• Robert Bosch Oy/

Boschin Mobility Solutions -liiketoiminta-alue jatkaa vahvaa kasvuaan; myynti kasvoi 13 % vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

• Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen myynti kasvaa huomattavasti markkinaa nopeammin
  • ESP-järjestelmien sekä dieselin ja bensiinin suoraruiskutusjärjestelmien myynti kasvoi 20 % vuonna 2014
  • Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin liittyvä liiketoiminta kasvaa kolmanneksella vuodessa
  • Tulossa runsaasti tärkeitä ja kiinnostavia tulevaisuuden liikkuvuuteen liittyviä avauksia

Bosch-konsernin suurin liiketoiminta-alue Mobility Solutions kasvaa edelleen voimakkaasti. Valuuttakurssimuutosten huomioimisen jälkeen alan myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 7 prosenttia, ja ilman valuuttakurssimuutosten huomioimista myynnin kasvu oli peräti 13 prosenttia. "Kasvamme jälleen tänä vuonna merkittävästi markkinaa nopeammin", sanoo Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen johtaja Rolf Bulander.

Vuonna 2014 Mobility Solutionsin liiketoiminnan volyymi kasvoi 8,9 prosenttia, yli kaksi kertaa autoteollisuuden tuotantoa nopeammin. Keskeisten järjestelmien, kuten ESP-luistonestojärjestelmien sekä bensiinin ja dieselin suorasuihkutusjärjestelmien kappalemääräinen myynti kasvoi noin 20 prosenttia. Jatkossa Bosch tarjoaa myös enenevässä määrin ratkaisuja siihen, miten eri liikennemuodot limittyvät. "Olemme luomassa uutta ajattelutapaa paikasta toiseen liikkumiselle. Tämä monitahoinen konsepti kattaa autojen lisäksi polkupyörät, junat ja bussit",  Bulander kertoo.

Sähkö lisää diesel- ja bensiinikäyttöisten ajoneuvojen tehokkuutta

Tulevaisuuden liikkumisen kehittäminen on Boschille jo nyt paitsi tekninen myös kaupallinen menestys. Kehitystyön kolme kantavaa teemaa ovat liikkumisen sähköistyminen, automatisoiminen ja verkottuminen. Liiketoiminta-alueen johtaja Rolf Bulander kertoo yhtiön edistyneen hyvin kaikilla osa-alueilla. Hänen mukaansa polttomoottori säilyy liikkuvuuden keskiössä pitkälle ensi vuosikymmenelle, vaikka voimansiirto on jo sähköistetty. Seuraavien viiden vuoden aikana Boschin teknologian avulla voidaan vähentää dieselmoottoreiden kulutusta 10 prosenttia ja bensiinimoottoreiden kulutusta lähes 20 prosenttia.

Sähkövoimaan yhdistettynä polttomoottorista tulee entistä tehokkaampi. Vuoteen 2025 mennessä 15 prosenttia kaikista uusista ajoneuvoista on varustettu vähintäänkin hybridivoimansiirrolla. Pitkillä matkoilla nämä ajoneuvot kulkevat dieselin tai bensiinin voimin, mutta kaupunkiajossa ne voivat siirtyä pelkän sähkön käyttöön. "Meillä on kokemusta siitä, miten vaihtoehtoisesta voimansiirrosta tehdään menestystarina", Bulander sanoo. "Haluamme saavuttaa sähköisen voimansiirron suhteen saman mitä teimme dieselmoottoreille.”

Automatisoitu ajo vähentää onnettomuuksia yli kolmanneksella

Kuljettajaa avustavien järjestelmien markkina laajenee, koska teollisuus siirtyy kohti automatisoitua ajoa. Tällä saralla Boschin myynti kasvaa kolmanneksella vuosittain. Viime vuonna yhtiö myi ensi kertaa yli 50 miljoonaa kuljettajaa avustaviin järjestelmiin tarkoitettua ympäristöanturia. Kuten edellisvuonnakin, myös tänä vuonna myytyjen tutka- ja videoantureiden määrä kaksinkertaistuu. Bosch on myös muun muassa mukautuvissa vakionopeudensäätimissä käytettyjen tutka-antureiden globaali markkinajohtaja.

Tänä vuonna lanseerataan myös lukuisia uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka avustavat kuljettajia ruuhkissa, väistämisessä sekä kauko-ohjauksella pysäköimisessä. Vuoteen 2020 mennessä yhtiö pyrkii tuottamaan pilotin automatisoidusta ajosta moottoritiellä. Boschin johtokunnan jäsenen Dirk Hoheiselin mukaan tämä on ratkaiseva kehitysaskel kohti automatisoitua ajamista, jossa kuljettajasta tulee matkustaja.

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä kehittää  Boschilla 2 000 insinööriä – noin 700 enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen kun ZF Lenksysteme (tunnetaan nykyisin nimellä Robert Bosch Automotive Steering) siirtyi Boschin hallintaan, yhtiöllä on ollut aikaisempaakin paremmat mahdollisuudet kehittää automaattista ajamista. "Boschin teknologia mahdollistaa sen, että tulevaisuuden autot eivät ainoastaan kiihdytä ja jarruta itsenäisesti, mutta myös ohjaavat itse itseään”, Bulander sanoo.  Boschin tutkijat ennustavat, että lisääntyvä automaatio vähentää tapaturmalukuja merkittävästi; määrän ennustetaan vähenevän yli kolmanneksella pelkästään Saksassa.

Verkottunut ajaminen merkitsee kasvavaa palveluliiketoimintaa

Tulevaisuuden liikkuvuutta kehitettäessä internet on keskeisessä roolissa. Jo nyt sen avulla saadaan reaaliaikaista tietoa onnettomuuksista, tietyömaista ja liikenneruuhkista. Tämänkaltaiset tiedot ovat pitkälle automatisoidun ajon keskeinen edellytys. Lisäksi internetin avulla voi etsiä ja varata vapaita latauspaikkoja sekä maksaa sähköstä.

Verkottuminen avaa myös uusia hyödyllisiä palveluja niin teollisuuden kuin kuluttajienkin käyttöön. Kuljettajat voivat käyttää palveluja Bosch Drivelog -portaalissa älypuhelinsovelluksen avulla. "Verkottunut ajaminen on ohittanut pilottivaiheensa, ja siitä on tullut Boschille kukoistavaa palveluliiketoimintaa”, Bulander sanoo.

Bosch kehittää myös eri ​​liikennemuotojen joustavaa yhdistämistä ja tarjoaa uusia palveluita kaupunkiliikenteeseen. Yksi esimerkki Stuttgart Services -projektia varten kehitetty on ohjelmistoratkaisu, jossa yhden sirukortin avulla voi hyödyntää yhteiskäytössä olevia autoja ja pyöriä, matkustaa junalla ja bussilla sekä käyttää palveluita kuten kirjastoja tai uimahalleja.

Lisäksi Boschilla on myös jo prototyyppejä, jotka yhdistävät auton ja älykkäät kodit. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että navigointijärjestelmä ilmoittaa auton tulosta, jolloin keskuslämmitys lämmittää talon hyvissä ajoin ennen ajoneuvon saapumista.

Kattavan pressipaketin liikkuvuuden tulevaisuudesta kuvineen löydät täältä: http://www.bosch-presse.de/presseforum/details.htm?txtID=7253&tk_id=108&locale=en

Mobility Solutions on Bosch-konsernin suurin liiketoiminta-alue. Sen myynti oli vuonna 2014 33,3 miljardia euroa, joka oli 68 % koko konsernin myynnistä. Luvut tekevät Bosch-konsernista yhden johtavista autoteollisuuden alihankkijoista. Mobility Solutions -liiketoiminta-alue tarjoaa asiakkailleen integroituja liikkuvuuteen liittyviä ratkaisuja. Se  yhdistää konsernin osaamisen kolmella liikkuvuuteen liittyvällä alueella: automatisoimisessa, sähköistämisessä ja verkottumisessa. Liiketoiminta-alueen pääasiallisia toimialueita ovat ruiskutusteknologiat ja voimansiirron komponentit polttomoottoreille, monipuoliset ratkaisut voimansiirron sähköistykseen, ajoneuvon turvajärjestelmät, kuljettavaa avustavat ja automatisoidut järjestelmät, käyttäjäystävällisten infotainment-järjestelmien teknologia, kahden auton väliseen tai esimerkiksi auton ja korjaamon väliseen viestintään liittyvät teknologiat sekä korjaamokonseptit, teknologiat ja palvelut autoalan jälkimarkkinoille. Bosch tunnetaan monista autoteollisuuden innovaatioistaan kuten esimerkiksi elektronisesta moottorinohjauksesta, ESP-ajonvakautusjärjestelmästä ja common rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä dieselmoottoreille.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 49 miljardia euroa*, ja sen palveluksessa oli 1.4.2015 noin 360 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2014 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 4 600 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lisätietoa: bosch.fi ja bosch-press.com.

* Vuoden 2014 myyntiluvut eivät sisällä yhtiön aiempia yhteisyrityksiä BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (nykyisin BSH Hausgeräte GmbH) ja ZF Lenksysteme GmbH (nykyisin Robert Bosch Automotive Steering GmbH), jotka ovat nykyään yhtiön omistuksessa kokonaisuudessaan.