Boschin uusi tuulilasinäyttö BMW-ajoneuvoihin – tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään

• Uusi näyttöteknologia BMW-konsernin ajoneuvoihin
  • Tuulilasinäyttö maksimaalisella laadulla ja tarkkuudella
  • Täysin integroitu kojetauluun
  • Hyödynnettävissä eri automalleissa

Tuulilasinäyttö löytää tiensä yhä pienempiin automalleihin. Näyttö projisoi tärkeän informaation kuljettajan silmien tasalle, jottei kuljettajan tarvitse siirtää katsetta pois tiestä. Bosch on kehittänyt erinomaisen kuvanlaadun ja tarkkuuden omaavan näytön, jota BMW-konserni on päättänyt käyttää eri ajoneuvoissaan. Järjestelmä, joka on aluksi saatavilla uudessa MINI Hatch -mallissa, on täysin integroitavissa kojetauluun.

Tuulilasinäytössä tiedot, kuten ajonopeus, navigointisuositukset ja varoitukset näkyvät ikään kuin ne olisivat ilmassa auton edessä. Tämä rauhoittaa myös kuljettajan katsetta, kun silmiä täytyy tarkentaa harvemmin. "Kuljettajan ei tarvitse jatkuvasti vaihtaa katsetta tiestä kojelautaan ja takaisin”, kertoo Manfred Baden, Boschin Car Multimedia -toimialan johtaja.

Uusi järjestelmä kuuluu tuulilasinäyttöjen niin sanottuun ”sulauttavien näyttöjen” kategoriaan. Niiden luoma kuva ikään kuin sulautuu maisemaan sillä seurauksella, että kuva näyttäisi olevan noin kahden metrin päässä auton edessä. Järjestelmä ei heijasta informaatiota itse tuulilasille vaan sen eteen sijoitetulle pienelle näytölle. Järjestelmä on siten täysin itsenäinen ja voidaan asentaa erilaisiin ajoneuvoihin ilman suuria teknisiä muutoksia. Etupenkin matkustaja ei näe tietoja.

Erinomaista tarkkuutta

Edistyksellisen optisen integroinnin ansiosta Boschin tuulilasinäyttö näyttää tiedot terävinä ja häiriöttöminä myös kuljettajan pään liikkuessa. Yksi laitteen teknisistä kohokohdista on muovinen ”yhdistäjänäyttö”, jossa on asfäärinen pinta.

Uusi tuulilasinäyttö on osa itsenäistä moduulia, joka voidaan täysin integroida kojetauluun.  Näyttö tulee esiin tarvittaessa ja vetäytyy takaisin moduuliin, kun järjestelmä on kytketty pois päältä.

Turvallisempaa ja helpompaa ajamista

Uusi näyttö koostuu kuvayksiköstä ja näyttölaitteesta. Kuvayksikkö on varustettu värillisellä nestekidenäytöllä (LCD), jonka resoluutio on 480 x 240 pikseliä. Valosignaali kimpoaa taittuvien peilien kautta näyttöyksikköön, jonka oleellinen osa on niin sanottu yhdistäjänäyttö , joka heijastaa kuvan edelleen kuljettajan näkökenttään.

Yhdistäjänäytön kulmaa ja kirkkautta voidaan hienosäätää sopivaksi kuljettajan pituuteen ja toiveisiin nähden. "Uusi tuulilasinäyttö vähentää kuljettajan tehtäviä ja tekee autolla ajamista entistä turvallisempaa ja mukavampaa", sanoo Manfred Baden.

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Niina Haasola, puh. +358 50 545 0548, niina.haasola@fi.bosch.com

Automotive Technology on Bosch-konsernin suurin liiketoiminta-alue. Sen myynti oli vuonna 2013 30,6 miljardia euroa, joka oli 66 % koko konsernin myynnistä. Luvut tekevät Bosch-konsernista yhden johtavista autoteollisuuden alihankkijoista. (Huom. Konsolidointiin liittyvistä lakimuutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa). Automotive Technology -liiketoiminta-alue toimii pääasiassa seuraavilla toimialoilla: ruiskutusteknologia polttomoottoreille, vaihtoehtoiset voimanlähteet, tehokkaat ja verkotetut voimansiirron komponentit, ajoturvallisuuteen liittyvät aktiiviset ja passiiviset järjestelmät, avustavat toiminnot ja mukavuustoiminnot, käyttäjäystävällisiin informaatiojärjestelmiin tai kahden auton väliseen tai esimerkiksi auton ja korjaamon väliseen viestintään liittyvät teknologiat sekä konseptit, teknologiat ja palvelut autoalan jälkimarkkinoille. Bosch tunnetaan monista autoteollisuuden innovaatioistaan kuten esimerkiksi elektronisesta moottorinohjauksesta, ESP® ajonvakautusjärjestelmästä ja common rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä dieselmoottoreille.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2013 sen liikevaihto oli 46,1 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli noin 281 000 työntekijää (Huom. Kirjanpitoon liittyvistä muutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa). Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 360 tytäryhtiötä noin 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2013 Bosch investoi yli 4,5 miljardia euroa tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja jätti maailmanlaajuisesti noin 5 000 patenttihakemusta. Se tarkoittaa keskimäärin 20 patenttia päivässä. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – yhtiö tarjoaa maailmanlaajuisesti tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-presse.de, http://twitter.com/BoschPresse