Katujen suojelusenkeli Boschilta

Väärään suuntaan ajamisen hälytin pilvipalveluna

• Väärään suuntaan ajaminen tunnistetaan nopeasti
  • Hälytin on helppo kytkeä internet-yhteyden avulla
  • Bosch tarjoaa erilaisia verkottuneen maailman ratkaisuja, jotka lisäävät turvallisuutta, tehokkuutta ja mukavuutta

Uutisissa kuulee tämän tästä väärään suuntaan esimerkiksi moottoritiellä ajaneista autoilijoista. Tilanteet johtavat myös aivan liian usein vaaratilanteisiin ja jopa vakaviin onnettomuuksiin. Boschin uusi pilvipohjainen Wrong-way Driver Alert varoittaa kuljettajaa nopeasti, mikäli se havaitsee kuljettajan kääntyvän kiellettyyn ajosuuntaan "Bosch kehittää suojelusenkeliä datapilveen”, kiteyttää Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel. Koska kysymyksessä on puhtaasti ohjelmistomoduuli, toiminto voidaan integroida edullisesti myös jo olemassa oleviin auton tieto- ja viihdejärjestelmiin tai sovelluksiin. Bosch suunnittelee aloittavansa järjestelmän tuotannon jo vuoden 2016 aikana.

Järjestelmä vertaa ajoneuvon liikkeitä web-pohjaisesta tietokannasta löytyvään tietoon sallitusta kulkusuunnasta. Mikäli auto ajaa väärään suuntaan, järjestelmä varoittaa paitsi kuljettajaa myös vastaantulevia autoja. Toiminto perustuu siihen, että kunkin ajoneuvon sijainti välittyy tietoja anonyymisti analysoivaan järjestelmään. Mitä enemmän verkottuneita ajoneuvoja tiellä liikkuu, sitä tiheämpi on järjestelmän muodostama näkymätön turvaverkko, ja tiellä liikkujia voidaan varoittaa väärään suuntaan ajajista mahdollisimman tehokkaasti.

Kustannustehokas käyttöönotto

Uusi toiminto on käytettävissä pilvipalveluna vuodesta 2016. Se voidaan integroida sekä olemassa oleviin sovelluksiin, kuten Boschin myDriveAssist-järjestelmään, että osaksi autovalmistajien infotainment-ratkaisuja. Keskipitkällä aikavälillä ratkaisu voidaan integroida myös standardoituihin hätäpuhelujärjestelmiin. Wrong-way Driver Alert edellyttää internetyhteyttä – joko auton infotainment-järjestelmän kautta tai kytkemällä kuljettajan älypuhelin ajoneuvoon esimerkiksi Boschin mySPIN-sovelluksella. Hyvä uutinen on, että joku näistä yhteysvaihtoehdoista on usein jo olemassa tai se voidaan jälkiasentaa helposti. Se tekee ratkaisusta kustannustehokkaan sekä maailmanlaajuisesti toimivan. "Pyrimme saavuttamaan nopeasti markkinoiden hyväksynnän, jotta saamme hyödynnettyä järjestelmän kaiken turvallisuutta lisäävän potentiaalin mahdollisimman pian", Hoheisel sanoo.

Boschin uudet ratkaisut verkottuneeseen maailmaan

Bosch tekee autosta aktiivisen osan internetiä. Esimerkiksi auton anturit keräävät lukuisia tietoja sekä itse autosta että sen ympäristöstä ja synkronoivat sitten tiedot pilvipalvelun avulla. Boschin IoT Suite toimii asioiden internetin sovellusten teknologisena perustana. Sen avulla voi yhdistää käyttäjät, laitteet, yritykset ja kumppanit verkottuneen maailman alustalle. Bosch tarjoaa alustalle myös yhä useampia sovelluksia.

Hoheiselin mukaan verkottuneen maailman ratkaisut tekevät ajamisesta entistäkin turvallisempaa, tehokkaampaa ja helpompaa. Yksi esimerkki tästä on se, että sähkö- tai hybridiautojen kuljettajat voivat etsiä ja varata latauspaikkoja helposti älypuhelimellaan Boschin suoramaksusovelluksen avulla, ja maksu tapahtuu PayPal-tilin kautta. Bosch tarjoaa myös kaluston hallintapalvelua esimerkiksi kuljetuspalveluiden ja autovuokraamojen käyttöön. Tällöin Boschin kommunikaatiomoduuli kerää ajoneuvon käyttötietoja, kuten tietoa ajokilometreistä, asemasta ja virheilmoituksista. Nämä tiedot auttavat optimoimaan toimintaa ja palvelujen suunnittelua.

Mobility Solutions on Bosch-konsernin suurin liiketoiminta-alue. Sen myynti oli vuonna 2014 33,3 miljardia euroa, joka oli 68 % koko konsernin myynnistä. Luvut tekevät Bosch-konsernista yhden johtavista autoteollisuuden alihankkijoista. Mobility Solutions -liiketoiminta-alue yhdistää konsernin osaamisen kolmella liikkuvuuteen liittyvällä alueella eli automaatiossa, sähköistymisessä ja verkottumisessa ja tarjoaa näin asiakkailleen integroitua liikkuvuuteen liittyviä ratkaisuja. Liiketoiminta-alueen pääasiallisia toimialueita ovat ruiskutusteknologiat ja voimansiirron komponentit polttomoottoreille, monipuoliset ratkaisut voimansiirron sähköistykseen, ajoneuvon turvajärjestelmät, kuljettavaa avustavat ja automatisoidut järjestelmät, käyttäjäystävällisten infotainment-järjestelmien teknologia, kahden ajoneuvon väliseen tai ajoneuvon ja ulkopuolisen infran väliseen viestintään liittyvät teknologiat sekä korjaamokonseptit, teknologiat ja palvelut autoalan jälkimarkkinoille. Bosch tunnetaan monista autoteollisuuden innovaatioistaan kuten esimerkiksi elektronisesta moottorinohjauksesta, ESP-ajonvakautusjärjestelmästä ja common rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä dieselmoottoreille.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 49 miljardia euroa*, ja sen palveluksessa oli 1.4.2015 noin 360 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2014 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 4 600 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lisätietoa: bosch.fi ja bosch-press.com.

* Vuoden 2014 myyntiluvut eivät sisällä yhtiön aiempia yhteisyrityksiä BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (nykyisin BSH Hausgeräte GmbH) ja ZF Lenksysteme GmbH (nykyisin Robert Bosch Automotive Steering GmbH), jotka ovat nykyään yhtiön omistuksessa kokonaisuudessaan.