CES 2019: Bosch vahvistaa asemaansa johtavana IoT-yrityksenä

Älyratkaisuilla tuodaan apua jokapäiväiseen elämään – lisää aikaa, turvallisuutta, tehokkuutta ja mukavuutta.

Las Vegas, NV – Internet of things, IoT, eli esineiden internet muuttaa maailmaa. CES 2019 on Las Vegasissa järjestettävä kuluttajaelektroniikan tapahtuma, jossa Bosch esittelee, mitä kaikkea pystytään tekemään jo nyt. Shuttle-ajoneuvojen konsepti, joka tekee uudenlaisesta liikkuvuudesta todellista; jääkaappeja, jotka neuvovat elintarvikkeiden säilyttämisessä sekä älykkäitä ruohonleikkureita, jotka oppivat itse tekemällä – ratkaisujen valikoima on valtava.

”Olemme tällä hetkellä johtava IoT-yritys. Askel askeleelta olemme laajentaneet ohjelmisto- ja tietotekniikkaosaamistamme”, kertoo Boschin johtoryhmän jäsen Markus Heyn.

Bosch on toteuttanut omalla IoT-pilvellään jo yli 270 projektia liikkuvuudessa, älykodeissa, älykkäissä kaupungeissa ja maataloudessa. Bosch IoT Suite -sovellukseen kytkettyjen anturien ja laitteiden määrä on kasvanut lähes 40 prosenttia viime vuodesta ja on nyt noin 8,5 miljoonaa.

Avaintekijä kasvuun ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomiseen IoT:ssä on tekoäly (AI). Boschilla on keskeinen rooli alan kehityksessä.

”Me pystymme parhaiten hyödyntämään IoT:n potentiaalia, jos yhdistämme sen tekoälyn kanssa ja kehitämme näitä rinnakkain”, Heyn sanoo.

”IoT tarvitsee älyä. Toisiinsa liittyvien esineiden ja laitteiden käyttö tiedonkeruussa voi olla ratkaiseva tekijä tekoälyn kehittämisessä. Vain tekoälyn avulla asiat yhdistyvät älykkäästi ja oppivat tekemään omia päätelmiä. Ennen kaikkea pyrimme saavuttamaan konkreettisia parannuksia jokapäiväiseen elämään – esimerkiksi enemmän aikaa, turvallisuutta, tehokkuutta ja mukavuutta.”

Heyn mainitsee esimerkkinä videopohjaisen palonhavaitsemisen. Älykkään kuva-analyysin avulla turvakamerat pystyvät tunnistamaan tulipaloja muutamassa sekunnissa, paljon ennen kuin järjestelmän anturit havaitsevat lämpöä ja savua. Tulipalot voidaan havaita huomattavasti aikaisemmin kuin tavanomaisissa palo- tai savuhälytysjärjestelmissä.

Toinen avain menestykseen IoT-aikana on kumppanuus. Bosch valitsee perinteisten ja uusien yhteistyötahojen yhdistelmän. Kanadalaisen Mojion kanssa hiljattain käynnistetty yhteistyö on jo tuottanut ensimmäisen integroidun IoT-ratkaisun, joka on liitetty ajoneuvoihin: onnettomuuden sattuessa Boschin algoritmi tunnistaa, missä ja milloin onnettomuus tapahtui ja kuinka vakava se on. Mojion pilven kautta tiedot välitetään viipymättä Boschin hätäkeskukseen, joka lähettää automaattisesti hätäpuhelun paikallisille pelastusviranomaisille. Samalla lähetetään viesti ennalta laadittuun vastaanottajien luetteloon joko tekstiviestinä tai Mojio-sovelluksen kautta. Ensi vuoden puolivälistä lähtien järjestelmä on saatavilla lähes miljoonalle kuljettajalle Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa.

IoT tiellä: Bosch esittelee tulevaisuuden liikkuvuutta

CESissä esiteltiin ilman kuljettajaa liikkuva kuljetusajoneuvo, jonka Bosch on kehittänyt ensimmäisenä maailmassa.

”Tämä edustaa näkemystämme liikkuvuudesta, joka on mahdollisimman puhdasta, turvallista ja stressitöntä”, Heyn sanoo.

Tämän kaltaisen ratkaisun osalta Bosch toimittaa paitsi komponentteja ja järjestelmiä, myös täydellisen valikoiman palveluja, kuten varaus-, jakamis- ja liitäntäalustoja sekä pysäköinti- ja latauspalveluja. Bosch uskoo, että tällaiset toisiinsa yhteydessä olevat palvelut ovat välttämättömiä tulevaisuudessa.

”Tulevaisuudessa jokainen tiellä oleva ajoneuvo käyttää Boschin digitaalisia palveluja. Yhdistämme ne älykkääksi, saumattomasti yhdistetyksi ekosysteemiksi", Heyn täsmentää.

IoT kodeissa: toisiinsa yhdistetyt laitteet tekevät kodin omistajien elämästä huomattavasti helpompaa

”Työskentelemme sen hyväksi, että kodin laitteet ajattelisivat itsenäisesti ja ymmärtäisivät, mitä käyttäjät haluavat”, Heyn sanoo.

Esimerkiksi CESissä Bosch esittelee verkkoon liitettäviä jääkaappeja, jotka tunnistavat elintarvikkeita ja antavat suosituksia niiden säilyttämisestä. Sisäkamera tunnistaa automaattisesti noin 60 erilaista hedelmää ja vihannesta ja ehdottaa sovelluksen kautta ihanteellista paikkaa jääkaapissa. Näin ruoka pysyy tuoreena pidempään ja ruokahävikin määrä vähenee.

Toinen uusi keksintö on PAI-projektori, joka projisoi virtuaalisen käyttöliittymän keittiötasolle. Integroitu 3D-anturi tallentaa kaikki kädenliikkeet ja virtuaalinen käyttöliittymä toimii kosketusnäyttönä. Käyttäjät voivat ottaa vastaan reseptejä verkossa ja soittaa puheluita internetin kautta ruoanlaiton ja leivonnan yhteydessä. PAI on suunniteltu erityisesti keittiökäyttöön ja sitä voi hyviin käyttää myös märillä tai tahmeilla käsillä, toisin kuin älypuhelinta tai tablettia. PAI esitellään Kiinassa helmikuussa 2019, sen jälkeen PAI tulee markkinoille Yhdysvalloissa.

CESissä on esillä internetyhteydellä varustettu robottiruohonleikkuri Indego S+. Se on yksi maailman ensimmäisistä ääniohjattavista robottiruohonleikkureista. Se on myös ainoa robotti- ruohonleikkuri, joka käyttää internetin sääennusteita päättääkseen, milloin on paras aika leikata nurmikkoa.

”Käytämme keinoälyä, jotta nurmikonhoito olisi entistä helpompaa. Meidän ratkaisu on Indego, joka sopeutuu puutarhan muuttuviin olosuhteisiin ja leikkaa nurmikon täydellisesti joka kerta."

Kuvia ja alkuperäinen tiedote: