Enemmän elektroniikkaa, vähemmän onnettomuuksia

Bosch: jo joka toinen kuljettaja kiinnostunut automatisoidun ajamisen mahdollisuuksista

Boschin kyselytutkimuksen mukaan joka toinen kuljettaja (52 %) voi jo nyt kuvitella auton ajavan puolestaan – kunhan teknologian voi kytkeä pois päältä niin halutessaan. Vastaajista 40 % uskoo automatisoidun ajon myös lisäävän tieturvallisuutta. Näin varmasti onkin, sillä tutkimusten mukaan jopa yhdeksän kymmenestä onnettomuudesta johtuu inhimillisestä virheestä.

Vuosittain tieliikenneonnettomuuksissa kuolee yli miljoona ja loukkaantuu 50 miljoonaa ihmistä. Muun muassa kehittyvien maiden tieliikenteen nopeasta kasvusta johtuen onnettomuudet voivat arvioiden mukaan lähes kaksinkertaistua vuoteen 2020 mennessä, 2010-luku onkin julistettu YK:n toimesta tieturvallisuuden parantamisen vuosikymmeneksi. Toimenpideohjelmaan on kirjattu muun muassa ajoneuvojen varustaminen ESP-ajonvakausjärjestelmällä sekä ABS-teknologian ulottaminen autoista myös moottoripyöriin.

Inhimillinen virhe monen onnettomuuden taustalla

Tutkimusten mukaan jopa 90 % kaikista auto-onnettomuuksista johtuu inhimillisestä virheestä. Esimerkiksi Suomessa 38 % onnettomuuksista johtuu tieltä suistumisesta, 23 % liittymissä tai kaistalta toiselle vaihdettaessa, 17 % törmäyksestä risteysalueella ja 15 % törmäämisestä vastakkaiseen ajosuuntaan ajavan kanssa.

Onnettomuudet lisääntyvät erityisesti kehittyvillä markkinoilla. Vastaavasti Suomessa vuotuinen kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on pudonnut 1970-luvun jälkeen kolmannekseen, noin tuhannesta alle kolmeensataan. Samoin esimerkiksi Saksassa vuotuinen kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on pudonnut 1970-luvun jälkeen 20 000:stä alle 4 000:ään. Positiivinen muutos on toisaalta turvavöiden ja crumple zone- eli niin kutsutun rypistytysalue-tekniikan ansiota, toisaalta siitä on kiittäminen teknisiä innovaatioita kuten luistonestojärjestelmiä ja ESP-ajonvakausjärjestelmää.

Kuljettajaa avustavista järjestelmistä kohti automatisoitua ajamista

Erilaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat etappeja turvallisempaa autoilua ja automaattista ajamista kehitettäessä. Saksalaiset autonostajat suhtautuvat erittäin myönteisesti eritoten mukavuutta ja turvallisuutta lisääviin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Boschin tutkimuksen mukaan jopa kahdeksan kymmenestä (78 %) on kiinnostunut automaattisesta hätäjarrutuksesta, joka vähentäisi muun muassa jalankulkijoiden kanssa sattuvia onnettomuuksia. Vastaajista 58 % kannattaa myös ruuhka-avustajaa, joka jarruttaa ja kiihdyttää automaattisesti vilkkaassa liikenteessä ajettaessa. Bosch jatkaa näiden ja muiden automatisoituun ajamiseen liittyvien tuotteiden kehittämistä.

Automatisoidun ajamisen kehittämisen motiivina on muun muassa turvallisuuden lisääminen samoin kuin tehokkuuden, liikenteenohjauksen ja polttoainetalouden parantaminen. Automatisoitu ajo tulee samalla olemaan myös verkottunutta ajamista; autot vaihtavat internetissä tietoa esimerkiksi jäisistä teistä tai poikkeuksellisista liikennejärjestelyistä.

Automatisoitujen autojen prototyyppejä on jo liikenteessä niin Saksassa kuin Yhdysvalloissakin. Sarjatuotantoon on kuitenkin vielä matkaa. Sitä ennen tarvitaan muun muassa tarkempia antureita ja ajantasaisempia karttoja. Myös järjestelmäarkkitehtuuriin, validointistandardeihin ja lainsäädäntöön liittyvät haasteet täytyy ratkoa.

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Niina Haasola, puh.050 5450 548, niina.haasola@fi.bosch.com

Automotive Technology on Bosch-konsernin suurin liiketoiminta-alue. Sen myynti oli vuonna 2013 alustavien lukujen mukaan 30,7 miljardia euroa, joka oli 66 % koko konsernin myynnistä. Luvut tekevät Bosch-konsernista yhden johtavista autoteollisuuden alihankkijoista. (Huom. Konsolidointiin liittyvistä lakimuutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa). Automotive Technology -liiketoiminta-alue toimii pääasiassa seuraavilla toimialoilla: ruiskutusteknologia polttomoottoreille, vaihtoehtoiset voimanlähteet, tehokkaat ja verkotetut voimansiirron komponentit, ajoturvallisuuteen liittyvät aktiiviset ja passiiviset järjestelmät, avustavat toiminnot ja mukavuustoiminnot, käyttäjäystävällisiin informaatiojärjestelmiin tai kahden auton väliseen tai esimerkiksi auton ja korjaamon väliseen viestintään liittyvät teknologiat sekä konseptit, teknologiat ja palvelut autoalan jälkimarkkinoille. Bosch tunnetaan monista autoteollisuuden innovaatioistaan kuten esimerkiksi elektronisesta moottorinohjauksesta, ESP® ajonvakautusjärjestelmästä ja common rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä dieselmoottoreille.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittajia. Ajoneuvotekniikkaa, energia- ja rakennustekniikkaa, teollisuustekniikkaa ja kulutustarvikkeita valmistavan konsernin vuoden 2013 liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 46,4 miljardia euroa (Huom. Konsolidointiin liittyvistä lakimuutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa), ja sen palveluksessa oli noin 281 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen runsaat 360 tytäryhtiötä noin 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin jatkuvan kasvun perusta. Vuonna 2013 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 5000 patenttihakemusta. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – tekniikkaa, joka on ”Invented for Life”.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-presse.de, http://twitter.com/BoschPresse