Boschin teknologia saa taksit lentämään

Konsultointiyritys Boston Consulting Group ennustaa, että vuonna 2030 ihmiset lentävät eri puolilla maailmaa miljardi lentotaksimatkaa. Useimmat näistä takseista pystyvät toimimaan ilman kuljettajaa. Bosch kehittää huipputason anturiteknologiaa, joka tekee lentotakseista turvallisia, mukavia ja käteviä.

”Suunnitelmien mukaan ensimmäiset lentotaksit nousevat ilmaan suurimmissa kaupungeissa viimeistään vuonna 2023. Bosch tavoittelee merkittävää roolia tämän tulevaisuuden markkinan muovaamisessa”, sanoo Boschin autoelektroniikkadivisioonan johtaja Harald Kröger. Perinteinen ilmailuteknologia on liian kallista, kookasta ja painavaa lentotakseissa käytettäväksi. Tämä ongelma voidaan ratkaista muun muassa robottiautoissa ja ESP-luistonestojärjestelmissä käytettävillä antureilla.

Boschin teknologia mahdollistaa tarkan ohjauksen

Bosch on kehittänyt lentotaksien yleisohjauslaitteen yhdistämällä kymmeniä antureita. Yleisohjauslaitteella lentotaksien sijaintia voidaan määrittää jatkuvasti ja se mahdollistaa lentotaksien tarkan ja turvallisen ohjaamisen. Tarvittavat tiedot saadaan muun muassa lentävien ajoneuvojen liikkeitä ja kohtauskulmaa tarkasti mittaavista kiihtyvyys- ja suuntakulma-antureista. Vaikka ilmailualalla käytettävät anturijärjestelmät voivat maksaa satoja tuhansia euroja, Bosch pystyy käyttämään omaa ratkaisuaan murto-osalla tästä hinnasta. Bosch hyödyntää ratkaisuja, joita se on jo vuosien ajan kehittänyt ja valmistanut autoteollisuudelle.

”Tavoitteemme on tehdä lentotaksien käytöstä kohtuullisen hintaista useille palveluntarjoajille”, sanoo ohjauslaitteita kehittävän teknologiatiimin johtaja Marcus Parentis

Boschin anturit ovat erityisen pieniä ja kevyitä. Lentotaksien valmistajat voivat helposti asentaa Boschin anturirasian ilma-aluksiinsa kytke ja käytä -periaatteella.

Miljardi lentoa lentotakseilla vuonna 2030

Testilennot on tarkoitus aloittaa esimerkiksi Dubaissa, Los Angelesissa, Dallasissa ja Singaporessa vuonna 2020. Asiantuntijat odottavat kaupallisen toiminnan alkavan vuonna 2023. Aluksi lentotakseissa on todennäköisesti kuljettaja, mutta autonomiset lennot maassa olevan henkilökunnan ohjauksessa olevilla kevyillä ilma-aluksilla aloitetaan suurimpien kaupunkien kattojen yllä mahdollisesti jo vuonna 2025.

Lisäkysymyksiä ja -vastauksia

Millaista teknologiaa Bosch tarjoaa?

Anturirasiassa käytetään MEMS- (mikrosähkömekaanisia) antureita. Ne syöttävät ohjauslaitteisiin tietoa auton jarrutuksista, kiihdytyksistä ja kulkusuunnasta. Boschin anturirasiassa on kiihdytysantureita, jotka mittaavat ilma-aluksen liikkeitä. Sisäänrakennetut suuntakulma-anturit mittaavat lentävän ajoneuvon kohtauskulmaa ja magneettikenttäanturit mittaavat sen kompassisuuntaa. Pakettiin sisältyy myös paineantureita, jotka mittaavat korkeutta ilmanpaineen perusteella ja määrittävät ajoneuvon nopeuden dynaamisten painelukemien perusteella.

Mille tahoille Bosch toimittaa anturirasiaa?

Bosch on yhteydessä useisiin tällä alalla toimiviin tahoihin ilmataksien valmistajista start-upeihin, jotka haluavat rakentaa lentäviä ajoneuvoja ja tarjota jakamispalveluita.

Miksi lentotaksit ovat vaihtoehto?

Lentotaksit tarjoavat uuden keinon välttää suurten kaupunkien liikenneruuhkat. Ne ovat yksi vaihtoehto lisää siirtyä paikasta toiseen nopeasti tulevaisuuden kaupungeissa. Lentotakseilla säästyy aikaa 10 kilometrin mittaisilla tai sitä pitemmillä matkoilla nykyisiin kulkuvälineisiin verrattuna. Lentotaksien toimintasäde on enintään 300 kilometriä.

Kuinka paljon lentotaksit maksavat?

Konseptista ja matkustajamäärästä riippuen lentotaksi maksaa noin 500 000 euroa. Siksi lentävät robottisähköautot tarjoavat etuja etenkin jakamisratkaisuihin. Melko kalliista hinnastaan huolimatta lentotaksi on kuitenkin huomattavasti edullisempi kuin nykyaikaisella teknologialla varustettu verrattavissa oleva helikopteri. Siksi on tärkeää, että toimittajat tarjoavat luotettavaa teknologiaa, joka on kevyttä ja helppoa asentaa ja perinteistä ilmailuteknologiaa edullisempaa.

Lehdistökuvat: #1847934, #1847935, #1847936, #1847937, #1847938, #1847939, #1852143

Yhteyshenkilö lehdistön tiedusteluja varten:

Annett Fischer,
Puhelin: +49 711 811 6286

Twitter: @Annett__Fischer

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2018 lopussa noin 410 000 työntekijää. Vuonna 2018 konsernin liikevaihto oli 78,5 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 460 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 68 700 henkilöä 130 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Omistajuuteen liittyvistä toiminnoista huolehtii Robert Bosch Industrietreuhand KG, jolla on myös äänienemmistö. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.