Optimaalinen lämpötila matkustamoon ja akulle

Boschin älykäs lämmönhallintajärjestelmä lisää sähköautojen toimintasädettä jopa 25 prosenttia

• Lämpötilan hallintaan kuluva sähkö voi kuluttaa jopa puolet akun latauksesta
  • Lämmön johtumisperiaate samanlainen kuin jääkaapissa
  • Ratkaisu toimii perustana kaikille tulevaisuuden ajoneuvoille

Sähköautojen rajallinen toimintasäde on herättänyt paljon keskustelua. Säde kutistuu merkittävästi etenkin talvikuukausina, kun auton lämmitys on päällä. "Älykäs lämmönhallinta tarkoittaa suurta edistysaskelta sähköautoille", sanoo Boschin johtokunnan jäsen Rolf Bulander. Talvisissa kaupunkiolosuhteissa tekniikka voi mahdollistaa sähköautoille jopa 25 prosenttia laajemman toimintasäteen – ilman muutoksia akkuun. Boschin lämmönhallintajärjestelmä on esillä IAA 2015 -autonäyttelyssä Frankfurtissa.

Julkisesti rahoitetussa GaTE-hankkeessa Bosch, Mahle, Behr sekä joukko muita yrityksiä kehittivät perustan optimoidulle lämmönhallintajärjestelmälle. Lämmitys ja jäähdytys ovat akkukäyttöisissä moottoreissa paljon suuremmassa roolissa kuin bensiini- tai dieselmoottoreissa: ilman polttomoottoria ajoneuvot eivät tuota merkittävissä määrin lämpöä, mistä syystä matkustamo lämmitetään puhtaasti akkuvirrasta voimansa ottavan sähköjärjestelmän avulla. Tämä vaikuttaa luonnollisesti auton toimintasäteeseen: sekä talvella että kesällä noin puolet akun energiasta kuluu matkustamon lämpötilan säätämiseen. Samalla itse akku on pyrittävä säilyttämään tasaisessa noin 35 asteen lämpötilassa parhaan toimintakyvyn takaamiseksi – ja myös tähän kuluu sähköä.

Lämpöpumppuperiaate samanlainen kuin jääkaapissa

Uusi lämmönhallintajärjestelmä toimii pelkän ajoneuvon jäähdytysnesteen avulla. Sen mahdollistaa jäähdytysnesteen pumppujen ja venttiilien yhdistäminen lämpöpumppuun.  Lämpöpumppuperiaate on kaikille tuttu jääkaapeista, joissa keittiöön vapautuu lämpöä viilentämisen seurauksena. Uuden lämmönhallintajärjestelmän 1 000 watin lämpöpumppu tuottaa noin 2 000–3 000 watin lämmön. Tavanomaiset hybridi- ja sähköautojen lämmittimet ovat vain puoliksi yhtä tehokkaita.

Lämmönhallintajärjestelmä kerää lämpöä ja kylmää ilmaa sekä kuljettaa ne sinne, missä niitä tarvitaan. Lämmityksen ja jäähdyttämisen tarvetta vähentävät myös moottorista ja elektroniikasta syntyvän hukkalämmön innovatiivinen käyttö sekä kontrolloitu ilman kierrätys.

Järjestelmä koostuu jo olemassa olevista komponenteista

Pumppu käyttää hyväkseen sähköauton tuottaman pienen lämpömäärän. Lämpöä vapautuu esimerkiksi syötettäessä sähköä moottorille. Käyttökelpoista lämpöä syntyy myös jarruttamisesta, kun jarrutusenergia muutetaan sähköksi ja syötetään edelleen akun käyttöön. Useimmat järjestelmän yksittäisistä komponenteista ovat jo käytössä muissa kaupallisista sovelluksista. Teknisesti ottaen Boschin innovaatio voikin tuoda nopeita ja merkittäviä edistysaskelia sähköautoiluun. Tehokas lämpötilan säätelymahdollisuus on kiistatta tulevien sukupolvien sähköautojen edellytys.

Mobility Solutions on Bosch-konsernin suurin liiketoiminta-alue. Sen myynti oli vuonna 2014 33,3 miljardia euroa, joka oli 68 % koko konsernin myynnistä. Luvut tekevät Bosch-konsernista yhden johtavista autoteollisuuden alihankkijoista. Mobility Solutions -liiketoiminta-alue yhdistää konsernin osaamisen kolmella liikkuvuuteen liittyvällä alueella eli automaatiossa, sähköistymisessä ja verkottumisessa ja tarjoaa näin asiakkailleen integroitua liikkuvuuteen liittyviä ratkaisuja. Liiketoiminta-alueen pääasiallisia toimialueita ovat ruiskutusteknologiat ja voimansiirron komponentit polttomoottoreille, monipuoliset ratkaisut voimansiirron sähköistykseen, ajoneuvon turvajärjestelmät, kuljettavaa avustavat ja automatisoidut järjestelmät, käyttäjäystävällisten infotainment-järjestelmien teknologia, kahden ajoneuvon väliseen tai ajoneuvon ja ulkopuolisen infran väliseen viestintään liittyvät teknologiat sekä korjaamokonseptit, teknologiat ja palvelut autoalan jälkimarkkinoille. Bosch tunnetaan monista autoteollisuuden innovaatioistaan kuten esimerkiksi elektronisesta moottorinohjauksesta, ESP-ajonvakautusjärjestelmästä ja common rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä dieselmoottoreille.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 49 miljardia euroa*, ja sen palveluksessa oli 1.4.2015 noin 360 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2014 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 4 600 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lisätietoa: bosch.fi ja bosch-press.com.

* Vuoden 2014 myyntiluvut eivät sisällä yhtiön aiempia yhteisyrityksiä BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (nykyisin BSH Hausgeräte GmbH) ja ZF Lenksysteme GmbH (nykyisin Robert Bosch Automotive Steering GmbH), jotka ovat nykyään yhtiön omistuksessa kokonaisuudessaan.