Monikamerajärjestelmä edistää työturvallisuutta

Bosch tuo autoalalta tutun monikamerajärjestelmän trukkeihin

Ahtaat tilat ovat arkipäivää varastoissa. Trukinkuljettajat joutuvat usein ohjaamaan kulkuneuvojaan hyllyjen ja pinottujen kuljetuslavojen välissä. Ahtaat olosuhteet johtavat toistuvasti onnettomuuksiin, joissa vahingoittuu varastoitua tavaraa tai kulkuneuvoja. Vakavampi seuraus ovat henkilövahingot.

Selvitysten mukaan pelkästään Saksassa tapahtuu n. 12 000 trukkeihin liittyvää onnettomuutta vuosittain. “Kuljettajan katse ei voi yhtä aikaa olla kaikkialla – siinä Boschin monikamerajärjestelmä tulee apuun”, Boschin Commercial Vehicle & Off-Road -yksiköstä vastaava Andrew Allen sanoo.

Monikamerajärjestelmä koostuu ohjausyksiköstä ja neljästä erittäin kompaktista lähietäisyyskamerasta. Yhdessä ne muodostavat kuvan kahdeksan neliömetrin alueelta.

Järjestelmä tuottaa täyden 360° näkymän trukin ympäriltä, vaikka se kuljettaisi kookastakin kuormaa. Kuljettajat näkevät näytöltä realistisen 3D-mallin kulkuneuvostaan. Kun kulkuneuvo liikkuu, näyttö päivittää ympäristön muutokset reaaliaikaisesti.

Järjestelmä auttaa kuljettajaa ohjaamaan trukkia tarkasti ja etäisyyksien tarkempi arviointi on mahdollista myös liikkeessä. Työskentely on helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa.

Bosch suunnitteli kamerat alun perin henkilöautoja varten, mutta nyt ne on mukautettu logistiikka-alan tarpeisiin. Järjestelmä esitellään yleisölle ensimmäisen kerran LogiMAT-messuilla.