CES 2016 Las Vegasissa 6.–9.1.2016

Boschin verkottuneen liikenteen, energianjakelun ja turvallisuuden ratkaisut tekevät kaupungeista älykkäitä

• Boschin pääjohtaja Denner: "Älykkäät kaupungit parantavat kaupunkilaisten elämänlaatua"
    • Älykäs itsestään säätyvä valaistus säästää energiaa
    • Bosch IoT Suite-ohjelmistoalusta toimii älykaupungin alustana
    • Verkkoon liitetyt autot tekevät kaduista turvallisempia ja ajamisesta mukavampaa

Boschin teknologian avulla on mahdollista liittää paitsi kodit myös kokonaisia kaupunkeja verkkoon. Tämän vuoden CES-messuilla yhtiö esittelee, minkälaista elämä älykaupungissa voisi olla. Boschilla on viisi pilottiprojektia, joiden avulla se pyrkii tekemään visioista todellisuutta. Vuoteen 2050 mennessä kuusi miljardia ihmistä asuu kaupungeissa.

”Älykaupungit parantavat kaupunkilaisten elämänlaatua ja kaupunkien taloudellista tehokkuutta. Tämä on syynä siihen, miksi haluamme tehdä kaupungeista älykkäämpiä”, sanoi Boschin pääjohtaja Volkmar Denner yhtiön lehdistötilaisuudessa, joka järjestettiin CES 2016 -messuilla Las Vegasissa. Pääpaino on liikenteen, infrastruktuurin, energianjakelun ja turvallisuuden kehittämisessä.

Olipa kyse sitten eri liikkumistapojen – kuten junien, bussien ja yhteiskäytössä olevien autojen – yhdistämisestä taikka kaupungin liikennevalojen ja valaistuksen hallitsemisesta, tavoitteena on lisätä kaupunkilaisten elämänlaatua, mukavuutta ja turvallisuutta sekä säästää yhteisiä resursseja. Paras esimerkki tästä on automaattinen valaistus: jos katu on tyhjä, valot hämärtyvät, mutta kirkastuvat heti tarvittaessa ihmisten tullessa alueelle. Periaate toimii samoin kuin liukuportaat, jotka liikkuvat vain jos ihmiset astuvat niille. On odotettavissa, että älykkäistä rakennuksista, jotka säätävät niiden lämpötilaa, ilmanlaatua ja valaistusta automaattisesti, tulee normi kaikkialla maailmassa.

Boschin IoT Suite -ohjelmistoalustan avulla voidaan yhdistää kaikki laitteet, käyttäjät ja palvelut samalle alustalle, oli kysymys sitten sähkönjakelusta, valaistuksesta, liikennevaloista tai autoista. On myös mahdollista kytkeä koko kaupungin infrastruktuuri, kuten julkinen liikenne ja pysäköintihallit siten, että niitä voidaan hallita IoT Suiten avulla.

Ajoneuvo löytää parkkipaikan yhdellä klikkauksella

Liikenne on jokaisen kaupungin pulssi. Mutta taajamat ovat vaarassa ruuhkautua enemmän ja enemmän – sen voi vahvistaa jokainen kuljettaja, joka on viettänyt tuntikausia ruuhkaan juuttuneena tai yrittäessään turhaan löytää parkkipaikkaa. Bosch auttaa verkottuneita autoja löytämään vapaat pysäköintipaikat. Yhtiö helpottaa myös itse pysäköimistä. Pian tarvitaan vain napin painallus jotta autot löytävät tiensä parkkihalliin. Tämän jälkeen ajoneuvot pysäköivät pysäköintiruutuun ja lähtevät siitä itsenäisesti. Kuljettajan tulee vain valita tarvittava toiminto sovelluksesta.

Latauspaikat ovat osa esineiden internetiä

Sähkö- ja hybridiautojen kuljettajat käyttävät jo nyt älypuhelinsovellusta löytääkseen vapaan latauspaikan. Eikä siinä vielä kaikki: he voivat myös maksaa sähköstä vain yhdellä klikkauksella. Boschin yhdessä autonvalmistajien kanssa kehittämä sovellus kattaa tällä hetkellä lähes kaikki julkiset latauspaikat Saksassa, ja latauspaikkoja muissa maissa lisätään järjestelmään kaiken aikaa.

• Seuraa Boschin CES 2016 -kohokohtia Twitterissä: #BoschCES

• Boschin osastot CES-messuilla: Boschin lehdistötilaisuus CES 2016 -messuilla Las Vegasissa järjestetään tiistaina 5.1.2016 klo 8.00–8.45 paikallista aikaa. Paikka: Mandalay Bay Hotel, South Convention Center, Level 3, Banyan Rooms A-D.
      • Smart homes, smart cities, Industry 4.0: Sands Expo Center, osasto #71517
      • Verkottunut liikkuminen: North Hall, osasto #2302

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 49 miljardia euroa*, ja sen palveluksessa oli 1.4.2015 noin 360 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2014 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 4 600 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoa: bosch.fi ja bosch-press.com.

* Vuoden 2014 myyntiluvut eivät sisällä yhtiön aiempia yhteisyrityksiä BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (nykyisin BSH Hausgeräte GmbH) ja ZF Lenksysteme GmbH (nykyisin Robert Bosch Automotive Steering GmbH), jotka ovat nykyään yhtiön omistuksessa kokonaisuudessaan.