Boschin sähköntuottoon liittyvät innovaatiot mukana autojen teknisessä kehityksessä jo sadan vuoden ajan

Boschin kehittämä teknologia mahdollistaa edulliset ja vähäpäästöiset kompaktiluokan hybridit

• Boschin kehittämästä generaattoriteknologiasta hybridiautojen voimanlähde
    • Boost Recuperation System vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä jopa 15 %
    • Generaattori tuotti autoon sähkövirran jo vuonna 1913 mahdollistaen muun muassa autoradion, tuulilasinpyyhkimet ja sähköiset ajovalot

Bosch toi markkinoille ensimmäiset sähköiset ajovalot vuonna 1913. Sata vuotta sen jälkeen Bosch valjastaa generaattorin hybridiautojen käyttökomponentiksi. Yhtiön kehittämä Boost Recuperation System mahdollistaa hybriditekniikan asentamisen edullisesti myös kompaktiluokan autoihin.

Boost Recuperation System – edullisempaa ja vähäpäästöisempää ajamista vuonna 2013

Boschin kehittämä Boost Recuperation System tekee vähän kuluttavasta hybridimoottorista saavutettavan myös kompaktiluokassa. Teknologia madaltaa ajoneuvon polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä jopa 15 prosentilla. Rullaustoiminnossa, moottorin ollessa sammutettuna, voidaan saavuttaa vielä ylimääräinen 10 % säästö.

Boost Recuperation System yhdistää samaan järjestelmään rekuperaation, vääntömomenttituen, start/stop-järjestelmän sekä rullaustoiminnon. Järjestelmän ytimen muodostaa vahva generaattori, joka tukee polttomoottoria 10 kW:n teholla. Jarrutuksessa muodostunut ylimääräinen energia tallennetaan 48 V:n sähköverkosta nopeasti ja tehokkaasti 0,25 kWh:n litiumioniakkuun, josta energia johdetaan tarvittaessa takaisin apumoottorina toimivaan generaattoriin. Start-stop-järjestelmä ulottuu myös vapaalla lasketteluun: mikäli jarru- tai kaasupoljinta ei paineta, järjestelmä pysäyttää polttomoottorin automaattisesti. Moottorin uudelleenkäynnistys tapahtuu pehmeästi ilman melua tai nykäyksiä.

Bosch toi sähkövirran autoihin jo vuonna 1913

Bosch toi sähkövirran autoon jo 100 vuotta sitten, kun generaattori antoi vuonna 1913 virran maailman ensimmäiselle sähköiselle ajovalolle. Sen jälkeen generaattori alkoi toimia yhä enemmän auton sähköntuottajana. Nykyään se antaa virtaa autoradiolle, lasinnostimille, ilmastointilaitteelle ja ESP:n kaltaisille turvajärjestelmille.

Ennen sähköisiä ajovaloja autoissa käytettiin karbidilamppuja, joiden kanssa toimiminen oli hankalaa, sillä monet kaupungit olivat kieltäneet niiden käytön alueellaan. Näin ollen ne piti sytyttää uudestaan monta kertaa matkan aikana. Lisäksi niissä oli huomattava palovaara.

Helpotusta tähän ongelmaan toi Bosch-valo, joka oli mahdollista kytkeä päälle ja pois napin painalluksella. Maaliskuussa 1913 markkinoille tulivat ensimmäiset generaattorit yhdessä ajovalojen, jännitteensäätimien ja akkujen kanssa. Sen jälkeen generaattori on kehittynyt välttämättömäksi virrantuottajaksi kaikille niille sähköisille laitteille, jotka tekevät autolla ajamisesta turvallisempaa ja mukavampaa.

Lisätiedot: toimialajohtaja Marko Paananen, Robert Bosch Oy, p. 050 544 6149, marko.paananen@fi.bosch.com.

Automotive Technology on Bosch-konsernin suurin liiketoiminta-alue. Sen myynti vuonna 2012 oli 31,1 miljardia euroa, joka oli 59 % koko konsernin myynnistä. Luvut tekevät Bosch-konsernista yhden johtavista autoteollisuuden alihankkijoista. Maailmanlaajuisesti kyseisellä liiketoiminta-alueella työskentelee noin 171 000 henkilöä pääasiassa seuraavilla toimialoilla: ruiskutusteknologia polttomoottoreille, vaihtoehtoiset voimanlähteet, tehokkaat ja verkotetut voimansiirron komponentit, ajoturvallisuuteen liittyvät aktiiviset ja passiiviset järjestelmät, avustavat toiminnot ja mukavuustoiminnot, käyttäjäystävällisiin informaatiojärjestelmiin tai kahden auton väliseen tai esimerkiksi auton ja korjaamon väliseen viestintään liittyvät teknologiat sekä konseptit, teknologiat ja palvelut autoalan jälkimarkkinoille. Bosch tunnetaan monista autoteollisuuden innovaatioistaan kuten esimerkiksi elektronisesta moottorinohjauksesta, ESP® ajonvakautusjärjestelmästä ja common rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä dieselmoottoreille.

Bosch-konserni on maailman johtavia teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2012 liikevaihto oli 52,5 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli yli 306 000 työntekijää. Vuoden 2013 alusta lähtien konsernin toiminta on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen runsaat 360 tytäryhtiötä yli 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Bosch käytti vuonna 2012 tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan noin 4,8 miljardia euroa ja teki maailmanlaajuisesti lähes 4 800 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.