CES® 2017: Nämä älyratkaisut Bosch esittelee Las Vegasissa

Verkottuminen tekee jokapäiväisestä elämästä helpompaa ja muuttaa esineet ihmisen kumppaneiksi

• Boschin osasto kuluttajaelektroniikan CES 2017 -messuilla: Central Hall, #14128
    • Älykodit tekevät elämästä helpompaa ja turvallisempaa
    • Älykaupungit parantavat elämänlaatua
    • Uusi konseptiauto on kuljettajan henkilökohtainen assistentti
    • Teollisuus 4.0 verkottaa ihmiset, laitteet ja esineet reaaliajassa
    • Anturiteknologia mahdollistaa verkottumisen
    • CES Innovation Awards: neljä tunnustusta kolmelle Boschin ratkaisulle
    • Uutisia, videoita ja animaatioita Boschin verkottuneista ratkaisuista osoitteessa iot.bosch.com

Las Vegasissa 5.–8.1.2017 järjestettävillä maailman suurimmilla kuluttajaelektroniikan CES 2017 -messuilla Bosch näyttää, miten verkottuminen muuntaa esineet ihmisen kumppaneiksi ja assistenteiksi. Bosch esittelee tapahtumassa muun muassa älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja teollisuus 4.0:an liittyviä ratkaisujaan.

Älykoti tekee elämästä helpompaa ja turvallisempaa

Kaikkia kodin verkottuneita laitteita voi ohjailla Bosch Smart Home System -älykotisovelluksen avulla. CES-messuilla Bosch esittelee uusia järjestelmään tuotuja teknologioita.

Kolme uutta turvallisuuteen liittyvää ratkaisua: Sisäkäyttöön tarkoitetun 360 ° -kameran ja Eyes -nimellä kulkevan ulkokäyttöön tarkoitetun kameran avulla voi seurata, mitä kotona tapahtuu, riippumatta siitä, missä päin maailmaa asukas itse on. Ulkokäyttöön tarkoitettu ”Eyes” yhdistää ulkovalon, liiketunnistimet ja viestintäjärjestelmän yhdeksi älykkääksi laitteeksi. Bosch Twinguard -palovaroitin tarkkailee myös kodin sisäilman laatua, ja laitteen dual ray -teknologia auttaa havainnoimaan vaaralliset tilanteet entistäkin luotettavammin.

Skenaariomanageri tuo mielenrauhan: Niin kutsuttu skenaariomanageri tekee verkottuneesta kodista vieläkin intuitiivisemman. Kun asukas poistuu kotoa, hänen ei tarvitse enää tarkistaa, ovatko sähkölaitteet, valot tai lämmitys kytketty pois päältä. Haluttu skenaario voidaan aktivoida yhdellä sormen napautuksella Boschin älykotisovelluksen kautta.

Henkilökohtainen assistentti keittiöön: "My kitchen elf" – tai lyhyesti Mykie – on älykäs avustaja keittiöön. Ääniohjauksella toimiva Mykie kuuntelee käyttäjiään, vastaa heidän kysymyksiinsä ja auttaa monissa päivittäisissä askareissa. Mykie osaa kertoa muun muassa sen, mitä ruokia jääkaapissa on, kuinka kauan kakku pitäisi pitää uunissa, ja paistaako aurinko iltapäivällä. Mykien avulla käyttäjä voi ohjata myös kaikkia Home Connect -kodinkoneita.

Verkottuneet sähkötyökalut: Boschin kattava tarjonta ammattilaisille ulottuu aina työkaluista työprosessien optimointiin kehitettyyn varastonhallinnan järjestelmään. Verkotettujen Bosch-sähkötyökalujen käyttäjät voivat personoida laitteiden toiminnot vastaamaan yksilöllisiä tarpeitaan. Sovellus antaa myös tietoa laitteen tilasta ja vinkkejä toimintahäiriöiden korjaamiseen. Lisäksi se näyttää kuinka kauan laite on ollut käytössä. Joissakin tapauksissa sovellusta voidaan käyttää myös kauko-ohjaimena ajan säästämiseksi.

Älykaupunki parantaa elämänlaatua, energiatehokkuutta ja turvallisuutta

Boschin älykaupunkeihin liittyvä ulottuu aina liikkuvuudesta talotekniikkaan. Liikkuvuuden saralla esillä on ympäristön monitorointijärjestelmiä ja verkottuneita pysäköintiteknologioita samoin kuin kaluston hallintaan, sähköiseen liikkuvuuteen ja intermodaaliseen liikkumiseen liittyviä ratkaisuja. Talotekniikan ja energiateollisuuden alueelta yhtiö esittelee ratkaisuja virtuaalisten voimalaitosten tarpeisiin samoin kuin energiatehokkaaseen lämmitykseen, veden lämmitykseen ja jäähdytykseen sekä energian varastointiin. Lisäksi Bosch esittelee palontorjuntateknologiaa, kulunvalvontajärjestelmiä ja videovalvontaratkaisuja. Asuinrakennuksille Bosch tarjoaa älykotiteknologiaa ja verkottuneita kodinkoneita.

Älykästä teknologiaa uusille asuinalueille San Franciscossa: Bosch esittelee messuilla, miten San Fransiscoon rakentuu kaksi uutta houkuttelevaa asuinaluetta, The San Francisco Shipyard ja Candlestick. FivePoint ja Bosch työskentelevät yhdessä The San Francisco Shipyardin verkottamiseksi. CES-messuilla kävijät saavat kokemuksen elämästä älykaupungissa.

Vivatar: Uusi Vivatar-sovellus on digitaalinen suojelusenkeli aktiivisille ihmisille. Sovelluksen GPS:n ja chat-toimintojen avulla käyttäjät voivat pitää yhteyttä ystäviinsä ja perheeseensä, mikäli he tuntevat olonsa uhatuksi esimerkiksi illalla pimeällä liikkuessaan tai vaikeakulkuisessa maastossa urheillessaan. Hätätilanteessa käyttäjät voivat saada nopeasti apua sovelluksen Bosch Emergency Service -toiminnon avulla vain yhdellä sormen napautuksella.

Yhteisöpohjainen pysäköinti: Erityisesti kaupunkien asuinalueilla tienvieruspaikat ovat usein kiven alla. Boschin yhteisöpohjaisen pysäköinnin järjestelmä helpottaa parkkipaikan löytämistä. Autot havaitsevat vapaat paikat ultraääniantureiden avulla ohi ajaessaan ja mittaavat niiden koon. Kerätyt tiedot viedään digitaaliselle kartalle, minkä jälkeen tehokkaat algoritmit arvioivat tietojen uskottavuuden ja tekevät ennusteita parkkipaikkatilanteesta. Reaaliaikainen kartta on lähellä ajavien autojen saatavilla, ja kuljettajat voivat sen avulla ajaa suoraan vapaana olevaan pysäköintiruutuun. Bosch testaa parhaillaan yhteisöpysäköinnin konseptia yhdessä Mercedes-Benzin ja muiden autonvalmistajien kanssa Saksan ja muun Euroopan kaupungeissa.

Verkottunut liikkuvuus: autosta tulee henkilökohtainen avustaja

Bosch esittelee autoja koskevan visionsa CES 2017 -messuilla uuden konseptiauton muodossa. Verkottuminen tekee autosta niin kutsutun kolmannen elintilan kodin ja työpaikan ohella. Automatisoidun ajon ansioista kuljettajat ja matkustajat voivat hyödyntää paikasta toiseen siirtymiseen kuluvan ajan tehokkaasti vaikkapa sähköposteja kirjoittamalla tai videoita katsomalla. Uusi konseptiauto on varustettu lukuisilla kiinnostavilla innovaatioilla:

• Kasvojentunnistus ja älykäs personointi: Kasvojentunnistuksen avulla auto voi säätää ohjauspyörän, peilit, sisälämpötilan ja radioasemat kuljettajan henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Auto myös havaitsee autoilijan mahdollisen uneliaisuuden: mikäli näyttää siltä, että kuljettaja on vaarassa nukahtaa tai vaikuttaa muuten hajamieliseltä, auto antaa varoituksen ja auttaa siten estämään kriittisten tilanteiden syntymisen.
    • Ultra Haptics -eleohjaus: Konseptiauto on varustettu ensimmäisellä tuntopalautteella varustetulla eleohjauksen järjestelmällä. Ultra Haptics -startupin kanssa kehitetty tekniikka hyödyntää ultraääniantureita, jotka tunnistavat eleet ja antavat niistä palautetta.
    • Haptinen palaute neoSensen avulla: Kosketusnäytön tuntopalaute saa näytöllä näkyvät painikkeet tuntumaan todellisilta. Kun esimerkiksi infotainment-järjestelmää voi käyttää siihen katsomatta, kuljettajat voivat pitää katseensa tiellä ja liikenneturvallisuus paranee. Haptinen kosketusnäyttö sai CES Innovation Award 2016 -palkinnon ja on sittemmin ottanut suuria harppauksia kohti sarjatuotantoa.
    • Kristallinkirkas OLED-näyttö: Konseptiauto on ensimmäinen OLED-näytöillä (organic light-emitting diode) varustettu auto. Niiden ansiosta näyttö on kristallinkirkas.
    • Digitaaliset peilit: The Mirror Cam System korvaa auton molemmat ulkopeilit. Videoantureiden välittämät kuvat näkyvät auton sisäpuolen näytöillä. Digitaalinen teknologia mahdollistaa myös sen, että näytöt voivat valikoida tarvittavan tiedon tilanteesta riippuen. Esimerkiksi maantiellä ajettaessa, tärkeintä on näyttää, mitä tapahtuu auton takana. Sen sijaan kaupunkiajossa laajempi näkymä auton ympäristöön auttaa parantamaan turvallisuutta. Näytön hyvä kontrasti parantaa näkyvyyttä ajettaessa yöllä.
    • Auton ja kuljettajan välinen viestintä: Tulevaisuudessa niin kutsuttu Human Machine Interface (HMI) on yhä tärkeämmässä roolissa etenkin automatisoidun ajamisen osalta. Se kertoo kuljettajalle muun muassa sen, onko automatisoitu ajaminen mahdollista tietyllä reitillä. Kuljettaja voi luovuttaa vastuun ajamisesta autolle painamalla ohjauspyörän kahta painiketta useiden sekuntien ajan. Automatisoidun ajon aikana HMI näyttää kuljettajalle, mitä auton anturit tunnistavat, ja kuinka paljon aikaa on jäljellä siihen, että kuljettajan on jälleen alettava ajaa itse.
    • Auton ja kodin välinen viestintä: Automatisoidun ajon aikana kuljettajilla on suurempi määrä infotainment-ratkaisuja käytettävissään kuin silloin kun he ajavat itse. Älykotisovelluksen avulla kuljettaja voi esimerkiksi säätää kodin lämpötilaa tai tarkistaa, onko jääkaapissa tarpeeksi ruokaa. Sovellus voi myös lähettää kauppalistan ruokakaupan lähetille napin painalluksella.
    • Auton ja polkupyörän välinen viestintä: Erityisesti muiden ajoneuvojen takana kulkevat polkupyörät jäävät helposti huomaamatta. Tulevaisuuden autot saavat tiedon muista tienkäyttäjistä jo kauan ennen kuin ne ovat näkyvissä. Boschin konseptiauto on varustettu teknologialla, jonka avulla ajoneuvot voivat vaihtaa tietoja sijaintaan ja kulkusuunnastaan. Tämä vähentää törmäyksen vaaraa.
    • Bosch Integrated Payment Solutions: Boschin kehittämä e-maksuratkaisu tarjoaa uusia palveluita läpi koko esineiden internetin ekosysteemin. Standardoidun maksamistoiminnon edellyttämät sopimukset on jo allekirjoitettu monien maksujärjestelmien kuten PayPalin kanssa.

Auton ja korjaamon välinen viestintä: Verkottunut korjaamo toimii vuorovaikutuksessa web-pohjaisten palvelujen ja lisätyn todellisuuden sovellusten kanssa. Tulevaisuudessa kuljettajat ja korjaamot pystyvät suunnittelemaan korjaamokäynnit helpommin, mikä parantaa työprosesseja.

Hätäviestipalvelu autoon jälkiasennuksena: Retrofit eCall on eCall-hätäviestipalvelun käyttöönottoon kehitetty jälkiasennusadapteri. Tupakansytyttimeen asennettavan laitteen kiihtyvyysanturi havaitsee mahdollisen törmäyksen ja laukaisee hätäpuhelun. Älypuhelinsovellus lähettää tiedon auton sijainnista. Sovellus analysoi myös törmäyksen vakavuuden, ja tarvittavat toimenpiteet aloitetaan automaattisesti välittömästi. Jos törmäyksellä ei vaikuttaisi olevan vakavia seurauksia, ohjauskeskus soittaa kuljettajalle ja määrittää, tarvitaanko hinausautoa tai ambulanssia. Jos kuljettaja ei vastaa, ambulanssi hälytetään välittömästi.

Ohjelmistopäivitykset "over the air" (FOTA): Verkottuneiden toimintojen ja erityisesti pitkälle automatisoidun ajamisen edellytyksenä on, että teknologia toimii luotettavasti koko ajoneuvon elinkaaren ajan. Tämä edellyttää ohjelmistopäivityksiä, jotka voidaan suorittaa pilvipalvelun kautta. Bosch tarjoaa tarvittavat laitteistot ja Bosch-konserniin kuuluvat yhtiöt Etas ja ESCRYPT vastaavat tarvittavista lähetys- ja salaustekniikoista.

Perfectly keyless: Kulkuneuvo voidaan avata ja käynnistää salatulla digitaalisella puhelimessa olevalla avaimella. Autoa lähestyttäessä Perfectly keyless tunnistaa automaattisesti puhelimessa olevan salaisen avaimen ja mittaa välimatkan kulkuneuvoon. Auton avaaminen sallitaan tietyn matkan päässä autosta. Myös auton käynnistäminen sallitaan ainoastaan silloin, kun Perfectly keyless tunnistaa mobiililaitteen auton sisällä. Kun käyttäjällä on digitaalinen avain mobiililaitteessaan, Perfectly keyless -tuote parantaa auton yksilöllisiä kuljettajakohtaisia asetuksia ja tekee avaimen jakamisesta muiden perheenjäsenten tai ystävien kesken entistä helpompaa.

Teollisuus 4.0 yhdistää ihmiset, laitteet ja esineet reaaliajassa

IoT Gateway: Uuden IoT Gateway -ratkaisun avulla Bosch voi tarjota verkottuneen teollisuuden edut myös vanhempien laitteiden käyttöön. Monia näistä laitteista ei ole varustettu verkottuneen tuotannon edellyttämillä antureilla, ohjelmistoilla tai yhteyksillä. IoT Gateway yhdistää anturitekniikkaa, ohjelmistoja ja IoT-pohjaisia teollisuuden valvontajärjestelmiä. Tämä tekee koneen tarkkailun mahdolliseksi myös etänä.

Automaattinen tuotantoassistentti (APAS): APAS-robotti mahdollistaa joustavan ja tehokkaan teollisen valmistuksen. Raskaista, vaarallisista ja yksitoikkoisista tehtävistä huolehtiva robotti on suunniteltu toimimaan tiiviissä yhteistyössä ihmisten kanssa. CES-messuilla APAS tarjoilee kävijöille kahvia ja hattaraa. Antureidensa ansiosta laite myös tunnistaa, mikäli ihminen tulee liian lähelle sitä, ja sammuu välittömästi.

Lisätty todellisuus ja livestriimaus teollisessa valmistuksessa: Boschin uusien lisätyn todellisuuden ratkaisujen avulla työntekijät voivat nyt saada apua myös laitteiden ylläpitoon. Digitaalinen tieto teknisistä yksityiskohdista tukee livenauhoituksia, ja käyttäjät saavat tarkkaa kuvaa laitteiden sisuksista niitä avaamatta. Näin huoltomiehet voivat havaita ja korjata viat nopeasti ja luotettavasti. Toimintoa simuloidaan CES-tapahtumassa katkenneen johdon avulla: animaatiot ohjaavat käyttäjää korjaustoimenpiteissä vaihe vaiheelta.

Boschin videoanalyysipalvelun avulla työntekijät voivat visualisoida tuotantoprosesseja etänä ja reaaliajassa. Tallenteita voidaan käyttää tiedonlouhintaan, esimerkiksi satunnaisten vikojen pitkän aikavälin analysointiin.

Älykäs anturteknologia: pienet anturit mahdollistavat verkottumisen

MEMS-anturit: Boschin MEMS-antureita löytyy niin ajoneuvoista, älypuhelimista, pelikonsoleista, tableteista kuin lukemattomista muistakin laitteista. Ne toimivat miljoonien elektronisten laitteiden silminä ja korvina, ja tekevät siten monista sovelluksista mahdollisia. CES 2017 -messuilla Bosch esittelee uuden MEMS-anturin, joka havaitsee tarkasti esimerkiksi älypuhelimien, tablettien, puettavien älylaitteiden ja lennokkien korkeuden muutokset.

XDK-anturialusta uusien IoT-ratkaisujen kehittämiseen: Boschin kehittämä XDK-anturialusta on erilaisilla antureilla sekä Bluetooth- ja WiFi-yhteydellä varustettu laitteisto- ja ohjelmistoalusta. Se sisältää muun muassa kiihtyvyys- ja kiertonopeustunnistinanturit, magnetometrin sekä äänen volyymia, kosteutta, ilmanpainetta, lämpötilaa ja digitaalista valoa mittaavat anturit. Yritykset voivat käyttää anturialustaa omien IoT-ratkaisuidensa kehittämiseen.

CES Innovation Awards: Boschin ratkaisuille neljä palkintoa

Moottoripyörän perinteisen kojelaudan näytöllä korvaava kuljettajan tietojärjestelmä voitti CES Innovation Awards -kilpailun In-Vehicle Audio/Video -kategorian ja sai kunniamaininnan Vehicle Intelligence -kategoriassa. Sisäänrakennettu moduuli kokoaa kaikki kojelaudan tiedot yhdelle näytölle ja mukauttaa näkymää reaaliajassa. Kuljettaja voi liittää älypuhelimensa moottoripyörän järjestelmään ja siten käyttää tiettyjä sovelluksia myös ajon aikana. Järjestelmä sopeuttaa näytön kulloisenkin tarpeen mukaan ja kuljettaja näkee siten vain tarvitsemansa tiedot. Lisäksi pienille moottoripyörille ja skoottereille kehitetty turvallisuusratkaisu sai kunniamainonnan Vehicle Intelligence -kategoriassa. Älypuhelin yhdistetään ajoneuvoon Bluetoothin avulla.

Verkottunut vedenlämmitin: Myös Boschin The Greentherm 9000iSE -vedenlämmitin sai CES Innovation Award tunnustuksen. Greentherm 9000iSE -läpivirtauslämmitin voidaan kytkeä älylaitteen avulla päälle tai pois mistä tahansa. Käyttäjät voivat sovelluksen avulla myös valvoa kattiloita ja säätää veden lämpötilaa. Vian sattuessa lämmitin lähettää varoitusviestin käyttäjän älypuhelimeen.

BOSCH CES 2017 -messuilla
    Las Vegasissa järjestettävillä CES 2017 -messuilla Bosch näyttää, miten esineiden internet muuttaa teknologian ihmisen kumppaniksi kaikilla elämänalueilla: ratkaisut parantavat liikkuvuutta ja muovaavat tulevaisuuden kaupunkeja. Lisäksi ne tekevät kodeista älykkäitä, terveysteknologiasta tehokkaampaa ja työstä helpompaa. Bosch esittelee verkottuneista ratkaisuista koottua, alati laajentuvaa "simply.connected" -portfoliotaan messutapahtumassa nyt viidettä kertaa.

Boschin lehdistötilaisuus
    Boschin lehdistötilaisuus järjestetään keskiviikkona 4.1.2017 klo 9.00. Tilaisuuden puhujana toimii Boschin johtoryhmän jäsen Werner Struth. Paikka: Mandalay Bay South Convention Center, Level 2, Mandalay Bay Ballrooms BCD

CES 2017 Twitterissä
    Boschin CES 2017 -kohokohdat Twitterissä: #BoschCES

Boschin osasto
    Central Hall, osasto #14128

Paneelit, joissa on Boschin asiantuntijoita:

• To 5.1.2017 klo 11.30: “MEMS & Sensors: Personalizing Consumer Technology” -sarjan paneeli “Where are Consumer Electronics Taking the Sensors Industry?”
      Boschin asiantuntija: Dr. Stefan Finkbeiner, CEO and General Manager, Bosch Sensortec
      Paikka: Venetian, Level 4, Marcello 4501
    • Pe 6.1.2017 klo 15.30: “Vehicle Technology”-sarjan paneeli “Redefining the Automotive Infotainment Experience”
      Boschin asiantuntija: Torsten Mlasko, Managing Director, Bosch SoftTec Paikka: Las Vegas Convention Center N258

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 70,6 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli 31.12.2015 noin 375 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös sen myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch edustettuna noin 150 maassa. Yhtiön tulevan kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä 55 800 henkilöä noin 118 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

www.bosch.fi, www.bosch-press.com, twitter.com/BoschPresse