Bosch pääyhteistyökumppanina Taitaja2014-kilpailussa

”On tärkeää olla mukana luomassa suomalaista huippuosaamista”

• Bosch pääyhteistyökumppanina Taitaja 2014 -kilpailuissa
  • Yhtiö panostaa oppilaitosyhteistyöhön ympärivuotisesti muun muassa luentojen, seminaarien sekä tuntuvien laite- ja ohjelmistoalennusten muodossa

Lahdessa 8.–10.4. järjestettävässä Taitaja2014-tapahtumassa työelämän ja koulujen edustajat kohtaavat ainutlaatuisella tavalla. Bosch toimii tänäkin vuonna yhtenä tapahtuman pääyhteistyökumppaneista.

”Taitaja-kilpailut ovat Boschille paitsi nuorisokasvatusta myös erinomainen kanava saada tietoa siitä, mitä haasteita oppilaitoksilla on ja minkälaista yhteistyötä he kanssamme toivovat. On tärkeää olla mukana luomassa suomalaista huippuosaamista. Yrityselämä voi antaa panoksensa muun muassa tulemalla vastaan laitehankinnoissa tai tarjoamalla oppilaitoksille asiantuntemustaan uusien teknologioiden saralla”, sanoo Key Professional Manager Kristiina Kajander Robert Bosch Oy:stä. ”Kilpailut antavat nuorille osaajille väylän uralla etenemiseen ja alansa parhaiksi ammattilaisiksi kehittymiseen.”

Kuka on Suomen paras autonasentaja, entäpä laatoittaja?

Taitaja2014-kilpailuissa etsitään muun muassa Suomen parhaita autonasentajia, putkiasentajia, sähköasentajia, autokorin korjaajia, viherrakentajia, muurareita ja laatoittajia.  Kaiken kaikkiaan tapahtumassa ratkotaan yli 44 lajin Suomen mestaruudet.

Alle 20-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille suunnattu Taitaja-kilpailu on kasvanut vuosien varrella valtavaksi tapahtumaksi. Semifinaaleihin osallistui tänä vuonna lähes 2000 kilpailijaa ja finaaleissa taitojaan mittelee kilpailee noin 400 oman alansa osaajaa. Kilpailupaikalle odotetaan kymmeniä tuhansia katsojia. Taitaja-kilpailut järjestää Skills Finland ry yhdessä vuosittain vaihtuvan alueellisen oppilaitoskumppanin kanssa. Tänä vuonna kilpailujen isäntänä toimii  Lahden Koulutuskeskus Salpaus yhteistyökumppaneineen ja tapahtumapaikkana on Lahden urheilu- ja messukeskus.

Ympärivuotista yhteistyötä

Oppilaitosyhteistyö on osa Boschin strategiaa ja kunnia-asia koulutukseen ja innovaatioihin luottavalle yritykselle. Yhtiö onkin tehnyt mittavaa oppilaitosyhteistyötä jo vuosien ajan. Kouluilla järjestetään uusista teknologioista kertovia luentoja ja opettajille suunnattuja seminaareja, autopuolella myös korjaamoiltoja. Bosch tarjoaa oppilaitoksille myös tuntuvia alennuksia laitehankinnoista ja ohjelmistoista.

Tänä vuonna Boschin koneita ja laitteita käytetään seitsemässä Taitaja-kilpailun eri lajissa. Bosch on mukana sellaisten alojen kilpailulajeissa, joiden teknologisen kehityksen suunnannäyttäjänä se muutenkin toimii. Boschin asiantuntijoita nähdään myös tuomarointitehtävissä.

Esimerkiksi autojen tekninen kehitys on ollut viime vuosina huikeaa, joten myös ajoneuvoasennuksen ammattilaisilta vaaditaan yhä monipuolisempaa osaamista.

”Maailman suurimpana itsenäisenä autonosien toimittajana Bosch toimii merkittävänä suunnannäyttäjänä alan kehityksessä. Innovoimamme tekniikka parantaa autoilun turvallisuutta, puhtautta ja taloudellisuutta, ja meillä on vahva rooli myös huoltokoulutuksen kehittämisessä. Tänä päivänä Boschin tekniikkaa on jokaisessa tiellä liikkuvassa ajoneuvossa, joten on loogista, että olemme mukana myös alan tulevaisuuden osaajien kilpailuissa”, autoasennuksen kilpailun tuomaristossa toimiva Vesa Turunen Boschilta kertoo.

Ajoneuvoasennuksen kilpailutehtävissä mitataan monipuolisesti erilaisten ajoneuvoasentajan työssä tarvittavien taitojen hallintaa, kilpailutehtävien ulottuessa aina jarrujärjestelmien korjaamisesta auton sähköjärjestelmän ja moottorin ohjausjärjestelmän huoltamiseen. Yhtä lailla keskeisessä roolissa ovat lisäksi työ- ja liikenneturvallisuuteen, ympäristöön ja kestävään kehitykseen sekä asiakaspalveluun liittyvät näkökulmat.

Kilpailulajit, joissa Bosch on mukana:

• Autonasennus
  • Talonrakennus, muuraus & laatoitus
  • Talonrakennus, kirvestyö
  • Putkiasennus (Bosch-maalämpöpumput)
  • Sähköasennus (Bosch-maalämpöpumput)
  • Autokorin korjaus
  • Viherrakentaminen (Bosch-mittalaitteet)

Boschin nettisivuilla voit seurata myös juttusarjaa kilpailuihin valmistautumisesta. Pyörähdä osoitteessa bosch.fi/oppilaitokset lukemassa, miten Boschilla valmistaudutaan huhtikuun kilpailuihin tai mitä kilpailun tuomari miettii koitokseen valmistautuessaan. Tapaamisiin Taitaja2014-tapahtumassa!

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Niina Haasola, puh.050 5450 548, niina.haasola@fi.bosch.com

Lue Taitaja-tapahtuman kuulumisista Boschin nettisivuilta: www.bosch.fi/oppilaitokset

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2013 liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 46,4 miljardia euroa (Huom. Konsolidointiin liittyvistä lakimuutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa), ja sen palveluksessa oli noin 281 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen runsaat 360 tytäryhtiötä noin 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Vuonna 2013 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 5000 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for Life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omitusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-presse.de, http://twitter.com/BoschPresse