Moottoriurheilun paalupaikalta arkiliikenteeseen

Bosch tarjoaa täydellisen bensiinin GDI-suorasuihkutusohjelman, joka sisältää varaosat, diagnostiikan ja koulutuksen.

• Kattava ensiasennukseen ja moottoriurheiluun kehitetty bensiinin suorasuihkutuskomponenttien ohjelma kattaa sytytystulpat ja -puolat, lambdatunnistimet, polttoaineen suihkutussuuttimet ja korkeapainepumput
  • ESI[tronic] 2.0 -ohjelmisto sisältää diagnostiikan, mitta-arvot, virhe- ja signaalimallit sekä korjausohjeet
  • Bensiininsuihkutusjärjestelmien tekniset koulutukset

Markkinoille tulee yhä enemmän ajoneuvoja, joissa on bensiinin suorasuihkutusjärjestelmä (GDI), ja korjaamot turvautuvat yhä useammin alkuperäisosia tarjoavan Boschin puoleen huolto- ja korjausasioissa, koska korjaamot pystyvät Boschin tuella palvelemaan useampia ja tyytyväisempiä asiakkaita.

GDI on viimeisimmän sukupolven ultratehokkaiden bensiinikäyttöisten ajoneuvojen keskeinen moottoriteknologia, jonka avulla auton suorituskyky kasvaa, polttoainetaloudellisuus paranee ja yhä pienempien moottoreiden käyttäminen on mahdollista.

Moderneissa GDI-järjestelmissä on sekä matalapaine- että korkeapainepiirit ja sähköinen polttonestepumppu, joka syöttää korkeapainepumpulle (HDP) bensiiniä 6 baarin paineella. HDP nostaa polttonestepaineen jopa 200 baariin asti ja siirtää polttonesteen jakotukkiin, johon korkeapaine-suihkutusventtiilit on yhdistetty. Suihkutusventtiilit annostelevat täsmälleen oikean määrän bensiiniä juuri oikeaan aikaan suoraan moottorin palotiloihin.

Kasvavat jälkimarkkinat

Suomessa bensiinikäyttöiset autot ovat suosittuja. Vuosittain rekisteröidään noin 80 000 uutta bensiinimoottorista ajoneuvoa. Vuoden 2019 lopussa bensiinikäyttöisillä suorasuihkutusmoottoreilla varustettujen autojen lukumäärä tulee olemaan noin 300 000, ja määrän odotetaan kaksinkertaistuvan muutaman vuoden kuluessa.

Bosch vastaa kasvavaan kysyntään tarjoamalla täydellisen GDI-huoltoratkaisun jälkimarkkinoille. Siihen sisältyvät kilparadoilla testatut ensiasennuslaatuiset varaosat, huippuluokan diagnostiikkaratkaisut sekä laadukas tekninen koulutus ja tuki.

Boschin GDI-osat – Kokemus ja suorituskyky

Boschin GDI-osien runsas käyttö kansainvälisessä moottoriurheilussa todistaa niiden korkean suorituskyvyn, ja Boschin jälkimarkkinoille suunnattu GDI-ohjelma (sytytystulpat ja -puolat, lambdatunnistimet, suorasuihkutusventtiilit ja korkeapainepumput) tarjoaa ainutlaatuista laatua, luotettavuutta ja markkinakattavuutta.

Bosch on ajoneuvojen sytytysjärjestelmien pioneeri, ja se on myynyt yli 11 miljardia sytytystulppaa vuoden 1902 jälkeen. Bosch on myös tunnetuimman kansainvälisen moottoriurheilusarjan tekninen yhteistyökumppani, ja sen menestyksekkäitä innovaatioita hyödynnetään myös ensiasennuksessa ja jälkimarkkinoilla. Siksi erityisesti jälkimarkkinat hyötyvät Boschin kilpailu- ja ensiasennusosaamisesta.

Korjaamovinkki! Kun sytytystulppia asennetaan GDI-moottoreihin, sivuelektrodin kohdistus suhteessa suihkutussuuttimeen on erittäin tärkeää. Moottorin toimii parhaiten ja luotettavimmin kun asennetaan oikea sytytystulppa oikeilla työkaluilla ja oikealla kiristystiukkuudella.

Bosch on sytytysjärjestelmien johtava ensiasennustoimittaja.  Se on valmistanut korkealaatuisia sytytyspuolia yli sata vuotta. Sen modernit kompaktit sytytyspuolat sekä kynä- ja monikipinäpuolat kestävät uskomattoman hyvin kuumuutta, tärinää ja korroosiota, ja ne takaavat erinomaisen suorituskyvyn sekä luotettavuuden.

Suorasuihkutusventtiilit ja korkeapainepumput ovat hyvin tärkeitä osia nykyajan elektronisesti ohjatuissa GDI-järjestelmissä, teknologiassa, jota on hiottu monen vuosikymmenten tutkimusten ja kehityksen ajan. Vuoden 1954 Ranskan Grand Prix'n voitti tunnetusti 2,5 litran moottorilla varustettu Mercedes-Benz, joka oli varustettu Boschin 500 bar:in mekaanisella bensiinin suorasuihkutusjärjestelmällä.

Lambdatunnistimet, jotka Bosch kehitti vuonna 1976, ovat myötävaikuttaneet suuresti nykyajan vaativien päästöstandardien täyttymiseen. Tähän mennessä Bosch on valmistanut yli miljardi lambdatunnistinta. Korkealaatuinen jälkimarkkinavalikoima kattaa 85 % Suomen autokannasta. Tunnistimissa on esivoidellut kierteet tunnistimen asennuksen helpottamiseksi.

Morten Jensen, Boschin bensiinituoteasiantuntija, sanoo: "GDI-autokanta kasvaa nopeasti, ja moottoriurheilu- ja ensiasennusosaamisemme ansiosta korjaamot kääntyvät Boschin puoleen osia, laitteistoa ja koulutusta koskevissa asioissa.

Boschin sytytys- ja GDI-osien laaja käyttö moottoriurheilussa toimii arkililikenteen testilaboratoriona. Hyvä esimerkki tästä on platinaseoksesta valmistetut sytytystulppaelektrodit, joita käytettiin ensimmäisen kerran vuoden 1970 Le Mans -kilpailun voittaneessa Porsche 917:ssa. Toisin kuin henkilöautojen aiemman sukupolven bensiinimoottoreissa, jotka sallivat vain likimääräisen bensiini- ja ilmasekoituksen, GDI mahdollistaa erittäin tarkan seoksen optimoidulla ja vaihtelevalla suihkutuksen ajoituksella eri kuormitusolosuhteissa. Bosch tarjoaa kattavan valikoiman osia, joissa on hyvä markkinakattavuus, ja kuten maanteillä ja kilparadoilla on todistettu, mekaanikot ja kuljettajat voivat luottaa sekä laatuun että luotettavuuteen."

Bosch ESI[tronic] 2.0 Online -diagnostiikkaohjelmisto ja GDI-koulutus

Boschin asiantuntemus, tekninen laatu ja luotettavuus heijastuvat myös sen diagnostiikkaohjelmistossa, joka parantaa jokapäiväisten korjaamotöiden tehokkuutta ja tuottavuutta.

Nykyään mekaanikot tekevät paljon muutakin kuin vain henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen ohjainlaitediagnooseja. Älykäs vianmääritys ja nopea tuki korjauksiin sekä autovalmistajan määritysten mukaisiin huoltoihin ovat uusi standardi. ESI[tronic] 2.0 Online täyttää kaikki nämä vaatimukset.

ESI[tronic] 2.0 Online opastaa läpi koko korjausprosessin. Kokemukseen perustuvat korjausohjeet (EBR) mahdollistavat välittömän pääsyn tunnettuihin vikoihin ja niiden luotettaviin ratkaisuihin. Uuden sukupolven Bosch KTS -laitteet ovat täydellisiä yhteistyökumppaneita. Niissä on ethernetpohjainen käyttöliittymä supernopeaan tiedonsiirtoon.

Boschin Bensiini 2 -kurssi (PN. 1987 726 116) parantaa merkittävästi mekaanikon työn tehokkuutta. Koulutuksessa käsitellään kolmen päivän aikana seuraavia aiheita:

•          Kattavat tiedot bensiinin suorasuihkutusjärjestelmistä ja tietoja eri valmistajien solenoidikäyttöisistä suihkutusventtiileistä

•          Tiedot erityyppisistä käyttötoiminnoista ja suihkutustapahtumista moderneissa bensiinin suorasuihkutusjärjestelmissä.

•          OBD:tä koskevat perusteet.

•          Yllä olevilla järjestelmillä varustettujen ajoneuvojen moottoritestit sekä diagnostiikka.

Kun koulutus on saatettu onnistuneesti loppuun, niin mekaanikot tuntevat Boschin GDI-järjestelmän toimintaperiaatteet ja he pystyvät hyödyntämään sarjadiagnoosia ja oskilloskooppidataa. He pystyvät myös nopeasti määrittämään millaista korjausta järjestelmä tai sen osat vaativat. Tekniset kurssit ovat osa kattavaa nykyaikaisen ajoneuvoteknologian koulutusta, jonka Bosch on räätälöinyt erityisesti Pohjoismaiden korjaamoille.

Lisätietoja bensiinin suihkutusjärjestelmän koulutuksesta ja muusta Bosch- koulutustarjonnasta löytyy osoitteesta www.bosch-training-solutions.com

"Koska GDI-ajoneuvokanta kasvaa nopeasti, sopivaan koulutukseen ja laitteistoon panostavat korjaamot pystyvät palvelemaan entistä useampia asiakkaita. Tarjoamme laajan valikoiman huipputason testauslaitteita ja ohjelmistoja, jotka on suunniteltu parantamaan korjaamon tehokkuutta. ESI[tronic]-alustamme sisältää yksityiskohtaiset huolto-ohjeet GDI-osille. KTS-laitteet ovat olleet korjaamojen suosikkeja yli 30 vuoden ajan ja ne kehittyvät kaiken aikaa. Testauslaitteet ja koulutus kulkevat tietysti käsi kädessä. Niinpä bensiinin suihkutusjärjestelmää käsittelevät kurssimme tarjoavat polun GDI:n täydelliseen hallintaan", sanoo Mark Heard, Boschin markkinointijohtaja Pohjois-Euroopassa.

Käy katsomassa Boschin diagnostiikkalaitteiston koko valikoima osoitteesta http://fi-ww.bosch-automotive.com/fi/

Robert Bosch Oy

Robert Huberin tie 16 A