti.

Vuosi 2015: ennätyksiä sekä myynnissä että tuloksessa

Vuonna 2015 Bosch ylsi kaikkien aikojen korkeimpaan 70,6 miljardin euron myyntiin. Yhtiön hankittua entiset yhteisyritykset BSH Hausgeräte GmbH:n ja Robert Bosch Automotive Steering GmbH:n kokonaisuudessaan omistukseensa, myynti kasvoi lähes 22 miljardilla eurolla eli 44 %. Myös operatiivinen tulos kasvoi vahvasti: vertailukelpoinen myynti kasvoi 10 prosenttia. Valuuttakurssimuutosten huomioimisen jälkeen liikevaihdon kasvu oli 3,8 %. Industrial Technology -liiketoiminta-aluetta lukuun ottamatta kaikki liiketoiminta-alueet kasvoivat kaksinumeroisin luvuin ja pystyivät parantamaan tulostaan vuonna 2015. Vastaavasti koko Bosch-konsernin tulos parani jälleen vuonna 2015. Boschin tulos oli 4,6 miljardia euroa ennen korkoja ja veroja (EBIT), ja liikevoittomarginaali oli 6,5 %. Näin ollen operatiivinen liikevoitto kasvoi edellisvuodesta noin 0,9 mrd. euroa eli 24 %.

Kertaluontoisilla erillä oli sekä positiivista että negatiivista vaikutusta liikevoittoon vuonna 2015. Ne liittyivät Automotive Steering ja BSH Hausgeräte -yhtiöiden täyteen konsolidointiin, arvonalentumisiin ja oikeudellisiin riskeihin liittyviin varauksiin.

"Haluamme kehittää innovaatioita jotka muokkaavat aktiivisesti markkinoita", sanoo Boschin talousjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Stefan Asenkerschbaumer. "Kannattavuutemme vuonna 2015 osoittaa, että tämä strategia tuottaa tulosta, ja jatkamme samalla linjalla vuonna 2016." Huolimatta uudelleenjärjestelyjen tuomista rasitteista ja investoinneista tulevaisuuteen, Bosch pyrkii pitämään tuloksen vakaana vuonna 2016.

Palvelut täydentävät laitteistoja monipuolisesti

Boschin strategisena päämääränä on tuottaa palveluratkaisuja, jotka yhdistävät verkottuneet laitteet asioiden internetiin. Yhtiö keskittyy verkottumisliiketoiminnassa antureihin, ohjelmistoihin ja palveluihin. "Palvelut integroidaan osaksi liiketoimintaamme. Jokaisen laitteen yhteydessä tulisi myydä myös sitä täydentäviä palveluita”, Denner sanoi. Mitä tulee verkottuneen maailman palveluiden kehittämiseen, Bosch hyötyy sekä laajasta portfoliostaan että ​​ohjelmisto- ja anturiosaamisestaan. "Bosch voi verkottaa eri asioita paremmin kuin mikään muu yritys oli kysymys sitten autoista ja taloista tai vaikkapa kokonaisista kaupungeista", Denner sanoi. Lähes 50 prosenttia kaikista Boschin tuottamista sähköisistä laitteista ovat web-yhteensopivia. Yhtiö laajentaa palveluliiketoimintaansa vähitellen kaikilla neljällä liiketoiminta-alueillaan.

Verkottunut teollisuus: miljardin euron kustannussäästöt ja miljardin euron myynti

Kehittäessään ratkaisuja verkottuneelle teollisuudelle, joka tunnetaan myös nimellä Industry 4.0, Bosch hyötyy käytännön kokemuksesta, jota se saa 250 omaa tuotantolaitostaan kehittämällä. Yhtiö muuntaa saamansa kokemuksen kolmansille osapuolille tarjottaviksi palveluiksi. Yksi ratkaisuista on Production Performance Manager, joka visualisoi tuotantodatan reaaliajassa ja käynnistää ylläpitoprosessit itsenäisesti. Bosch ennustaa, että verkottunut teollisuus tuo miljardin euron kustannussäästöt ja lisää samalla myyntiä miljardilla eurolla. "Boschin vakaa asema ja laaja kansainvälinen läsnäolo ovat suureksi hyödyksi verkottuneessa teollisuudessa. Oli kysymys sitten ison mittakaavan autojen tuotannosta tai koneenrakennuksen piensarjoista, voimme verkottaa ne niin Aasiassa, Euroopassa kuin Amerikassakin", Denner sanoi.

Service Solutions: 15 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu

Hiljattain luotu Boschin Global Service Solutions -toimiala kasvaa jo nyt voimakkaasti. Sen noin 6 000 työntekijää tukevat asiakkaidensa liiketoimintaprosesseja eri aloilla ja esimerkiksi vastaanottavat automaattisia eCall-hätäpuheluita autovalmistajien puolesta. Vuonna 2015 Global Service Solutions käsitteli yli tuhannen, 30 maassa sijaitsevan yrityksen asiakaspuheluita. Puheluita oli yhteensä yli 120 miljoonaa – 30 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2013. Bosch odottaa toimialan myynnin kasvavan noin 15 % vuodessa.

Uusia älykotituotteita markkinoille syksyllä 2016

Lisääntyvä verkottuvuus tekee elämästä helpompaa ja mukavampaa myös kodeissa. Boschin vuoden alussa lanseeraama Smart Home System on yksinkertainen ja turvallinen älytalosovellus. Järjestelmää täydentävät tuotteet lanseerataan vuoden 2016 mittaan. Yksi uusista ratkaisuista on palovaroitin, joka tavanomaisen tehtävänsä lisäksi myös lisää turvallisuutta esimerkiksi silloin, kun asukkaat ovat lomalla. Bosch uskoo, että älykotien maailmanlaajuinen markkinapotentiaali on 10 miljardia euroa jo vuonna 2017. Vuoteen 2020 mennessä noin 230 miljoonaa kotia – 15 % kaikista kotitalouksista maailmanlaajuisesti – on älykoteja.

Mobility Solutions: yksi sovellus autoon, polkupyörään, bussiin ja junaan

Boschin Mobility Solutions -porfolio ulottuu jo auton ulkopuolelle. Bosch kehittää useiden kumppaneiden kanssa ohjelmistopohjaista ratkaisua monella kulkuvälineellä liikkumiseen. Sovelluksen avulla Stuttgartin alueella olevat asiakkaat voivat suunnitella, varata ja maksaa matkoja liikennemuodosta riippumatta – taittavat he sitten matkaa autolla, polkupyörällä, junalla tai bussilla. Yhtiöllä on ratkaisu myös verkottuneeseen pysäköintiin. Tällä hetkellä pysäköintipaikan etsiminen Saksan kaupungeissa kestää keskimäärin kymmenen minuuttia, ja sen osuus kantakaupunkien liikenteestä on 30 prosenttia. Boschin yhteisöpohjainen pysäköintisovellus tarjoaa ongelmaan ratkaisun.  Ajoneuvot tunnistavat tyhjät pysäköintipaikat kadulla ohi ajaessaan ja välittävät tiedon Boschille internetin välityksellä. Yhtiö luo saamansa tiedon pohjalta reaaliaikaisen kartan, joka näyttää vapaat pysäköintipaikat. Tiedonlouhinnan ansiosta reaaliaikaisia pysäköintikarttoja voidaan muodostaa jo mikäli 6 % kaikista ajoneuvoista välittää järjestelmään tietoa.

Boschin IoT Cloud: kiinteä osa palveluliiketoimintaa

Boschin oma pilvipalvelu on keskeinen osa yhtiön asioiden internetiin liittyvää palveluliiketoimintaa. Bosch IoT Cloud tarjoaa skaalautuvan teknisen infrastruktuurin verkottuneille ratkaisuille. Vuonna 2016 noin 50 Boschin sovellusta pyörii yhtiön pilvipalvelussa. Seuraavana vuonna IoT Cloud laajenee myös kolmansien osapuolien käyttöön. Pilvipalvelun ytimen muodostaa IoT Suite -ohjelmisto. Se toimii verkottuneen maailman aivoina, tarjoten kaikki tarvittavat toiminnot laitteiden, käyttäjien ja yritysten verkottamiseen. IoT Suite pystyy analysoimaan valtavia määriä dataa. Siihen voidaan tallentaa myös sääntöjä automaattisten päätösten tueksi, jotta laite osaa esimerkiksi raportoida kulumisesta tai huoltotarpeesta tarvittaessa. Bosch ja sen asiakkaat käyttävät jo lukuisia alustalla pyöriviä ratkaisuja: tällä hetkellä jo yli viisi miljoonaa laitetta ja konetta on kytketty Boschin IoT Suiteen.

Vuosi 2015 alueittain ja toimialoittain

Aasian ja Tyynenmeren alue: vaimeaa kasvua Kiinassa

Aasian ja Tyynenmeren alueella, Afrikka mukaan lukien, Bosch-konserni kasvatti vuonna 2015 myyntiään 17 % yhteensä 19,2 miljardiin euroon (2,8 % valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen). Syy odotettua pienempään tulokseen oli Kiinan ja muiden kehittyvien markkinoiden talouskasvun hitaus. Bosch näkee Afrikassa pitkällä aikavälillä merkittävää potentiaalia. Vuonna 2015 yhtiö laajentaa toimintaansa siellä edelleen. Tällä hetkellä Boschilla on oma sivukonttori kymmenessä Afrikan maassa.

Amerikka: vahva vuosi Pohjois-Amerikassa

Pohjois-Amerikassa Bosch pystyi hyödyntämään alueen erinomaista taloudellista kehitystä. Myynti kasvoi 25 % 12,7 miljardiin euroon (6,7 prosenttia valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen). Toisaalta Etelä-Amerikassa Brasilian taantuma vaikutti merkittävästi Boschin liiketoimintaan. Kaiken kaikkiaan myynti alueella laski 13 % (3,7 % valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen).

Eurooppa: hyvää kehitystä Länsi-Euroopassa

Bosch-konsernin liiketoiminta Euroopassa kehittyi paremmin kuin alun perin ennustettiin. Myynti kasvoi 3,8 % 37,3 miljardiin euroon vuonna 2015. Kehitys oli positiivista myös yhtiön kotimarkkinalla Saksassa, missä myynti nousi 1,3 prosentilla.

Mobility Solutions: markkinaa nopeampaa kasvua

Mobility Solutions -liiketoiminta-alue ylsi huomattavaan kasvuun vuonna 2015. Vertailukelpoinen myynti kasvoi noin 12 % 41,7 miljardiin euroon (4,6 % valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen). Näin ollen sektori pärjäsi huomattavasti maailmanlaajuista autoteollisuutta paremmin, joka kasvoi vain 2 %. Liikevoittomarginaali nousi 8,4 prosenttiin.

Industrial Technology: koneenrakennusmarkkinan heikkous jatkuu

Industrial Technology -liiketoiminta-alueen kehitykseen heijastuu koneenrakennusmarkkinan vaikea tilanne. Kaiken kaikkiaan myynti tällä liiketoiminta-alueella laski 1,6 % 6,6 miljardiin euroon (6,5 % valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen). Myynnin lasku heijastui myös tulokseen: Industrial Technology liiketoiminta-alueen vuoden 2015 tappio oli noin 100 miljoonaa euroa. Toisaalta Packaging Technology -toimiala pärjäsi hyvin.

Consumer Goods: kaksinumeroista myynnin kasvua

Viime vuosi oli kuluttajatuotteiden osalta hyvä, ja Consumer Goods -liiketoiminta-alueen myynti ylsi 17,1 miljardiin euroon. BSH Hausgeräten yhteensä noin 12,6 miljardiin euroon yltänyt myynti laskettiin mukaan tähän lukuun ensimmäistä kertaa. Sekä kodinkoneliiketoiminta että Power Tools -toimiala kehittyivät hyvin myös operatiivisesti. Vertailukelpoinen myynti kasvoi noin 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna (5,7 prosenttia vaihtokurssivaihteluiden huomioimisen jälkeen). Toimialan liikevoittomarginaali kasvoi ollen 7,2 %.

Energy and Building Technology: myynti ja tulos kasvoivat voimakkaasti

Vuonna 2015 Energy and Building Technology -liiketoiminta-alue ylsi huomattavasti aiempaa vuotta parempaan myynnin kasvuun. Liikevaihto nousi 11 % 5,1 miljardiin euroon (7,2 prosenttia valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen). Liiketoiminta-alueen tuloksen paraneminen näkyi 4,4 %:n liikevoittomarginaalissa.

Henkilöstö: haussa IT- ja ohjelmistoasiantuntijoita

Bosch-konsernin palveluksessa oli 31.12.2015 noin 375 000 työntekijää. Henkilöstön määrä kasvoi viime vuonna yhteensä 17 600 henkilöllä. Suurinta kasvu oli Keski- ja Itä-Euroopassa, Saksassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Kuluvan vuoden aikana Bosch aikoo palkata noin 14 000 korkeakouluista valmistuvaa henkilöä.  Erityisesti ohjelmisto-osaamisella on kysyntää. Tällä hetkellä lähes puolet Boschin kaikista avoimista työpaikoista liittyy ohjelmistoihin.

Videomateriaalit:

Industry 4.0 – an outline
Active parking lot management
Smart cities – Bosch mobility solutions
Data mining
From connected car to personal assistant
Video materials from CES 2016 in Las Vegas

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 70,6 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli 31.12.2015 noin 375 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös sen myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch edustettuna noin 150 maassa. Yhtiön tulevan kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä 55 800 henkilöä noin 118 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-press.com, twitter.com/BoschPresse