Bosch mullistaa liikkumisen liittämällä autot internet-verkkoon

Internet muutti maailman 20 vuotta sitten. Seuraavien vuosien aikana se tulee mullistamaan myös autoilun. Bosch kehittää aktiivisesti tapoja yhdistää autot internet-verkkoon. Tiedon valtatie on tässäkin yhteydessä kaksisuuntainen, eli tulevaisuuden autot sekä vastaanottavat että lähettävät tietoa. Autojen verkottuminen aloittaa uuden aikakauden ja avaa täysin uusia mahdollisuuksia muun muassa turvallisuuden, liikenteen sujuvuuden ja käyttömukavuuden kehittämiseen.

Tulevaisuuden autoissa nähdään täysin uusia toiminnallisuuksia, joissa fyysinen tila ja virtuaalimaailma yhdistyvät saumattomasti. Esimerkiksi tuulilasista voidaan tehdä auton tärkein näyttö, jolloin kaikki tiedot sekä ajoneuvosta että sen ympäristöstä tulevat osaksi kuljettajan näkökenttää.

Boschilla on kolme strategista tavoitetta autojen verkottumiseen liittyville hankkeilleen: Ensiksikin internetistä pyritään tekemään intuitiivisesti toimiva jatke autolle ja sen toiminnoille. Toisekseen uusilla sovelluksilla halutaan parantaa kuljettajaa avustavien järjestelmien toiminnallisuutta. Kolmanneksi kehitystyössä pyritään siihen, että autot voidaan verkottaa saumattomasti muun liikenteen infrastruktuurin kanssa. Yhtiö työskentelee tarvittavan teknologian parissa tiiviisti ja on jo tuonut valikoiman ratkaisuja sarjatuotantoon.

Tavoite 1: Internet osaksi autoa

Verkottumisesta on muodostumassa autoteollisuuden megatrendi. Yksi Boschin kehittämistä uusista ratkaisuista on MySpin, joka integroi iPhonen ja Androidin älypuhelimet osaksi autoa niin, että puhelimen näyttö näkyy auton päänäytöllä. Ratkaisu tekee puhelimen ja sen sovellutusten käyttämisestä huomattavasti entistä helpompaa, turvallisempaa ja mukavampaa.

Bosch tuo internetin autoon myös ilman matkapuhelinten apua. Tulevaisuudessa kuljettajat säästyvät esimerkiksi sähköauton latauspaikkojen tai parkkipaikkojen etsimiseltä, kun auton navigointijärjestelmä varaa paikan ja ohjaa ajoneuvon sen luo.

Bosch yhdistää jopa voimansiirron internetiin. Boschin eHorizon-järjestelmä, jota yhtiö on tarjonnut hyötyajoneuvoille vuodesta 2012 lähtien tarpeettomien kiihdytysten ja hidastusten minimoimiseksi, yhdistää yhtiön voimansiirtoon liittyvän järjestelmäosaamisen innovatiiviseen ohjelmisto-osaamiseen. Tulevaisuudessa ajoneuvojen navigointidata täydentyy reaaliaikaisesti internetin liikennetiedoilla, joten ajoneuvot voivat rullata vapaalla pysähdykseen ennen ruuhkan saavuttamista tai lasketella alamäkeen kulkevat tieosuudet vähiten polttoainetta kuluttavassa tilassa. Tämä auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 15 prosentilla. Internetiin kytketty navigointilaite, jossa ajoneuvot hyödyntävät verkon tarjoamia tietoja, tulee olemaan arkipäivää myös henkilöautoissa.

Tavoite 2: Auto osaksi internetiä

Tiedon valtatie ei ole tässäkään tapauksessa yksisuuntainen. Ajoneuvot eivät pelkästään hyödynnä internetin tarjoamaa tietoa vaan myös lähettävät aktiivisesti tietoja muille tiellä liikkujille. Tulevaisuuden ajoneuvot keräävät tietoa ympäristöstään ja välittävät sitä palvelimelle tai suoraan toisilleen. Kerättyä dataa käytetään muun muassa dynaamisten karttojen kehittämiseen sekä turvallisuuden parantamiseen. Uusi teknologia mahdollistaa sen, että vaikka kuljettaja havaitsee vasta edessä olevan mutkan, navigointijärjestelmä on jo tietoinen siitä, että sen takana on jäätä tai ruuhkajonon pää. Tämänkaltainen toiminnallisuus auttaa ehkäisemään muun muassa ketjukolareita; järjestelmä voi joko varoittaa kuljettajaa tai aloittaa jarrutuksen automaattisesti.

”Verkottuminen on automatisoidun ajamisen keskeinen kulmakivi – ja toisin päin”, Robert Boschin GmbH:n johtoryhmän jäsen Wolf-Henning Scheider sanoo. ”Kun ajoneuvot yhdistetään internetpilveen, tietosuoja on yksi keskeisistä vaatimuksista. Potentiaalisten hyötyjen tulee olla paljon mahdollisia riskejä suuremmat”, hän lisää. Boschin tytäryhtiö escrypt kehittääkin aktiivisesti tietoturvaratkaisuja, jotka on räätälöity nimenomaan autoja varten.

Jo nyt on olemassa joitakin sovellutuksia, joissa ajoneuvot kommunikoivat ulkomaailman kanssa. Yksi esimerkki on eCall-palvelu, joka tulee olemaan pakollinen EU:n alueella vuodesta 2015 alkaen. Onnettomuuden sattuessa ajoneuvo ottaa yhteyttä hälytyskeskukseen automaattisesti. Samat anturit, jotka laukaisevat turvatyynyn, aktivoivat puhelun. Tämä voi vähentää avun saamiseen kuluvaa aikaa jopa 50 prosenttia maaseudulla ja 40 prosentilla kaupungissa.

Ajoneuvon välittämien tietojen kerääminen säästää potentiaalisesti myös rahaa. Bosch työstää analyysityökaluja ja ennaltaehkäisevän huollon ratkaisuja muun muassa kuljetusyritysten käyttöön. Moottorin tiedot voidaan esimerkiksi lähettää automaattisesti tietokantaan, joka analysoi ja vertaa samantyyppisessä käytössä olevien ajoneuvojen tietoja. Toiminto mahdollistaa muun muassa komponentin kulumisrajan ennustamisen niin, että se voidaan vaihtaa ajoissa. Jatkossa vastaava ominaisuus voidaan ulottaa myös henkilöautoihin. Näin vaurioituneet osat voidaan korvata ennen kuin auto pysähtyy matkalle.

Tavoite 3: Autoista osa liikenteen infrastruktuuria

Auton liittäminen internetiin mahdollistaa jopa vieläkin kiehtovampien sovellusten kehittämisen. "Autojen liitettävyys internet-verkkoon aloittaa uuden aikakauden. Tähän asti autot ovat olleet eristettyjä ympäristöstään, mutta nyt vuorovaikutus mahdollistuu”, Scheider kuvailee.

Bosch työskentelee myös koko metropolin verkottamisen parissa. Monacossa käynnissä oleva Boschin pilottihanke tarjoaa välähdyksen tulevaisuudesta, jossa liikkuvuus on verkottuneen kaupungin keskeisenä painopistealueena. Verkottuneen kaupungin sovellusmahdollisuudet ovat rajattomat: auton opastaminen latauspaikan ääreen, lähimmän parkkipaikan varaaminen ja maksaminen, kulkuvälineen vaihtaminen sujuvasti sähköiseen polkupyörään liikenteen niin vaatiessa ja niin edelleen.

Boschin ohjelmistoalustoja käytetään jo nyt sähköautoiluun liittyvissä testeissä. Yksi esimerkki on Hubject, järjestelmä, jonka avulla asiakkaat voivat ladata sähköautonsa eri yhtiöiden latauspisteissä ja maksaa sitten laskun kätevästi osana normaalia sähkölaskuaan.

Truck Secure Parking on puolestaan online-varausjärjestelmä moottoriteiden varsilla sijaitseville pysähtymispaikoille. Kaikki parkkipaikat ovat videovalvottuja, ja ne on yhdistetty Boschin call centeriin, mikä lisää sekä rahdin että kuljettajien turvallisuutta.

Automatisoidut ja internet-verkkoon liitetyt autot voivat parantaa liikenteen sujuvuutta merkittävästi ja taata ikäihmisille turvallisen ja mukavan tavan siirtyä paikasta toiseen. Tutkimukset osoittavat, että liikennekuolemia voitaisiin vähentää jopa 90 prosentilla ajoneuvojen automatisoitumisen myötä.

Kaiken kaikkiaan Bosch katsoo autojen verkottumisen tarjoavan maailmanlaajuisen markkinan uusille sovelluksille. Yhtiö tekee asiaan liittyvää tuotekehitystä paitsi autovalmistajien myös muita aloja edustavien innovatiivisten yritysten kanssa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa.

Lisää aiheesta:

Verkkoon yhdistetty auto

mySpin – älypuhelimen osaksi autoa integroiva sovellus

Electronic horizon: ennustava navigointijärjestelmä

Älykäs rahtilaivueen hallintajärjestelmä

Hubject –pioneerihanke e-liikkuvuuden kehittämiseksi

Tulevaisuuden verkottunut kaupunki

Videoita:

Verkottunut ajoneuvo

Tulevaisuuden ajokokemus

mySpin – älypuhelimen osaksi autoa integroiva sovellus

Electronic horizon: ennustava navigointijärjestelmä

Automatisoitu ajaminen

Automotive Technology on Bosch-konsernin suurin liiketoiminta-alue. Sen myynti oli vuonna 2013 alustavien lukujen mukaan 30,7 miljardia euroa, joka oli 66 % koko konsernin myynnistä. Luvut tekevät Bosch-konsernista yhden johtavista autoteollisuuden alihankkijoista. (Huom. Konsolidointiin liittyvistä lakimuutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa). Automotive Technology -liiketoiminta-alue toimii pääasiassa seuraavilla toimialoilla: ruiskutusteknologia polttomoottoreille, vaihtoehtoiset voimanlähteet, tehokkaat ja verkotetut voimansiirron komponentit, ajoturvallisuuteen liittyvät aktiiviset ja passiiviset järjestelmät, avustavat toiminnot ja mukavuustoiminnot, käyttäjäystävällisiin informaatiojärjestelmiin tai kahden auton väliseen tai esimerkiksi auton ja korjaamon väliseen viestintään liittyvät teknologiat sekä konseptit, teknologiat ja palvelut autoalan jälkimarkkinoille. Bosch tunnetaan monista autoteollisuuden innovaatioistaan kuten esimerkiksi elektronisesta moottorinohjauksesta, ESP® ajonvakautusjärjestelmästä ja common rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä dieselmoottoreille.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2013 liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 46,4 miljardia euroa (Huom. Konsolidointiin liittyvistä lakimuutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa), ja sen palveluksessa oli noin 281 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen runsaat 360 tytäryhtiötä noin 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Vuonna 2013 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 5 000 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-presse.de, http://twitter.com/BoschPresse