Bosch on ammattityökaluissa litiumioni-akkuteknologian edelläkävijä

Boschin innovoima CoolPack-teknologia mahdollistaa akuille yli kaksinkertaisen käyttöiän

• CoolPack-teknologia takaa akuille yli kaksinkertaisen käyttöiän
    • Jopa 65 % pidempi akun käyttöaika tavallisiin 3.0 Ah -akkuihin verrattuna
    • Rakenteeltaan vankat ja kestävät akut ovat samalla markkinoiden kevyimpiä
    • Hyvä suorituskyky jopa pakkasella

Bosch toi keväällä 2013 ensimmäisenä markkinoille sisäänrakennetulla jäähdytysteknologialla varustetut 4.0 Ah:n ja 2.0 Ah:n litiumioniakut. Akut on varustettu Boschin innovoimalla CoolPack-teknologialla, jonka edistyksellinen rakenne suojaa laitetta ylikuumenemiselta luotettavasti ja mahdollistaa akulle yli 100 % pidemmän käyttöiän.

”Litiumioni-akkuteknologia kehittyy maailmanlaajuisesti todella nopeasti. Olemme siirtyneet perinteisestä nikkelitekniikasta ionitekniikkaan ammattipuolella lähes täysin, ja alalla tulee tapahtumaan paljon lyhyen ajan sisällä”, ammattisähkötyökalujen markkinointipäällikkö Erkki Rissanen Robert Bosch Oy:stä sanoo.

Jäähdytysteknologia estää ylikuumenemisen aiheuttamat keskeytykset

Litiumioniakkuja ei tule käyttää yli 70 asteen lämpötiloissa, mistä syystä useimmissa akkutyypeissä on kennoja valvova mekanismi joka sammuttaa koneen lämpötilan ylittyessä. Laitteen ylikuumeneminen tarkoittaa siten väistämättä sitä, että käyttäjät joutuvat keskeyttämään työskentelynsä ja arvokasta työaikaa kuluu hukkaan. Siksi Bosch halusi ratkaista ylikuumenemishaasteen kokonaisuudessaan. Yhtiön innovoimaa CoolPack-teknologiaa on kehitetty vuodesta 2006 lähtien.

Boschin CoolPack-akuissa kennoja ympäröi erityisrakenteinen kotelo. Akkujen litiumionikennot kiinnittyvät erittäin suuritiheyksisestä polyeteenistä valmistettuun  lämmönjohtimeen joka erinomaisen lämmönjohtokykynsä lisäksi myös eristää sähköä ja lisää siten akun turvallisuutta, ja akun pohjassa oleva viilentävä ja laajapintainen säleikkö haihduttaa lämpöä edelleen ulospäin. Tämän, pitkälti jääkaappien toimintaperiaatteita muistuttavan teknologian ansiosta CoolPack-akuilla on yli kaksinkertainen käyttöikä tavallisiin akkuihin verrattuna. Teknologia on myös kevyttä: vaikka akut ovat erityismuotoilunsa ansiosta hyvin vankkoja ja kompakteja, ovat ne samalla painoltaan markkinoiden kevyimpiä.

Pidempi akun kesto 14.4 ja 18 voltin ammattityökaluille

Ammattikäyttöön tarkoitetuilta työkaluilta odotetaan vankkaa suorituskykyä ja  pitkää ikää. Bosch halusi vastata juuri näihin erityisvaatimuksiin lanseeraamalla uudet 4.0 Ah litiumioniakut sekä 14.4 V että 18 V ammattityökaluille. Uusien akkujen suorituskyky on kiistatonta: testit ovat osoittaneet, että esimerkiksi Boschin GSR 18 V-LI ruuvinvääntimen akun kesto lisääntyy 65 prosentilla 4.0 Ah:n litiumioniakkua käytettäessä verrattuna siihen, että laitteessa käytettäisiin perinteistä 3.0 Ah:n akkua.

4.0 Ah:n akkujen paremman suorituskyvyn takana on akkujen suurempi energiatiheys ja parempi sisäinen vastus. Uudistettu tekniikka vaikuttaa positiivisesti myös akkujen suorituskykyyn alhaisissa lämpötiloissa. Boschin 4.0 Ah litiumioniakut ovatkin nyt tässä suhteessa selvästi parempia kuin nikkeli-kadmiumakut ja nikkelihybridiakut. Boschin Flexible Power -järjestelmän ansiosta 4,0 Ah CoolPack-akut ovat myös yhteensopivia muiden saman volttiluokan työkalujen kanssa.

Vuoden 2013 tuotteita

Uusi 18 voltin kevyt ruuvinväänninsukupolvi, GSR ja GSB 18-2-LI Professional, mahdollistaa entistäkin helpomman työskentelyn ahtaissa tiloissa tai  pään yläpuolella: luokkansa kevyimmät ja pienikokoisimmat työkalut painavat vain 1,3 ja 1,4 kiloa ja ovat 10 mm:n pikaistukka mukaan luettuna pituudeltaan vain 169 ja 187 millimetriä. Molemmat ruuvinvääntimet on varustettu optimaalisella kaksinopeuksisella planeettavaihteistolla, ja laitteiden 10 millimetrin Auto-Lock-pikaistukan takia niillä voi porata puuhun jopa 30 millimetrin ja teräkseen 10 millimetrin reikiä. GSB 18-2-LI Professional sisältää myös iskuporaustoiminnon joka mahdollistaa jopa 10 millimetrin reikien poraamisen tiiliseinään. Ruuvinvääntimien ominaisuuksia täydentävät tarkan työskentelyn mahdollistava moottorijarru, työskentelyalueen valaiseva, sisäänrakennettu LED-valo sekä käytännöllinen vyöpidike.

Ensimmäinen hiiliharjattomalla EC-moottorilla varustettu oskilloiva monitoimityökalu GOP 18 V-EC Professional on luotettava ja ketterä työkalu erilaisiin leikkaus- ja korjaustöihin. Laitteen EC-moottori yltää erinomaiseen, yli 80 prosentin hyötysuhteeseen, Tehokas ja pitkäikäinen 4.0 Ah:n CoolPack-akku mahdollistaa keskeytymättömän työskentelyn pitkän akun keston ansiosta. Työkaluissa käytetyn patentoidun SDS-järjestelmän ansiosta tarvikkeita voi vaihtaa helposti ja nopeasti: SDS-vipu vapautetaan ja suljetaan se uudelleen työkalun vaihdon jälkeen. Kaikki lisävarusteet ovat OIS-järjestelmän mukaisia. Lisäksi uusi värikoodausjärjestelmä auttaa näkemään välittömästi, mikä tarvike sopii millekin materiaalille.

14,4 ja 18 voltin akuilla toimiva GML SoundBoxx on uusi, erinomaisella äänentoistolla varustettu työmaaradio L-Boxx-järjestelmään. Laitetta voidaan käyttää kaikkien Boschin ammattisarjan 14,4 ja 18 voltin akkujen kanssa, joiden kapasiteetti on 1,3–4,0 Ah. Laadukkaat viiden watin kaiuttimet, radion 20 eri volyymivalintaa sekä taajuuskorjain, jolla voi säätää sekä basso- että diskanttitaajuuksia, varmistavat rikkaan ja optimaalisen äänenlaadun työmailla. Äänenvoimakkuuden ollessa puoliteholla, täysi akku jaksaa soittaa radiota useamman työpäivän verran. Työmaaradio toimii myös verkkovirralla. GML SoundBoxx Professional on suunniteltu kuljetettavaksi ja säilytettäväksi L-Boxx 136:ssa, josta se täyttää puolet. Toiselle puolelle mahtuu 14,4 tai 18 voltin työkalu. Sekä radiossa että työkalussa voi siten käyttää samaa akkua.

Myös tulevissa lanseerauksissa on kiinnostavia, uutta akkuteknologiaa hyödyntäviä laitteita. Näitä ovat muun muassa huikean pitkään akunkestoon yltävä väliseinäruuvinväännin GSR 18 V-EC TE, jolla voi yhdellä latauksella ruuvata jopa 3500 ruuvia, sekä pyörimisenhallintajärjestelmällä varustetut ruuvinvääntimet.

Lisätiedot: Robert Bosch Oy, Erkki Rissanen, puh 010 480 8351, erkki.rissanen@fi.bosch.com

Bosch-konsernin sähkötyökaluliiketoiminta on maailman markkinajohtaja sähkötyökaluissa ja sähkötyökalujen tarvikkeissa. Vuonna 2012 toimiala tuotti liikevaihtoa noin 4 miljardia euroa, josta 90 prosenttia tuli Saksan ulkopuolelta. Tuotemerkit Bosch, Skil ja Dremel edustavat asiakaskeskeisyyttä ja teknistä edistyksellisyyttä. Tärkeimmät menestystekijät ovat innovaatiovoima ja ‑vauhti. Bosch-sähkötyökalut tuo markkinoille vuosittain yli 100 uutta tuotetta. Toimialan vuoden 2012 liikevaihdosta 40 prosenttia muodostui tuotteista, jotka ovat olleet markkinoilla alle kaksi vuotta. Boschin sähkötyökaluliiketoiminnan kaikki viisi liiketoimintasegmenttiä – käsikäyttöiset sähkötyökalut, pöytäkoneet, tarvikkeet, mittalaitteet ja sähkökäyttöiset puutarhatyökalut – kasvoivat markkinoita nopeammin.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2012 liikevaihto oli 52,5 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli yli 306 000 työntekijää. Vuoden 2013 alusta lähtien konsernin toiminta on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods, ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen runsaat 360 tytäryhtiötä yli 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Bosch käytti vuonna 2012 tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan noin 4,8 miljardia euroa ja teki maailmanlaajuisesti lähes 4 800 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lisätietoja: http://www.bosch.fi, http://www.bosch-press.com.