Bosch sitoutuu teknologisiin innovaatioihin ja ilmastotekoihin myös koronakriisin aikana

Bosch osallistuu aktiivisesti koronan vastaiseen taisteluun. Pandemiakriisi heikentää kuluvan vuoden näkymiä, mutta siitä huolimatta Bosch kulkee vakaasti kohti strategisia tavoitteitaan kuten globaalia hiilineutraaliutta. Viime vuosi oli olosuhteisiin nähden Boschille hyvä.

Bosch ajoi alas tuotannon lähes 100 toimipisteessä ympäri maailmaa koronakriisin vuoksi ja nyt yritys valmistautuu tuotannon uudelleen käynnistämiseen.

”Haluamme varmistaa, että pystymme vastaamaan asiakkaidemme kysyntään, kun se asteittain alkaa palata”, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.

Bosch on valjastanut asiantuntemuksensa pandemian taltuttamiseksi ja kehittänyt muun muassa Covid-19-pikatestin sekä Vivalytic-analyysilaitteen. Niillä on valtava kysyntä.

”Aiomme vuoden loppuun mennessä viisinkertaistaa tuotantokapasiteetin alkuperäisiin suunnitelmiimme nähden”, Denner sanoo.

Boschin tavoite on valmistaa vuoden 2020 aikana yli miljoona pikatestiä ja 2021 jo yli kolme miljoonaa testiä. Olemassa olevien laboratoriotestien lisäksi Vivalytic-analyysilaitetta on tarkoitus käyttää sairaaloissa ja lääkäreiden vastaanotoilla. Sen ensisijainen tarkoitus on suojata hoitohenkilökuntaa, joille on erittäin tärkeää saada testitulokset nopeasti, jopa alle 2,5 tunnissa.

Bosch aloittaa myös hengityssuojainten valmistuksen automatisoiduilla linjoilla Saksassa, Intiassa ja Meksikossa. Tuotantolinja suunniteltiin ennätysajassa. Lisäksi Bosch on tarjonnut tuotantolinjan piirustuksia veloituksetta muille yrityksille. Kaikkiaan Bosch kykenee tuottamaan lopulta 500 000 maskia päivässä. Bosch valmistaa Saksassa myös 5000 litraa desinfiointiainetta viikossa.

Globaali talouskehitys vuonna 2020: taantuma heikentää näkymiä

Bosch odottaa kuluvan vuoden tuovan todella merkittäviä haasteita koko maailman taloudelle. ”Varaudumme globaaliin taantumaan, joka tulee voimakkaasti vaikuttamaan meidänkin suorituskykyymme vuonna 2020”, sanoo Boschin talousjohtaja Stefan Asenkerschbaumer.

Autoteollisuuden tuotannon arvioidaan laskevan vähintään 20 prosenttia vuonna 2020. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Boschin myynti väheni 7,3 prosenttia, eli jo nyt se oli merkittävästi vuoden takaista heikompaa. Pelkästään maaliskuussa myynti laski 17 prosenttia. Monien epävarmuustekijöiden vuoksi Bosch ei ole laatinut ennustetta kuluvalle vuodelle.

”Meidän on tehtävä valtavasti töitä tasapainoisen tuloksen saavuttamiseksi, mutta tässä vakavassa kriisissä monille sektoreille jakautunut monipuolinen liiketoimintamme on selkeä etu. Kriisin tuolla puolen on tarjolla huimia mahdollisuuksia. Pyrimme luomaan taloudellisen pohjan, jotta voimme tarttua niihin pandemian jälkeen”, Asenkerschbaumer jatkaa.

Systemaattisesti kohti kunnianhimoisia ilmastotavoitteita

Tämänhetkisistä haasteista huolimatta Bosch pysyy strategiassaan eli yritys pitää kiinni kunnianhimoisista ilmastotavoitteistaan sekä jatkaa kestävän liikkumisen yleistymiseen ja laajenemiseen tähtäävää kehitystyötä.

”Vaikka tällä hetkellä huomio on kiinnittynyt muihin asioihin, meidän täytyy silti muistaa pitää huolta planeettamme tulevaisuudesta”, Denner muistuttaa.

Noin vuosi sitten Bosch ilmoitti, että vuoden 2020 loppuun mennessä sen kaikki 400 toimipistettä ympäri maailman ovat hiilineutraaleja. ”Me tulemme saavuttamaan tämän tavoitteen”, Denner kertoo. ”Jo vuoden 2019 lopussa kaikki toimipisteemme Saksassa olivat hiilineutraaleja ja maailmanlaajuisesti olemme saavuttaneet jo noin 70 % tästä tavoitteesta.”

Vetytalous on kasvava markkina Euroopassa

Kun edetään kohti kestävää liikkumista, Dennerin mielestä on tärkeää, ettei keskitytä ainoastaan sähköautoihin vaan myös tehokkaampiin polttomoottoreihin ja erityisesti uusiutuviin synteettisiin polttoaineisiin.

Boschin pääjohtaja peräänkuuluttaa rohkeita tekoja vetytalouden ja uusiutuvien synteettisten polttoaineiden tuotannon puolesta, kunhan koronakriisi hellittää. Hänen mukaansa tämä on ainoa tapa, jolla Euroopasta voi tulla ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä: ”Tämän päivän vetysovellusten täytyy päästä kenttätestausvaiheesta oikeille markkinoille.”

Liiketoimintavuosi 2019: Vakaata toimintaa heikossa markkinaympäristössä

“Kun otetaan huomioon globaalin talouden heikkeneminen ja 5,5 prosentin lasku autoteollisuuden tuotannossa, Bosch suoriutui hyvin vuodesta 2019”, talousjohtaja Asenkerschbaumer arvioi.

Lukuisten menestyksekkäiden tuotteiden ansiosta liikevaihto ylsi 77,7 miljardiin euroon, eli se väheni edellisestä vuodesta vain 0,9 prosenttia (valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien 2,1 prosenttia). Bosch-konsernin operatiivinen liikevoitto oli 3,3 miljardia euroa, eli 4,2 prosenttia liikevaihdosta. Jos pois luetaan pakkauskoneliiketoiminnan myynnin poikkeuksellisen positiivinen vaikutus, liikevoitto oli 3,5 prosenttia.

46 prosentin omavaraisuusasteella ja kassavirran ollessa 9 prosenttia liikevaihdosta Boschin taloudellinen tilanne on vakaa. Tutkimus- ja tuotekehityskustannukset nousivat 6,1 miljardiin eli 7,8 prosenttiin myynnistä. Investoinnit kasvoivat hieman viime vuodesta 5 miljardiin euroon.

Lue lisää (englanniksi).

Lisätietoja:

Maija Andersson
maija.andersson@fi.bosch.com

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2019 lopussa noin 400 000 työntekijää. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 77,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology.

Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 72 000 henkilöä 125 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Omistajuuteen liittyvistä toiminnoista huolehtii Robert Bosch Industrietreuhand KG, jolla on myös äänienemmistö. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.